Batang kumbang kering mungkin tidak terdengar atau kelihatan seperti ramuan yang paling menarik di pasaran Asia, tetapi apabila anda tahu bagaimana untuk mempersiapkan mereka – dan ia tidak sukar – mereka mungkin hanya menjadi salah satu ramuan untuk brais, kacau goreng , sup, dan salad.

Batang kumbang kering, yang juga dikenali sebagai kulit tauhu kering, yuba, fu zhu, atau tauhu buluh, dibuat dari kulit yang terbentuk di permukaan susu kedelai yang direbus. (Dapatkan sekilas proses dalam lawatan Hodo Soy Beanery.) Saya dibesarkan memakan mereka yang disediakan oleh bapa saya seorang tukang masak Cina-Vietnam. Setiap kali saya melihat mangkuk “tongkat tauhu” merendam di kaunter dapur, saya melompat dengan keseronokan mengetahui bahawa kami tidak lama lagi akan dirawat dengan salah satu hidangan kegemaran saya. Sama ada mereka dimasukkan ke dalam sayur-sayuran pan atau goreng, saya selalu menikmati rasa kenyal, agak kenyal. (Dan untuk vegetarian, mereka membuat pengganti daging yang sangat baik protein.) Hari-hari ini saya suka menambahkan mereka kepada salad mi seperti goi chay dan hiyashi chuka.

Rehydrating stick beancurd kering adalah satu kemestian; tutupkannya dengan air dan biarkan mereka duduk selama sekurang-kurangnya 8 jam dan sehingga satu hari. Kemudian longkang, potong mereka menjadi kepingan saiz gigitan, dan gunakan seperti anda akan daging atau tauhu. Rasa kayu beancurd cukup ringan, jadi mereka mengambil rasa yang anda masak mereka. Berikut adalah beberapa resipi yang baik:

• Kulit Tauhu Braised di Makan Serius
• Bean Curd Sticks dan Sup Jus Ribs di Rasa Malaysia
• Ketenangan Buddha (Jai) di Chow
• Brave Tofu Rolled Skin di Pham Fatale

Adakah anda pernah memasak dengan tongkat kayu kering??

Berkaitan: Jelajah Tauhu: Hodo Soy Beanery di Oakland, California

(Imej: Emily Ho)