(Kredit imej: Karen Biton-Cohen)

My hubby dan saya sangat suka memasak bersama-sama, tetapi hari ini, antara jadual sekolah yang sibuk dan jadwal kerja saya, kita jarang sekali pergi ke sana sepanjang minggu. Pagi akhir pekan adalah peluang yang sempurna untuk mendapatkan dapur kotor dan menikmati hidangan yang dibuat oleh kami berdua. Salah satu kegemaran kami adalah resipi Green Shakshuka ini: telur panas yang dimasak di atas tempat tidur bawang merah dan sayur-sayuran dengan keju feta yang tajam, semuanya disajikan dengan roti berkerak.

(Kredit imej: Karen Biton-Cohen)

Shakshuka, hidangan telur ungu Afrika Utara yang terkenal, secara tradisinya dibuat dengan sos tomato yang dibungkus. Tetapi yang paling saya sayang tentang shakshuka adalah serba serbi; anda boleh menyimpan banyak sayuran, memecahkan telur di atasnya, dan ia akan menjadi lazat. Untuk versi yang lebih ringan, hijau, kami berdagang dalam tomato untuk sayur-sayuran berdaun yang gelap. Cendawan atau terung akan berfungsi dengan baik di sini juga.

(Kredit imej: Karen Biton-Cohen)

(Kredit imej: Karen Biton-Cohen)

Panci besi tuang adalah sempurna untuk resipi ini, kerana ia mudah dialihkan dari stovetop terus ke dalam ketuhar. Hanya masukkan bawang, bawang putih, dan sayur-sayuran dalam kuali, tambah keju yang hancur, retak telur, dan hapuskannya di dalam ketuhar. Sangat mudah dan sangat lazat.

Resipi ini bukan sahaja untuk brunch Ahad; ia juga merupakan pilihan yang bagus untuk makan malam malam yang cepat. Hidangkannya dengan bijirin penuh untuk hidangan yang lebih besar dan mengisi.


Green Shakshuka

Hidangan 4

  • 1 sudu

    minyak zaitun

  • 2

    bawang besar, separuh separuh dan dihiris nipis

  • 1

    tangkai daun besar, dihiris

  • 3

    bawang putih, cincang

  • 1

    lada pedas pedas (pelbagai jenis akan bekerja di sini), dihiris

  • 1

    sekumpulan kad Swiss, dipotong menjadi reben 1/2 inci

  • 1 cawan

    bayam (ketat dibungkus)

  • 1/2 sekumpulan

    oregano kering

  • 1 sudu teh

    jintan tanah

  • Garam dan lada, hingga musim

  • 1/4 cawan

    keju feta yang hancur

  • 4

    telur besar

Panaskan ketuhar hingga 375 ° F.

Di atas api sederhana, panaskan minyak zaitun dalam kuali besi besi 9 inci. Tambah daun bawang dan saderi. Masak sehingga leeks melembutkan, kira-kira 5 minit. Masukkan bawang putih yang dicincang dan lada pedas, dan tumis selama 3 minit lagi. Rendam dalam chard Swiss, bayam, oregano, dan jintan. Musim rasanya dengan garam dan lada (pastikan tidak terlalu garam campuran, kerana feta menambah garam juga).

Setelah chard Swiss dan bayam layu, kucai ke tepi, dan tepuk campuran. Taburkan feta yang hancur ke atas campuran sayur-sayuran dan hati-hati memecahkan telur ke atas, satu demi satu dan jarak sedikit berbeza. Tambah beberapa lagi lada hitam tanah baru.

Pindahkan kuali ke ketuhar dan bakar selama 7 hingga 10 minit (lebih lama jika anda lebih suka telur yang dimasak lebih banyak, atau kurang masa untuk telur runnier). Hidangkan segera dengan roti berkerak segar.

Nota Resipi

Dapatkan kreatif dengan tambahan, termasuk keju! Kambing keju dan keju biru benar-benar lazat dalam shakshuka hijau.