Apabila saya melawat Switzerland untuk kali pertama, tuan rumah kami yang mesra dan ramah merawat kami untuk makan fondue Swiss sebenar. Sekarang, saya tidak pernah sangat bersemangat tentang fondue. Ia selalu kelihatan gimmicky dan ketinggalan zaman (periuk fondue hijau zaitun, strawberi dicelupkan dalam coklat …). Tetapi perkara sebenar – ah, ia memenangi saya. Berikut adalah sedikit penglihatan di salah satu makanan yang paling indah yang pernah saya miliki.

Set meja, dengan gelas teh yang mengukus.

Hidangan fondue ini kaya dan mudah. Ia disusun oleh tuan rumah kami, yang membeli keju di salah satu acara kami ke rantau Emmental (kami tinggal di Bern). Kami berhenti di kedai keju kecil dan membeli satu paket keju fondue yang sudah dicincang. Tuan rumah saya memberitahu saya bahawa wain dan Kirsch telah dimasukkan dalam campuran ini, jadi dia tidak perlu mencampurkan apa-apa lagi – hanya memanaskannya. Dia biasanya tidak mendapat keju seperti ini; dia biasanya membeli keseluruhannya dari cheesemongernya sendiri di pasaran. Tetapi mereka mahu mencuba sesuatu yang baru ini.

Menuang Kirsch.

Ketika tiba masanya untuk makan, meja itu ditetapkan dengan kacamata hitam, kacamata mesra untuk Kirsch, dan cawan teh. Tuan rumah kami menekankan kepentingan minuman panas dengan fondue – ia menjadikan keju dari menguatkan menjadi benjolan besar di perut anda! Kami mempunyai gelas kecil Kirsch (cherry brandy), serta wain putih yang ringan, dan beberapa teh verbena lemon. (Anda dapat melihat mengapa ini adalah hidangan yang lazim dimakan hanya pada kedalaman musim sejuk! Semua perkara bersubahat untuk menghangatkan anda ke jari anda.)

Nyonya rumah kami menghangatkan keju di atas dapur di dalam panci enam mata, dan kemudian membawanya ke meja di mana kami sedang menunggu dan bersedia. Kami masing-masing memainkan sekeping roti tepat pada garpu fondue, dan dicelup.

Kami sangat berhati-hati tentang memanjakan roti – tuan rumah kami memberitahu kami bahawa jika kami kehilangan sepotong roti di keju, kami akan mencium salah seorang daripada mereka!

Keju itu sendiri adalah panas dan menggelegak pada pendirian hidangan chafing – licin dan berkrim. Ini keju tertentu keju fondue termasuk keju Emmental dan beberapa kepakaran serantau yang lain; tuan rumah saya tidak pasti apa yang disertakan. (Dia biasanya menggunakan campuran Vacherin dan Gruyère, yang dikatakannya membuat fondue ringan.)

Walaupun kami hanya makan roti dan keju untuk makan malam, kami mendapat penuh dengan cepat! Ia sangat kaya dan gurih, panas dan kenyal. Kami mencelupkan roti itu ke dalam keju, dan memutarnya sejenak di atas periuk, di mana keju mengeras hanya sedikit, cukup untuk membawanya ke mulut kita tanpa menetes.

Seperti sepupu mereka shabu shabu, hotpot, dan steamboat, fondue adalah makanan yang dibuat untuk berlarutan di atas meja, makan secara perlahan, dan membuat perbualan sebagai cahaya redup. Ia mengisi dan mudah, dan begitu hangat. Pada saat setiap potongan roti dimakan, dan potongan terakhir keju karamel yang dicambuk dari panci, kami penuh dengan pecah dan lebih sedikit dari tipis dari Kirsch plummy. Makan fondue pada malam itu marilah kita merasai keramahan Switzerland dengan yang terbaik, dan rasa dan kehangatan keju dan syarikat telah tinggal bersama saya masih.

Dan ya, saya kini memahami fondue dan apa semua kekecohan itu berlaku. Ia adalah unsur dan mudah, dan begitu sempurna untuk makan malam musim sejuk.

Berkaitan: Fondue: Trik Perdagangan – The Cheesemonger

(Imej: Faith Durand)