Kebanyakan anjing menghabiskan seluruh hidup mereka yang memohon makanan kegemaran mereka, dan kami pemilik haiwan kesayangan menghabiskan banyak masa kami menatap mata anjing anjing itu, yang tertanya-tanya jika kami perlu memberi. Jadi, apabila yang paling teruk berlaku, dan sakit, kesakitan, atau usia sahabat yang dikasihi ke titik ketika memanjangkan hidupnya akan kejam, satu penghiburan kecil yang paling menyedihkan hari – hari terakhir anjing anda – dapat memberi makanan kepadanya apa saja makanan yang dia inginkan.

Apa yang orang makan anjing mereka apabila matlamat mereka hanya tulen, kegembiraan anjing? Saya bercakap dengan segelintir pakar tingkah laku haiwan, jurulatih anjing, dan pemilik anjing yang dikhususkan di seluruh negara mengenai anjing yang mereka harus mengucapkan selamat tinggal kepada, dan bagaimana mereka memberi makan kepada sahabat-sahabat istimewa ini pada hari terakhir mereka bersama.

Denise & Thor

(Kredit imej: Denise Mazzola)

Munchkins dan ais krim untuk Thor

Thor telah menjadi teman saya yang tetap, berlari beratus-ratus batu dengan saya. Apabila saya berumur 40 tahun dan latihan untuk maraton pertama saya, Thor akan berlari dengan saya – di dalam salji, cuaca di bawah-zero, dalam hujan, di kabus, pada pukul 6 pagi untuk mengelakkan panas. Pada usia 10 tahun, Thor tidak lagi dapat berlari dengan saya. Saya tidak dapat melihatnya ketika saya keluar dari rumah setiap pagi. Kami berubah menjadi hiking di hutan, atau berjalan di sekitar kejiranan.

Thor adalah anjing keluarga kami, bersama kami sementara anak perempuan saya membesar. Apabila kita pergi ke Dunkin ‘Donuts, kita akan selalu meminta Munchkin untuk anjing. Sebagai sebuah keluarga, kami pergi ke kedai ais krim tempatan dan sentiasa mendapatkan vanila kecil untuk anjing. Vesta, Boston Terrier saya, dan Thor akan berkongsi sebuah kerucut kerana salah seorang dari kami memegangnya. Anak-anak perempuan saya tidak ada rumah untuk hari terakhirnya, jadi mereka menuliskan perkara yang mereka mahu saya lakukan dengannya – untuk mereka, dari jauh – dan meminta saya mendapatkannya Munchkins dan ais krim.

Thor pada hari terakhirnya.

(Kredit imej: Denise Mazzola)

Kami juga mengambil kenaikan yang Thor sentiasa suka ke tempat yang dipanggil Goose Pond. Ia agak sukar baginya pada hari itu, tetapi dia membuatnya di sekitar kolam. Saya fikir hanya mempunyai hari terakhir, dapat sepenuhnya dengan dia, bercakap tentang dia, haiwan peliharaan, dan berjalan bersama dia adalah apa yang membuatnya istimewa kepada saya. – Denise Mazzola, jurulatih anjing profesional yang disahkan

Wallace

(Kredit imej: Clara Yori)

Ayam panggang untuk Wallace dan kedai kopi merawat Hector

Wallace adalah anjing perlindungan yang disasarkan untuk euthanasia, tetapi tidak lama selepas dia pergi ke penjagaan angkat, ia telah mendapati bahawa dia benar-benar suka menangkap frisbees. Pada tahun kedua dalam sukan itu, Wallace memenangi Sukan Olimpik Dunia Cynosport 2006, dan tahun depan dia memenangi Kejuaraan Nasional Cabaran Anugerah Dog Purina 2007 untuk cakera terbang.

Kami berasa sangat bernasib baik kerana dia mengalami kualiti kehidupan yang menakjubkan sehingga akhir. Dia didiagnosis dengan kanser yang agresif, menjalani pembedahan untuk mengeluarkan limpa pecahnya, dan diberi prognosis beberapa bulan. Dia tinggal selama setahun lagi dan menyelesaikan satu senarai baldi. Wallace terpaksa menunggang motosikal, mengembara di lautan, bermain melepasi melalui surat dengan mangkuk MLB Mark Buehrle, dan bahkan bertemu dengan Betty White.

Apabila dia akhirnya mula menunjukkan sakit dari kanser kedua yang muncul dan semakin sukar untuk menguruskan kesakitannya, kami tahu kami terpaksa membiarkannya pergi. Pada hari terakhirnya dia pergi berjalan-jalan pendek, berehat di sepanjang jalan. Sebelum doktor haiwan itu datang, kami memberinya ayam panggang. Dia tidak mempunyai ayam dalam sekurang-kurangnya lima tahun kerana ia adalah satu perkara yang menyulitkan masalah kulitnya. Dia menyala dan menyukai setiap gigitan.

Hector

(Kredit imej: Clara Yori)

Hector adalah salah satu daripada 51 lembu pit yang diselamatkan dari kes anjing anjing Michael Vick. Selepas beberapa tahun yang buruk dengan Vick dan rakan-rakannya, dia menikmati tujuh tahun pengembaraan cinta dan keseronokan. Dia menjadi Anjing Terapi Bersertifikat untuk melawat rumah dan hospital kejururawatan. Dia juga pergi ke sekolah untuk membantu mengajar anak-anak bagaimana untuk bertindak dengan selamat di sekeliling anjing. Hector sejuk dengan semua orang, walaupun dia diperlakukan dengan teruk dalam kehidupannya yang lebih muda .

Berfikir tentang akhir hidupnya membuat saya sedih. Dia berjuang beberapa masalah kesihatan yang mengelirukan, yang kami percaya berpunca dari bekas kehidupannya sebagai pejuang. Kami berusaha keras untuk membawanya kembali ke kesihatan, tetapi dia perlahan-lahan merosot selama setahun setengah. Ia terasa sangat tidak adil kerana dia adalah anak anjing paling muda di kami – kami mempunyai dia untuk sekurang-kurangnya masa, dan dia sakit untuk sekian lama.

Dia tidak makan apa-apa untuk bulan lepas atau sebagainya. Saya cuba mendapatkan kreatif. Dia suka merawat buatan sendiri yang dibuat di kedai kopi tempatan, jadi kami pergi ke sana setiap hari.

Saya ingat dengan setiap anjing betapa istimewa saya merasakan dapat melakukan segala yang kami dapat untuk mereka pada akhir hidup mereka. Kami memberi mereka makan dan mereka akan memberi kami, memberi mereka makanan tambahan yang sesuai, dan melakukan semua perkara yang mereka nikmati. Anda akan fikir apabila mereka pergi, saya mungkin berasa lega tidak perlu meletakkan begitu banyak masa dan usaha untuk makanan dan makanan tambahan mereka, tetapi sebenarnya saya merasa terhormat menjadi pengasuh untuk mereka dan saya akan melakukannya selama-lamanya. – Clara Yori, pengasas Wallace the Yayasan Pit Bull

Sammy

(Kredit imej: Amy Johnson)

Ais krim untuk Sammy

Sammy berada di tempat perlindungan pada umur 9 tahun. Dia mempunyai mata berkerut; tunduk, kaki belakang goyangan; dan sikap tenang. Pengurus tempat perlindungan, tempat saya bekerja pada waktu itu, meminta saya untuk membawanya. Dia mempunyai murmur hati di antara isu-isu lain, dan ia adalah masalah “hidup dan mati.” Dan tidak diketahui saya, dia adalah jiwa saya. Dia suka tunggangan di dalam kereta – kami akan pergi ke Rumput Dairy di mana mereka akan memberi dia dan saudaranya hidangan anjing vanila ais krim. Anjing malu saya akan pecah pada jahitan dengan menjangkakan ais krim.

Selepas kira-kira tiga atau empat tahun, kesihatannya benar-benar menjadi lebih buruk. Kebimbangannya meningkat – terutamanya apabila saya pergi bekerja. Saya telah hancur kerana pemikirannya mati sendirian dan takut. Selepas perbualan yang penuh dengan doktor haiwan, saya terpaksa membuat temujanji. Siapakah saya membuat keputusan ini? Bagaimana jika dia akan menjadi lebih baik? Adakah masa yang tepat? Kesalahan itu sangat menggembirakan, tetapi kebimbangannya dan saya ingin menghabiskan masa-masa terakhir dengannya membuat saya mengikuti.

Bahagian yang paling teruk ialah doktor haiwan melakukan euthanasias pada sebelah petang, jadi pukul 3 petang. adalah masa kita. Seluruh hari adalah sangat menyenangkan dan nyata. Saya terus berfikir di kepala saya, “Enam lagi jam, lima jam lagi, empat jam lagi.”Kami membungkus kereta dan menghabiskan hari melakukan semua yang dia sayangi, saya membawanya dan abangnya ke taman dan menubuhkan selimut selimut di bawah pokok, dan kami berkelahi dengan anjing panas dan hamburger. Saya suka tentang dia dan tentang apa yang akan berlaku.

Sebaik sahaja kami meninggalkan taman, kami pergi melalui drive Dairy Treat-di mana saya meminta hidangan tambahan anjing untuk Sammy. Ia seolah-olah memalukan bahawa saya tidak meminta dua hidangan anjing untuknya lebih kerap. Mengapa saya perlu menunggu sehingga dia akan mati? Dia sangat gembira. – Amy Johnson, pengarah Program Terapi Bantuan Haiwan Sekolah Kejururawatan Oakland University

Liberty

(Kredit imej: Amie Glasgow)

Bacon for Liberty

Liberty Sue adalah jiwa yang paling disayangi, paling penyayang dan pemaaf. Dia datang kepada saya selepas beberapa penyalahgunaan yang serius, dan merupakan anjing yang paling rapat yang pernah saya temui. Kami bekerja keras untuk mengatasi ketakutannya, dan tidak lama kemudian ia menjadi jelas bahawa dia sangat istimewa. Dia adalah cinta. Dia sangat menyukai semua orang, tetapi saya adalah kegemarannya, yang mungkin menjadi penghormatan terbesar dalam hidup saya. Apabila dia meninggal, seorang kawan berkata kepada saya, “Apabila anda pergi ke Pearly Gates dan St. Peter bertanya apa yang telah anda lakukan dalam hidup anda, Liberty akan menyalak, dan anda tidak perlu mengatakannya.”

Beberapa minggu sebelum dia meninggal dunia, Liberty berhenti makan. Dalam tempoh lima tahun, ini tidak pernah berlaku. Kami melakukan X-ray dan berlari kerja darah, dan segala-galanya adalah normal, tetapi saya terus menolak, dan kami telah melakukan ultrasound. Teknologi itu memandang monitor, mematikannya, dan menarik nafas panjang. Dia berkata, “Ini anjing yang benar-benar hebat, dia sangat hebat, jadi anda menghentikan apa-apa ubat, dan anda memberikan apa sahaja yang dia mahu sepanjang hidupnya.

Amie & Liberty

(Kredit imej: Amie Glasgow)

Untuk seluruh minggu Liberty minggu lepas, kami menawarkan segala yang kami fikirkan dia mahu. Dia mendapat banyak bacon (kedua mentah dan dimasak), ayam, ham, dan liverwurst – dia tidak makan banyak, tetapi kami pergi untuk setiap daging mewah yang kita boleh fikirkan. Dia menyukai bacon masak yang terbaik, jadi kami memastikan ada banyak yang mungkin dia inginkan.

Hari ultrasound yang saya pulang, dipanggil ke tempat kerja, dan memberitahu mereka bahawa saya tidak akan masuk. Liberty mengalami kecemasan pemisahan, dan ketika kita mendapatnya kebanyakannya melalui itu, saya berjanji kepadanya bahawa dia akan tidak pernah bersendirian lagi. Dia tidak. Satu minggu tepat dari ultrasoundnya, saya bangun, melihat matanya, dan tahu sudah tiba masanya. Kami membawanya ke doktor haiwan pada pagi itu, 14 Januari 2015. Hatiku telah rosak sejak itu. – Amie Glasgow, jurulatih anjing yang disahkan & perunding tingkah laku haiwan

Untuk mencari anjing yang diadaptasikan untuk berkongsi makanan istimewa dengan dan mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana anda boleh membantu haiwan kesayangan, lawati Society Best Friends Animal.

Adakah anda mempunyai kisah makanan istimewa yang istimewa dengan haiwan peliharaan yang dikasihi?