Dengan Nigel Slater, Nigella Lawson, dan Jamie Oliver di kalangan penganjur chef-atau-tukang masak Inggeris semasa ini, nampaknya saya bahawa beberapa idea yang paling menarik tentang makan dan makanan datang dari seluruh kolam dengan British aksen. Sekarang masukkan Simon Hopkinson, dengan Ayam Panggang dan Kisah-kisah Lain.

Seperti kawan-kawannya, Hopkinson sangat berminat untuk membuat dan makan makanan yang membangkitkan emosi dan kenangan. Hanya skim pengenalan dan anda akan melihat ini bukan buku tentang makan malam di atas meja tetapi tentang membuat makanan yang penting. Hopkinson menyukai bahan-bahan dan resipi yang jujur ​​yang menekankan rasa keindahan estetika, dengan suara yang sempurna untuk sesiapa yang suka segelas wain dan sembang yang baik sambil memotong.

Sebagai tajuk menunjukkan, ayam panggang adalah salah satu cinta besar Hopkinson, disapu dengan mentega dan berpengalaman hanya dengan limau dan beberapa thyme; ia bukan satu resipi baru, tetapi satu sangat sempurna anda tidak akan memerlukan yang lain. Saya berasa ragu-ragu mengenai endapan yang dirasakan, diminum dengan perlahan selama dua jam (seperti yang dia nyatakan, seolah-olah seperti masa yang sangat lama), tetapi orang ini tahu cicorynya – ia adalah indah. Dan bagi periuk petitnya au chocolat, ia lebih banyak daripada custard: pencuci mulut yang sangat kaya dengan “kerak” yang gelap yang memungkiri seludup di bawah silky.

Dianjurkan mengikut abjad mengikut ramuan-ilustrasi yang aneh, Hopkinson membuat segar yang segar sementara juga menawarkan pemikiran baru mengenai segalanya dari ikan bilis dan cep (porcinis) kepada saffron dan, kegemaran peribadi saya, “daging babi dan bit bacon.”

Sekiranya anda suka membaca buku masakan, anda pasti mahu menggulung Ayam Panggang dan Kisah-kisah Lain. Dan jika anda suka memasak, anda tidak akan mahu meninggalkan dapur sehingga musim bunga jika anda bergaul dengan Hopkinson di dapur anda.

• Order Chicken Chicken and Other Stories, $ 16.87 di Amazon

Ini adalah oleh Suzanne, yang terpilih untuk salah seorang jawatan penulis baru kami. Selamat datang Suzanne!