Terdapat pemahaman yang tidak diucapkan yang berlaku apabila anda menerima jemputan di rumah seseorang untuk makan malam: Tuan rumah bersetuju untuk membuat anda berasa hebat, sementara anda, tetamu, bersetuju untuk menjadi menyenangkan dan menghargai. Apabila kedua-dua perkara ini disegerakkan, masa yang hebat untuk makan besar berlaku.

Jadi apa rahsia untuk menjadi tetamu makan malam yang hebat? Berikut adalah lima perkara yang perlu dilakukan untuk menjadikan diri anda seorang tetamu untuk diingati.

Parti Pizza di Serambi

(Kredit imej: Kristin Teig)

1. Tiba 15 minit lewat (tetapi tidak lewat).

Tiba sedikit terlambat, kamu berkata? Ya, betul. Kecuali tuan rumah anda adalah tuan rumah yang hebat yang menyiapkan semua hari terlebih dahulu dan menghabiskan jam terakhir sebelum tetamu tiba membunuh masa dengan koktel (dan kita tahu orang-orang itu wujud, baka jarang dan indah), kebanyakan tuan menghargai bilik kecil yang goyah untuk menyelesaikan menetapkan meja, meluruskan ruang tamu, atau menukar pakaian. Ia boleh menjadi stres apabila tetamu muncul sebelum anda siap untuk mereka (pasti tidak tiba lebih awal!), Tetapi ketibaan yang agak lewat biasanya boleh diterima dan dialu-alukan.

Hanya pastikan ia tidak juga terlambat. Apa-apa perkara yang lebih daripada 15 minit (20 max) jari kaki garis tidak konsisten dan meletakkan beban pada tuan rumah anda untuk memutuskan sama ada untuk menunggu anda atau pergi ke hadapan dan memulakan malam.

Strawberry Syrup

(Kredit gambar: Tessa Huff)

2. Bawa hadiah kecil.

Tetamu makan malam yang hebat tidak pernah menunjukkan tangan kosong. Sebotol wain adalah lazim, tetapi jangan berasa seperti anda terjebak dengannya: Sebuah balang jem, madu tempatan, atau lemon yang dipelihara akan menjadi indah, atau sesuatu yang kecil untuk dapur, seperti pisau keju atau kayu cantik sudu. Anda juga boleh membawa sejambak atau ramuan herba, jika tuan rumah anda adalah seseorang yang akan menghargai bahan-bahan segar. Perkara besar hanya untuk menawarkan sedikit perkara yang mengatakan, Hei, terima kasih kerana melakukan ini dan menjemput saya untuk menjadi sebahagian daripadanya!

Satu lagi sisi peraturan ini ialah meminta tuan rumah terlebih dahulu jika ada apa-apa yang boleh anda bawa untuk makan – hidangan sampingan atau pencuci mulut, sebagai contoh. Hos anda boleh membawa anda ke atas tawaran itu, atau hanya berkata, “Tidak, bawa diri!” Jika dia berkata yang terakhir, anda harus mengabaikannya dan masih membawa hadiah kecil. Itulah perkara yang sopan untuk dilakukan!

Idea Hadiah

  • Di luar Botol Wain: 5 Hadiah Tuan Rumah Kegemaran Saya
  • 15 Hadiah Kostum Wanita Di bawah $ 15
  • Spring Hostess Gifts from Your Kitchen
  • Mencari Hadiah Wanita Yang Hebat? Berikan Bouquet Produ!
  • 10 Perasa buatan sendiri yang Memberi Hadiah Tuan Rumah
  • Hadiah Tuan Rumah Menunggu Terakhir Anda Boleh Bakar atau Membuat
  • 15 Hadiah Delicious dari Dapur Anda

Makan Malam Kesyukuran di Luar Negeri

(Kredit imej: Leela Cyd)

3. Roti bakar tuan rumah anda, kemudian periksa kacanya.

Sama ada atau tidak host anda membuat roti bakar apabila semua orang duduk di atas meja, anda harus mengikuti dengan roti bakar anda sendiri. Sederhana, pendek, dan tulus adalah yang terbaik – terima kasih kerana persahabatan mereka, untuk menjemput anda ke rumah mereka, dan untuk meluangkan masa untuk membuat makanan yang lazat yang akan dimakan.

Kemudian setelah makan sedang berlangsung dan botol wain terbuka di atas meja, memerhatikan gelas tuan rumah anda dan tawaran untuk mengisi apabila ia menjadi rendah. Tuan rumah anda mungkin mengawasi kaca anda (sebagai tuan rumah yang baik), tetapi siapa yang melihatnya? Dia bekerja keras untuk memakan makanan yang baik, dan menawarkan untuk mengisi gelasnya adalah cara yang kecil dan bijaksana untuk memanjakannya. Saya masih menyentuh sedikit apabila salah seorang tetamu makan malam saya menawarkan untuk mengisi gelas wain saya; ia menunjukkan mereka penuh perhatian, dan mencari cara kecil yang dapat membantu dan menunjukkan penghargaan mereka.

Melalui Phonekerchief

(Kredit imej: Phonekerchief)

4. Abaikan telefon anda.

Terdapat beberapa pengecualian untuk peraturan ini – pengasuh bayi anda hanya teks, atau anda mempunyai perbincangan seluruh jadual pada tahun ini Kembali ke masa depan keluar, dan seseorang perlu menetapkan rekod lurus – tetapi selain itu, perkara yang paling keren yang boleh anda lakukan sebagai tetamu makan malam adalah untuk mengabaikan sepenuhnya telefon anda.

Jangan teks orang di bawah meja (anda menyembunyikan telefon, ya, tetapi anda juga melihat ke bawah di tangan anda selama tiga minit yang baik, dan jelas dan mengganggu); jangan semak Facebook atau Instagram anda; jangan tatal melalui e-mel anda. Jika terdapat kecemasan dan anda mesti bertindak balas dengan segera, maafkan diri anda dan lakukannya dari meja. (Bilik mandi adalah pertaruhan yang baik.)

Memang benar bahawa bergantung kepada bagaimana majlis makan malam rasmi atau tidak rasmi, atau seberapa dekat kumpulan kawan-kawan, yang mempunyai telefon keluar bukan masalah besar sama sekali, dan jika anda perlu menyemaknya di meja selama tiga saat, tidak apa-apa. Tetapi pada umumnya, hanya … jangan.

Petua Berguna untuk Semesta Alam: 5 Cara Berurusan dengan Tetamu Parti Makan Malam yang Tidak Dapat Menurunkan Telefon mereka

Parti Makan Malam Spring Vegetarian

(Kredit imej: Gabriela Herman)

5. Tunjukkan Big 3: keghairahan, rasa ingin tahu, dan rasa syukur.

Jenny Rosenstrach, pengarang Makan Malam: Kisah Cinta (dan blog dengan nama yang sama), mengutip “semangat, rasa ingin tahu, dan rasa syukur” sebagai salah satu daripada 41 cara untuk menjadi tetamu makan malam yang baik – dan itu betul-betul betul. Ketiga ciri tersebut adalah kunci untuk menjadi kehadiran yang paling dialu-alukan di mana-mana jadual! Bersemangat tentang petang dan makanan; ingin tahu tentang tuan rumah, rumah mereka, rakan-rakan anda; dan bersyukurlah untuk segala-galanya, sehingga anda menghantar nota terima kasih, e-mel, atau teks keesokan harinya. Lakukan ini, dan anda adalah tetamu makan malam rockstar.

Petua Bonus: Berulang!

Jika anda benar-benar mahu mengambil tetamu makan malam anda atas atas, membalas! Jemput kawan-kawan anda untuk makan supaya anda boleh mengambil alih tugas hosting untuk malam. Semua perasaan yang baik di sekeliling!