Biar saya mulakan dengan kaveat: Saya tidak selalu melakukan hidangan langsung. Saya cuba kerana saya fikir ia lebih mudah untuk hanya menangani keadaan kucar-kacir dan bukannya membiarkannya bertumpu. Kenapa tidak meletakkan cawan kopi di mesin basuh pinggan mangkuk atau beri pisau tukang masak ini dengan segera bilas dan kering dan letakkannya semula dengan selamat pada jalur magnet saya?

Alternatifnya ialah saya tidak melakukan perkara-perkara itu dan saya hanya meninggalkan semua di kaunter. Atau saya akan menumpuk periuk dan piring dan pelbagai alat makan di wastafel, yang membuat saya berasa baik dan suka melakukan sesuatu, walaupun saya tidak dapat tidak mengambilnya keluar dari sinki untuk melakukan pembersihan sebenar.

Maksudnya, opsyen pertama pastinya lebih baik dan saya rasa agak sombong apabila saya melihat sekeliling kaunter saya yang kosong dan sinki kosong. Tetapi saya pasti tidak sempurna dan terdapat banyak kali apabila saya membiarkan segala-galanya pergi dan perlu menangani keseluruhan timbunan kotor.

Walau apa pun senario yang dimainkan, saya selalu melakukan perkara ini selepas saya melakukan hidangan.

(Kredit imej: Lauren Volo)

Setelah hidangan dimuatkan ke mesin basuh pinggan mangkuk dan saya menggosokkan besi tuang saya dengan garam dan minyak, mengeringkannya, dan meletakkannya di cangkuknya; sebaik sahaja saya menyapu apa-apa serbuk yang berlarutan dari kaunter dan menghapuskan tumpahan wain atau bintik-bintik minyak, saya selalu (atau, anda tahu hampir sentiasa) bersihkan sinki saya.

Pembersihan sink ini boleh mengambil banyak bentuk yang berlainan.

Kadang-kadang ia hanya menyapu cepat dengan kain span atau kain serat mikro. (Sebagai tambahan, saya baru-baru ini membeli satu pek ini dan, walaupun mereka hodoh dan kuning dan merasa pelik pada jari saya, saya suka mereka untuk membersihkan).

Pada masa yang lain, saya akan memberikan satu spritz dari Windex atau sabun pinggan dan memberikan gosok yang lebih teliti. Jika tenggelam sangat kasar, saya akan mengisi dengan air dan secukupnya peluntur dan biarkan ia kuman sebentar sebelum mengalir dan kemudian menyapu ke bawah.

Dan, jika saya benar-benar menyalurkan ibu saya Jerman, yang bertanggungjawab untuk pendidikan pembersihan saya, saya akan mengeringkan tenggelam saya dengan menggunakan tuala pinggan untuk memoles sehingga ia bersinar. Kerana, ada sesuatu yang lebih baik daripada tenggelam yang berkilau?

Kaedah Kitchn: Bagaimana Untuk Bersihkan Tenggelam Dapur Anda

Adakah ini sesuatu yang anda lakukan juga? (Atau adakah saya?)