Saya membuat makan malam Thanksgiving selaras dengan Emma tahun ini, dan sejak kita sedang bekerja bersama bersama, kita mempunyai kemewahan dan masa untuk membuat beberapa perkara kecil tambahan. Tahun ini, saya terinspirasi oleh hidangan pai kecil yang saya dapati di Crate & Barrel. Bagaimana pula dengan amuse-bouche, saya fikir – gigitan kecil yang aneh dengan rasa Kesyukuran tradisional untuk memulakan makan.

Saya memutuskan untuk mencuba panna cotta yang gurih – gigitan sutra keju kambing dan herba yang tajam, dihiasi dengan bentuk potong jeli kranberi – dari kaleng! (Barang-barang jellied itu sangat sesuai untuk membuat potongan-potongan.) Mereka merasai indah – keju kambing yang kaya dan berkrim dengan pasangan herba sempurna dengan kranberi jelly yang manis dan tajam.

Sekarang, perkara-perkara ini terdengar sukar, tetapi sebenarnya ridiculously mudah. Maksud saya, dengan ridiculously. Dan mereka kelihatan sangat comel! Anda boleh melakukannya dalam saiz lebih besar untuk starter atau pembuka yang benar juga. Saya membuat mereka dalam cawan mini-muffin, supaya mereka akan sesuai dengan plat pai yang kecil. Mereka sesuai dengan sempurna.

Saya sudah memikirkan tahun depan. Turki aspic, mungkin?

Keju Kambing Panna Cotta dengan Pelincir Jelly Cranberry Jelly Cut-Outs

Membuat kira-kira 24 kepingan bersaiz gigitan

  • 4 auns

    keju kambing, pada suhu bilik

  • 1 sudu teh

    gelatin yang tidak bercita-cita

  • 1 cawan

    krim

  • 1/2 cawan

    yogurt susu keseluruhan

  • 1/4 cawan

    kucai halus, ditambah dengan tambahan untuk menghias

  • Garam dan lada segar secukup rasa

  • 1 boleh

    jeli kranberi

Potong atau hancurkan keju kambing dengan halus ke dalam mangkuk dan sisihkan. Taburkan gelatin lebih 1/4 cawan air dalam mangkuk yang berasingan dan sisihkan. Cairkan cawan 24-cup mini-muffin dengan baking oil atau minyak sayuran.

Hiburkan krim ke atas api sederhana sehingga bilah-bulat kecil membentuk sekitar tepi. Kacau dalam keju kambing dan terus kacau sehingga ia mencairkan ke dalam krim. Matikan haba dan tambah gelatin yang lembut. Kocok bersungguh-sungguh sehingga gelatin dan apa-apa baki keju kambing secara menyeluruh dimasukkan. Kacau dalam yoghurt dan kumbang. Rasa musim dengan garam dan lada.

Pindahkan campuran krim hangat ke cawan gelas kaca dan hati-hati isikan setiap sum dalam periuk muffin mini yang disediakan. Dinginkan selama empat jam, atau dalam sekelip mata.

Apabila bersedia untuk berkhidmat, buka jeli kranberi. Lepaskan seluruh silinder jeli kranberi dengan menjalankan pisau tipis di sekeliling dalam tin. Potong jeli ke dalam irisan tebal 1/4 inci, dan gunakan pemotong kue kecil atau kaca pukulan sempit untuk memotong bentuk.

Baris lembaran penaik besar dengan kertas. Jalankan air panas di bahagian bawah periuk muffin mini, secara ringkas. Unmold panna cotta dengan membalikkan kuali panas ke atas lembaran penaik.

Di atas setiap panna cotta dengan kepingan jeli kranberi dan hiaskan dengan chives cincang.

Berkaitan: Resipi: Panen Cotta Rosewater Yogurt dengan Blueberries

(Imej: Faith Durand)