Sebelum saya hamil, saya mempunyai penglihatan gembira menyembur pada ikan sardin dan kimchi dan kale salad sepanjang kehamilan saya, memberi makan bayi saya kepada semua makanan yang sihat yang saya suka makan dan semoga dia menjadikannya seumur hidup mencintai yang besar pelbagai perisa.

Kemudian saya memukul minggu keenam mengandung. Dan tiba-tiba juga berfikir Mengenai makanan membuatkan saya sangat sakit. Jadi apa yang menjadi kekasih makanan untuk dilakukan apabila satu perkara yang digunakan untuk membawa anda kegembiraan setiap hari adalah tiba-tiba penyebab kesakitan? Saya tidak fikir ada satu cara yang mudah untuk membuatnya melalui mual yang sering menyertai kehamilan, tetapi inilah caranya saya bertahan selama dua bulan dengan sakit pagi yang sengit dan berterusan dengan cintaku makanan yang baik – dan kewarasan saya -.

Menerima bahawa pasangan minggu pertama adalah yang paling teruk.

Tidak dapat dielakkan. Memikirkan apa yang membuatkan anda berasa lelah, apa yang anda boleh bertolak ansur, dan apa yang membuatkan anda benar-benar sakit adalah proses, dan bukannya satu keseronokan. Akhirnya anda akan mencari beberapa jenis alur, tetapi ia akan mengambil sedikit percubaan dan kesilapan. Terbalik? Perkara biasanya hanya menjadi lebih baik dari sini.

Makan sedikit makanan yang kerap.

Semasa trimester pertama kehamilan, badan anda mula memompa hormon yang melambatkan otot sistem pencernaan anda, membawa penghadaman anda kepada apa yang terasa seperti berhenti mencengkam. Makan makanan yang besar, atau sebahagian kecilnya yang biasa digunakan, mungkin akan terlalu banyak untuk sistem lembap anda. Pada masa yang sama, anda mungkin akan mendapati bahawa perut kosong adalah resipi untuk loya, jadi cara terbaik untuk mengelakkan kedua-dua loya dan senak adalah untuk makan sedikit makanan setiap jam atau dua, atau seberapa kerap diperlukan.

Snek Kecil Yang Bekerja untuk Saya

  • 4 hingga 5 keropok dan 2 kotak kecil keju cheddar
  • Setengah epal, dihiris, tersebar dengan beberapa sudu mentega badam
  • 1 oren
  • Cawan kecil sup sayur-sayuran
  • 3 prun atau aprikot kering
  • 1 hingga 2 sudu teh hummus dengan saderi atau timun
  • 1/2 cawan bijirin sarapan dengan susu

(Kredit imej: Erin Gleeson)

Selamat tinggal, wortel mentah.

Jauhi makanan sukar untuk dicerna.

Lemak dan serat memperlahankan pencernaan dan membuat anda berasa lebih lama – biasanya perkara yang baik, tetapi tidak apabila keadaan sudah bergerak dengan perlahan. Diet saya biasanya terdiri daripada banyak kekacang, biji-bijian, kacang-kacangan, dan sayur-sayuran mentah, yang semuanya terlalu banyak untuk sistem pencernaan saya yang halus. Memproses makanan ini dengan memasak mereka dan / atau memasak mereka menjadikan mereka lebih mudah untuk diambil; Sebagai contoh, saya tidak dapat mengendalikan kaktus keseluruhan, tetapi hummus boleh diterima.

Dan tidak kira betapa baiknya bau kentang goreng, makanan yang digoreng mungkin akan menyebabkan anda berasa sangat sakit. Makanan yang tidak digoreng dengan minyak yang banyak boleh menyusahkan, yang saya dapati selepas makan pengambilan Thai yang sedikit berminyak.

Makanan Sukar untuk Digest Saya Dihindari

  • Kekacang (kecuali dipotong dalam hummus dan lain-lain dips)
  • Bijirin penuh
  • Kacang seluruh (tetapi butters kacang adalah baik)
  • Mentah, sayur-sayuran berserabut (wortel, kale, brokoli, dan sebagainya)
  • Makanan goreng atau makanan yang disediakan dengan banyak minyak

Mudah dihadam, makanan yang berpengalaman ringan adalah kawan anda.

Apabila anda mendengar mudah dihadam, anda mungkin berfikir tentang keropok soda, beras putih, dan pasta, tetapi kami pencinta makanan tahu anda tidak boleh hidup dengan makanan putih sahaja. Saya mendapati diri saya berasa kembung dan tertekan selepas pasangan minggu pertama yang masih hidup dalam pasta putih dan keropok saltine. Saya perlukan sayuran! Dan walaupun serat terlalu banyak dapat mengeja masalah, anda memerlukan sesetengah serat untuk menjaga perkara-perkara bergerak dan mengelakkan akibat yang biasa dari kehamilan: sembelit. (Terutama jika anda berada di Zofran, ubat anti-loya dengan kesan sampingan malang sembelit yang serius.)

Buah-buahan, sayur-sayuran berair, dan buah-buahan kering mempunyai serat yang baik, tetapi lebih mudah dicerna. Memasak sayur-sayuran yang keras sehingga mereka sangat lembut membantu menjadikannya lumayan, dan memasaknya menjadi sup adalah lebih baik.

Apabila ia datang kepada protein, saya mendapati mudah dan ringan berpengalaman menjadi pilihan terbaik untuk saya: daging panggang yang dipanggang dengan garam dan lada, tauhu panggang, dan telur rebus atau telur (ketika saya dapat tahan bau telur).

Makanan yang mudah digali yang berfungsi untuk saya

  • Buah-buahan (buah-buahan terutamanya lembut seperti jeruk dan anggur)
  • Sayuran berair (timun, saderi, salad)
  • Sayuran yang dimasak dengan baik
  • Sup sayur-sayuran puréed
  • Sejumlah kecil buah-buahan kering
  • Daging, ringan berpengalaman dan panggang atau dibakar
  • Tauhu panggang
  • Telur, rebus atau hancur

(Kredit imej: Anjali Prasertong)

Makan malam biasa semasa sakit pagi saya. Saya mengambil foto ini dengan telefon saya kerana makanan itu kelihatan sedih dan menyedihkan.

Tanya rakan anda tentang apa yang membantu mereka bertahan hidup pagi.

Keistimewaan makanan setiap orang adalah berbeza, terutamanya semasa masa yang halus iaitu kehamilan awal. (Sebagai contoh, saya mempunyai keinginan kuat untuk jeruk yang dicetuskan oleh menonton watak pada rancangan TV makan jeruk kadang-kadang semasa minggu pertama merasa sakit. bulan.) Bercakap kepada rakan-rakan tentang apa yang mereka makan semasa menderita melalui sakit pagi akan memberi anda pelbagai idea makanan, tidak semua yang akan menarik, tetapi apabila anda berada dalam kegelisahan sepanjang hari, bahkan satu idea yang meletupkan anda selera makan adalah berbaloi.

Elakkan blog makanan, Pinterest, dan Instagram.

Saya dengan cepat menyedari bahawa walaupun gambar makanan yang indah menjadi perut saya, jadi saya mengambil masa dua bulan untuk melawat Pinterest, Instagram, dan kebanyakan blog makanan. (Tidak mudah apabila anda bekerja untuk blog makanan, percayalah!) Saya juga mendapati bahawa melihat skrin komputer dan walaupun skrin Kindle saya meninggalkan saya berasa sedikit mual, jadi saya menghabiskan beberapa bulan menemui semula kegembiraan buku kertas – pengakuan: Saya membaca semula keseluruhan seri Harry Potter – dan blog reka bentuk.

Tetapi saya terlepas menjadi sebahagian daripada dunia makanan media sosial, terutama di Instagram. Saya terlalu sakit untuk hadir secara fizikal untuk parti-parti dan acara-acara yang dihadiri rakan-rakan saya, dan saya tidak dapat mengambil bahagian secara hampir, yang membuat saya berasa lebih terisolasi. Tetapi itu membawa saya ke titik seterusnya …

Cuba jangan merasa bersalah.

Ada banyak yang merasa bersalah apabila anda adalah seorang kekasih makanan yang mengaku dirinya sendiri yang tidak dapat berfikir tentang makanan. Apabila saya menderita melalui sakit pagi, berikut adalah pelbagai pemikiran yang menyalahi hati saya: Saya tidak memasak. Saya menghabiskan terlalu banyak wang untuk mengambil makanan. Saya makan malam dan masih petang. Saya hanya makan sandwic Subway untuk pertama kalinya dalam beberapa tahun dan ia merasai sangat baik.

Lepaskan sahaja. Anda sedang menjalani ujian, secara fizikal dan mental, tetapi hanya sementara, jadi apa sahaja yang anda boleh lakukan untuk mendapatkan diri anda – dan tidak akan membahayakan janin, tentu saja – adalah permainan yang adil. Anda tidak akan hidup dari 4hb. makan malam dan kecantikan Veggie Delite sandwich selama-lamanya.

Jaga diri sendiri.

Dapatkan banyak rehat, minum banyak cecair, dan jangan takut meminta bantuan. Saya berhenti memasak sepenuhnya selama kira-kira lima minggu – yang paling lama saya pernah pergi dari dapur sejak saya mula memasak. Saya menghabiskan masa saya tidak bekerja atau di kelas yang diletakkan di sudut sofa di pajama saya, menonton TV atau membaca. Saya meletakkan suami saya menjaga semua pembersihan rumah dan kerja rumah. Itulah yang saya perlukan untuk merasa lebih baik – yang saya lakukan, secara ajaib, bermula pada permulaan trimester kedua saya.

(Kredit imej: Faith Durand)

Teh hijau ais Elixir dengan Halia & Lemon

Sekarang saya memasak dan makan cukup banyak – termasuk sardin, kale salad, dan kimchi! – dan dua bulan saya sakit pagi adalah jauh, jika sakit, ingatan. Ingat: Ia akan berakhir pada satu ketika dan anda boleh kembali menjadi pemasak, makan, makanan-blog-orang yang selalu anda baca. Dan anda tidak akan pernah mengambil sistem pencernaan untuk diberikan lagi!

Pernahkah anda mengalami melalui sakit pagi atau keadaan kesihatan lain yang menjejaskan selera makan anda? Adakah anda mempunyai sebarang petua selamat??