(Kredit imej: Leela Cyd)

Perancangan makan adalah alat yang hebat untuk membantu anda berbelanja dengan lebih bijak, memasak lebih pintar, makan lebih pintar, dan bahkan membelanjakan kurang untuk bahan makanan. Tetapi, walaupun dalam masa yang terbaik, ia boleh menjadi sukar untuk mengekalkan kedudukannya. Sekarang tambahkan musim cuti yang sibuk untuk campuran, dan secara tiba-tiba menjaga pelan makan anda di landasan adalah jauh lebih sukar.

Kami ingin membantu anda untuk tetap bersamanya, jadi kami berkongsi 10 petua untuk memastikan perancangan makanan anda semakin kuat semasa musim cuti.

Antara pemangkasan pokok, membeli-belah untuk hadiah, pergi ke konsert percutian dan pesta makan malam, dan melawat rakan-rakan dan keluarga, selamat untuk mengatakan kami berada dalam masa yang sibuk tahun. Tetapi perancangan makan tidak perlu jatuh ke tepi jalan hanya kerana jadual anda dibungkus.

Kunci perancangan makanan yang baik, terutama semasa musim cuti, adalah untuk tetap teratur, dan menjaga perkara mudah dan mudah. Berikut adalah 10 cara untuk melakukannya!

1. Gunakan kalendar anda.

Ia adalah masa yang sibuk tahun. Antara pesta percutian, belanja, menghias, dan acara lain, mungkin anda tidak boleh pulang ke rumah untuk makan malam setiap malam minggu ini. Hadkan belanja dan makanan runcit untuk hanya malam yang anda akan masak setiap minggu. Tandakan ini dengan slot masa atau peristiwa mereka sendiri pada perancang atau kalendar anda!

(Kredit imej: Anjali Prasertong)

2. Jangan lupa senarai belanja.

Saya selalu pergi ke kedai dengan senarai, walaupun saya hanya mengambil beberapa barang asas. Saya buat ini untuk beberapa sebab. Pertama, saya cuba membatasi membeli-belah runcit hanya sekali seminggu. Oleh itu, senarai yang dirancang dengan baik untuk makanan, makanan ringan, barangan isi rumah, dan apa-apa projek khas, seperti pembungkusan percutian adalah penting. Mempunyai senarai membeli-belah juga membuat saya melayari dengan membeli hanya apa yang saya perlukan. Ini membantu mencegah makanan yang sia-sia dan terlebih belanja.

3. Jangan merancang terlalu jauh terlebih dahulu.

Rasanya seperti sekarang, lebih daripada apa-apa masa lain tahun, sangat mudah untuk rancangan terakhir untuk muncul. Mainkan selamat dan jangan merancang makanan selama lebih dari seminggu terlebih dahulu. Buat masa sekarang, kurang lebih.

4. Simpan pantry yang lengkap … dan gunakannya.

Bergantung pada barang-barang di pantri anda untuk menggabungkan makanan sederhana, seperti pasta, polenta dengan kacang, atau mangkuk padi.

  • Resipi Makan Malam Pantry 75+ untuk Minggu Sibuk

5. Menyediakan komponen makan malam.

Mengetepikan sedikit masa sebelum akhir hujung minggu untuk bekerja pada prep dinner untuk minggu depan. Ini bermakna mengupas dan memotong sayur-sayuran, memanggang skuasy musim sejuk, memasak periuk nasi, atau lentil. Ia lebih mudah dan lebih mudah untuk memasak makan malam walaupun hanya sedikit kerja prep sudah dilakukan.

(Kredit gambar: Coco Morante)

6. Simpan makanan ringan yang mudah dicapai.

Sekiranya dapur anda seperti saya sekarang, ada kuki buatan sendiri di semua arah. Apabila kelaparan menjejaskan, ia terlalu mudah untuk mencapai beberapa kuki. Saya suka menjadikannya mudah untuk mencapai snek yang sihat, seperti clementines, nanas potong, atau tong lobak merah. Saya selalu berkemungkinan untuk menghidangkan buah-buahan segar dan sayur-sayuran apabila mereka bersedia dan bersedia untuk makan.

  • Jika Anda Ingin Makan Lebih Banyak Sayuran Simpan piring Crudite di dalam Peti sejuk

7. Sediakan sarapan malam sebelum malam.

Jika anda bukan orang pagi, ini sangat membantu! Ia adalah lebih mudah untuk makan sarapan pagi yang baik apabila anda hanya perlu tarik sesuatu dari peti sejuk, atau memanaskan semula beberapa gandum yang sudah dimasak. Ini bermakna membuat periuk telur rebus, memasak satu kumpulan besar oatmeal atau bubur dan membahagikannya ke dalam bekas individu, atau baking muffin.

  • Cara Hard Rebus Telur
  • Resipi: Oats Overnight with Jam and Toasted Coconut

8. Simpan perkara mudah.

Anda sudah mendapat banyak di pinggan anda, jadi ini bukan masa untuk membuat makan malam mewah atau bereksperimen dengan resipi baru yang rumit. Pastikan makanan mudah, cepat dan mudah.

Resipi: Slow Cooker Bowl Burrito Ayam

(Kredit imej: Emma Christensen)

9. ‘Musim ini untuk periuk perlahan!

Kami suka periuk perlahan pada bila-bila masa sepanjang tahun, walaupun mereka memegang tempat yang istimewa di dalam hati kami semasa bulan-bulan musim sejuk. Semasa makan malam melakukan perkara itu dalam periuk perlahan, gunakan waktu itu untuk menyelesaikan belanja anda, balut hadiah, kue masak, atau dapatkan rumah anda siap untuk tetamu.

10. Bergantung pada sisa makanan.

Saya sangat menghargai sisa makanan ketika minggu sibuk! Membezakan sisa makanan untuk makan malam adalah lebih cepat dan lebih mudah daripada membuat makanan baru. Dan, tentu saja, sisa makanan selalu membuat makan siang yang baik.

  • 17 Makanan Yang Membuat Tahan Lama

Lebih banyak Cara Memasak Makanan

  • 15 Tips untuk Perancangan Makanan Mingguan yang Lebih Baik
  • Petua Perancangan Makanan: Simpan Senarai Resipi Berjalan Anda Ingin Membuat untuk Makan Malam

Apakah tip terbaik untuk perancangan makan semasa cuti?