(Kredit imej: Faith Durand)

Apabila saya mula-mula membaca resipi puding beras yang perlahan-bakar di penulis makanan hebat, Laurie Colwin Lebih Memasak Home, dengan gambarannya bagaimana kulit lemon larut ke dalam puding, saya melekat ibu jari saya di antara muka surat dan pergi terus ke dapur.

Sekiranya anda suka puding beras, ini adalah makanan keselesaan yang terbaik, wangi dengan limau, dan tidak terlalu manis, jadi boleh diterima dengan sempurna untuk sarapan pagi. Bahagian yang terbaik adalah tekstur berkrim, dengan nasi membubarkan ke dalam bit telus yang meleleh di lidah, dan jalur kulit lemon boleh dipetik.

(Kredit imej: Faith Durand)

Inilah yang saya fikirkan sebagai resipi Laurie Colwin yang benar-benar klasik, kerana ia adalah mudah, nyaman, dan sedikit idiosinkratik. Ia ditulis dengan perbualan, kerana kebanyakan resipinya, dan ia dipinjam dari penulis Inggeris yang hebat, Jane Grigson – satu lagi inspirasi kegemaran saya.

Ia juga bersifat idiosyncratik dari segi rasa. Ini adalah puding beras yang sangat selesa dan pedesaan. Tidak seperti puding beras yang lebih canggih yang dimasak dengan kastard, menjaga mereka sutera dan kaya, ini pada dasarnya hanya beras yang dibakar dalam oven dengan susu. Susu itu perlahan perlahan seperti memasak nasi, meninggalkan anda dengan biji-bijian yang berisi dan nipis kulit lemon yang menjadi sangat lembut di dalam oven.

Ia adalah perkara yang paling mudah, dan tepat dikalibrasi dengan selera peribadi saya. Anda perlu menyukai nasi, kepahitan kecil lemon, dan tekstur kasar – hampir kasar – untuk puding anda. Kepada saya, mengenai Colwin, pada asasnya ialah syurga. Seperti yang dikatakannya, ia adalah “makanan bayi yang cergas, canggih.” Ia juga jenis perkara yang anda buang bersama-sama dengan ruji koktel dalam masa 5 minit, dan slurp terus dari ketuhar, kemudian makan pagi untuk sarapan pagi. Rumah memasak yang terbaik.

Baca resipi asal

  • Perkara-perkara yang baik oleh Jane Grigson
  • Lebih Memasak Home: Seorang Penulis Kembali ke Dapur oleh Laurie Colwin

(Kredit imej: Faith Durand)


Puding Beras Lemon

Membuat hidangan 4 (1/2-cawan)

  • 1

    limau sederhana, sebaik-baiknya Meyer lemon

  • 1/4 cawan

    beras melati

  • 2 sudu

    gula

  • Secubit garam

  • 1 cawan

    Susu 2%

  • 1 cawan

    krim sebat berat

Panaskan ketuhar hingga 250 ° F. Kupas lemon dengan alat pengupas sayuran, berhati-hati agar tidak mengambil salah satu dari kulit putih dengan kulit. Potong kupas ke jalur halus. Campurkan kulit dengan nasi, gula dan garam dalam hidangan pai 9 inci. Kacau susu dan krim.

Bakar ditemui selama kira-kira 2 jam, kacau setiap 30 hingga 45 minit. Sebagai susu mengurangkan, ia akan membentuk lapisan nipis di atas puding; hanya putuskannya dan kacau.

Masa penaik akhir akan bergantung kepada ketuhar anda, hidangan pai, dan betapa tebal anda lebih suka puding beras anda. Apabila siap, nasi itu akan dimasak sepenuhnya dan lembut tetapi puding itu masih akan menjadi halus dan nipis. Walau bagaimanapun, ia akan menjadi kukuh.

Makan panas, panas, atau sejuk.

Nota Resipi

Menggunakan setengah dan separuh: Anda boleh menggantikan setengah dan separuh untuk susu dan krim.

Melaraskan kekayaan: Nisbah susu dan krim ini menjadikan puding yang sangat kaya dan tebal, terutama selepas memasak. Anda juga boleh menggunakan susu keseluruhan dan menggantikannya untuk susu dan krim. Ini masih membuat puding berkrim tetapi ia kurang kaya.

Pada lemon Meyer: Saya telah menggunakan lemon biasa dan lemon Meyer dalam resipi ini, dan saya lebih suka Meyers kerana nota herba mereka berjalan dengan baik dengan beras melati. Kulit mereka yang lebih halus juga memberikan tekstur yang lebih baik.

Diadaptasi dari Laurie Colwin & Jane Grigson.

Dikemas kini dari resipi asalnya pada bulan November, 2006.