Saya dibesarkan di Georgia, di mana ia biasa melihat pokok-pokok pokok dan juga tiang-tiang utiliti dan rumah-rumah gudang yang ditutup dengan kudzu, “pokok anggur yang memakan Selatan.” Apa yang sedikit diketahui ialah tumbuhan ini boleh dimakan, dan lazat.

Asalnya dibawa ke Amerika Syarikat dari Jepun pada tahun 1876 untuk digunakan sebagai makanan ternakan untuk ternakan dan untuk membantu mengurangkan hakisan tanah, tumbuhan itu menyukai iklim yang hangat dan lembab di tenggara dan tidak dapat dikendalikan. Terdapat mitos bandar tentang bagaimana orang telah kembali dari percutian untuk mencari rumah dan kereta mereka yang ditutup dengan kudzu. Ia mempunyai pertumbuhan yang agak agresif pada musim panas, dengan beberapa laporan ia berkembang kaki setiap hari.

Seperti mana-mana makanan berasaskan makanan, pastikan tumbuhan tidak disembur dengan mana-mana bahan kimia dan tidak berkembang di mana sahaja sisa toksik dibuang. Cuba mengelakkan tumbuh-tumbuhan yang tumbuh terlalu dekat dengan jalan raya kerana mereka cenderung mengandungi habuk dan ekzos automotif yang terlalu banyak. Oleh kerana tompok-tompok anggur tebal, memakai but dan berjaga-jaga untuk makhluk-makhluk dan serangga. Juga, kudzu kelihatan sangat mirip dengan racun ivy – pastikan anda tahu bagaimana membezakan antara kedua-dua tumbuhan!

Kudzu tumbuh dari Florida ke New Jersey, dan sejauh Barat sebagai West Virginia dan East Texas. Bagaimanapun, patch kecil itu telah ditemui di Clackamas County, Oregon. Tiada siapa yang pasti dari mana ia datang.

Daun, tip anggur, bunga, dan akar dapat dimakan; tanaman anggur tidak. Daun boleh digunakan seperti bayam dan dimakan mentah, dicincang dan dibakar dalam quiches, dimasak seperti collards, atau goreng mendalam. Pucuk kudzu muda adalah lembut dan rasa yang serupa dengan kacang salji.

Kudzu juga menghasilkan bunga yang indah, berwarna ungu, berbau anggur yang membuat jeli yang lazat, gula-gula, dan sirap. Sesetengah orang telah menggunakannya untuk membuat wain buatan sendiri. Akar kentang yang kaya dengan penuh protein, besi, serat, dan nutrien lain. Mereka kering dan kemudian tanah menjadi serbuk yang digunakan untuk melapisi makanan sebelum menggoreng atau untuk menebal saus.

Resipi Kudzu untuk dicuba:
Klik di sini untuk beberapa resipi untuk kudzu jelly, kudzu quiche, dan kudzu collard greens.
Lebih banyak resipi kudzu
Lebih banyak resipi, termasuk wain kudzu

Berkaitan:
Sorotan bermusim: Nasturtiums
Spotlight bermusim: Acorns
Spotlight Seasonal: Quarter Lamb
Spotlight Seasonal: Purslane