Kami berada di tengah-tengah musim cuti lagi. Mencari sesuatu untuk memberi kekasih wain atau geek wain musim cuti ini? Dari hadiah istimewa untuk pengisi stok yang menyenangkan, berikut adalah beberapa idea yang menarik perhatian saya.

Pengisi stok Perfect untuk Pencinta Wain

Untuk stok pengisi, kita mahu sesuatu yang agak kecil dan tidak terlalu mahal. Buku sentiasa idea yang bagus. Peminum wain kasual mungkin lebih suka sesuatu yang lebih naratif, cerita, perjalanan atau memoir. Terry theise’s Antara Wain (University of California Press) ($ 14 di Amazon), yang saya semak minggu lalu pastinya senang.

Lain-lain membaca yang menarik untuk saya tahun ini termasuk Matt Kramer on Wine: Koleksi Kolum, Esei dan Pemerhatian yang Tidak Setia (Sterling Epicure). Matt adalah salah seorang penulis wain AS yang paling terkenal. Ini adalah koleksi indah esai yang menarik dan lucu pada hampir setiap topik yang boleh dibayangkan. ($ 15.75 di Amazon).

Masih di hadapan buku, satu lagi kegemaran membaca tahun ini Cuka Billionaire: Misteri Botol Wain Paling Mahal Dunia, oleh Benjamin Wallace (Penerbit Broadway). Sekarang dalam paperback ($ 11 di Amazon). Membaca menarik mengenai kesukaran dalam mengesahkan keberkesanan wain lama, skullduggery, dan pelbagai pemanduan dan urusan yang mengelilingi lelongan yang didakwa lama, anggur yang jarang dikatakan dimiliki oleh Thomas Jefferson.

Pada nota yang lebih menyeronokkan Wain Wars: Permainan Trivia untuk Geeks Wain dan Wain ($ 14 di Amazon) adalah permainan trivia yang menyeronokkan yang menguji pengetahuan anda tentang pelbagai topik anggur dari anggur hingga winemaking, untuk menjaringkan diri dengan personaliti yang terkenal. Besar untuk bermain dengan rakan atau keluarga – amatur atau wain geeks sama.

Siapa yang tidak menghargai wain berbuih? Champagne Nicholas Feuillette One Fo (U) r Pink & Blue Duo pek (satu untuk anda dan satu untuk saya) mengandungi dua botol separa comel Champagne (Brut NV dan Rose NV) dalam pembungkusan telus yang bergaya dengan band pergelangan tangan biru & merah yang diselaraskan bersama. Dan mereka rasa terlalu baik ($ 30 di kedai-kedai wain).

Be Adventurous: Gift American Wines beyond California

Jika berbelanja sebotol wain kepada kekasih wain atau amatir yang berminat, saya fikir ia sentiasa dihargai untuk mencari sesuatu yang sedikit berbeza. Mungkin wain dibuat dari pelbagai anggur yang kurang dikenali, atau wain dari kawasan yang kurang dikenali. Untuk wain AS, mungkin ini adalah masa untuk berfikir di luar California. Mungkin sesuatu dari Oregon, Washington, New York – sesuatu yang mungkin tidak begitu banyak tersedia di seluruh negara. Hari ini kebanyakan peruncit dalam talian menghantar sejumlah besar negeri.

Sesetengah wain khas bukan-California yang sangat baik yang saya cadangkan adalah:

2009 Patricia Green Ana Vineyard Pinot Noir, Dundee Hills, Oregon $ 45 – Dari salah satu pengeluar Oregon kegemaran saya. Wain ini elegan, wangi, penuh dengan rasa rasa yang sengit. Lezat dan panjang. Sedia minum tetapi dengan mudah boleh berumur 5 – 10 tahun.

2008 Betz Keluarga Keluarga Betz Syrah La Serenne, Yakima Valley, Washington, $ 60 – Terutama berwarna, merenung. Kaya dan lancar dengan kedalaman yang besar.

2004 The Grapes of Roth Merlot, South Fork Long Island, New York, $ 60 – Kaya dan elegan. Sangat halus dan penuh dengan rasa masak, rempah, rempah, rempah, tanah dan kulit. Minum dengan indah.

Splurges: The Ultimate Luxury Champagne

Dan untuk geek atau oenophile sebenar selalu ada vintage atau Prestige Cuvée Champagne, yang tidak pernah berlaku secara tidak sengaja. Berbeza dengan kebanyakan bukan vintaj (NV) Champagnes, yang sepatutnya mabuk dalam tempoh satu tahun atau lebih, kedua-dua Vintage dan Prestige Cuvée Champagnes mewakili yang terbaik yang boleh dibuat oleh rumah. Anggur lazimnya berasal dari ladang anggur Grand Cru teratas, dan beristirahat di antara lima hingga sepuluh tahun sebelum dibebaskan, menghasilkan anggur yang hebat, sangat berstruktur dan kompleks. Wain yang memerlukan bertahun-tahun jika tidak berpuluh-puluh tahun selaring untuk mencapai potensi mereka.

Jelas sekali Champagnes ini tidak murah. Tetapi jika wang bukanlah objek, inilah beberapa kegemaran saya, dan juga sebagai sebahagian daripada wang Champagnes yang terbaik yang boleh dibeli, juga dibungkus dengan indah dan mewah

• Pertama sehingga tahun ini harus dilancarkan baru-baru ini 2002 Andy Warhol Dom Perignon. Tahun 2002 adalah vintaj Champagne yang sangat baik. Andy Warhol, salah seorang artis pop yang paling ikonik di abad ke-20 juga merupakan kekasih besar Dom Perignon, sering dikaitkan dengan masa bersosial di Studio 54 yang terkenal. Ini adalah edisi edisi terhad dan reka bentuk label dan pembungkusan telah diilhamkan oleh Warna Warhol yang berani dan berwarna biru, kuning atau merah jambu ($ 170).

2002 Cristal dari Roederer sebenarnya adalah salah satu Champagnes terbaik di dunia. Elegant, taut, meriah namun tepat, kompleks dan berterusan, ia masih agak muda dan layak tambahan 10 hingga 15 tahun sel penjagaan ($ 180).

2002 Perrier-Jouët, Fleur de Champagne Lighter0bodied daripada Cristal, ‘PJ fleur’ ​​adalah bukti keanggunan dan keghairahan. Di samping itu, botol dihias bunga itu benar-benar cantik dan tandatangan yang dikenali secara langsung ($ 130).

1995 Charles Heidsieck, Blanc de Millénaires (Blanc De Blancs), $ 190 – Mungkin bagi seseorang yang lebih suka jenama yang kurang dikenali. Charles Heidsieck adalah salah satu khazanah Champagne yang kurang dikenali. Ini adalah Blanc de Blanc – hanya dibuat dari anggur Chardonnay. Menjadi vintaj tahun 1995 kini sudah hampir siap untuk diminum, tetapi anda juga boleh menyimpannya selama 5 hingga 10 tahun lagi. Sangat terfokus dan elegan.

Dan untuk menamatkan beberapa barangan kaca cantik dan juga tempat untuk menyimpan wain anda yang indah

Eisch Vino Nobile Berapi Flute Champagne, Set 2 ($ 45.21 di Amazon) – Sekitar setahun yang lalu saya menerima hadiah dua gelas Eisch. Saya suka mereka, tetapi tidak dapat mengesyorkan mereka dalam jawatan saya gelas wain, kerana mereka hanya tersedia untuk perdagangan. Sekarang, saya gembira melihat bahawa mereka kini boleh didapati di Amazon. Saya fikir seruling ini benar-benar indah. Sempurna untuk mempamerkan beberapa Champagne yang bagus semasa cuti.

Akhirnya hadiah simpanan sedikit, mungkin. Saya agak kagum oleh Peti Sejuk 12-Botol Silikon Sentuhan Peti Sejuk dari Peminat Wain. Semasa menjual sebanyak $ 179.95, ia mempunyai dua zon suhu, yang boleh ditetapkan pada dua suhu yang berbeza – supaya putih boleh disimpan sedikit lebih sejuk daripada merah jika dikehendaki. Berguna untuk penghuni apartmen yang mungkin ingin memakan wain di tangan.

Untuk idea tambahan, lihat jawatan hadiah percutian saya dari tahun 2009.

Happy Holidays everyone!

Mary Gorman-McAdams, DWS, adalah pendidik wain berasaskan New York, penulis bebas dan perunding. Beliau memegang Diploma dalam Wain & Spirits dari Wain dan Spirits Education Trust (WSET), dan merupakan calon dalam Program Master of Wine.

(Imej: dari laman web pengeluar, Amazon.com dan Wain Avalon)