Biar saya memperkenalkan anda kepada pemutar salad yang dibesarkan dengan saya. (Tidak, dengan cara itu, pemutar salad salad yang berubah-ubah. Hanya tahan – Saya akan pergi ke yang satu.) Saya rasa saya akan dapati di eBay, dan di sini. “Model Rekaan Copco Vintage Sam Lebowitz 604 USA Made.” Saya tidak menyedari ia adalah pereka bentuk, tetapi kini saya tahu. Itulah jenis peninggalan Danish tahun 1980-an yang sesuai dengan unsur-unsur ke hadapan Eropah yang lain di rumah kanak-kanak zaman kanak-kanak saya, seperti perabot kayu jati, bijirin Weetabix, dan sikap tidak bertoleransi untuk makanan ringan yang dihasilkan secara besar-besaran (ibu saya, bukan saya).

Saya jelas ingat betapa sakit di pantatnya untuk menggunakan pemutar salad itu, tetapi itu adalah kejahatan yang perlu. Kami makan salad, dan salad perlu bersih dan kering. Tidak ada cara lain. Cabaran pertama adalah mengetuk tudung ke dalam mangkuk supaya tab kecil lucu dibarisi. Yang kedua adalah apa yang berlaku apabila saya mula memutar engkol untuk berputar colander penuh selada basah. Sekiranya saya pergi bersungguh-sungguh, segala-galanya akan mula goncang dan bergetar dan mengancam untuk melangkaui kaunter seperti itu mengusir setan.

Sekiranya saya bersungut, atau enggan menerima, spinner salad sebelum ini, maka sikap saya telah dilakukan dalam 180 tahun kebelakangan ini. Ini mempunyai kaitan dengan inovasi dalam teknologi berputar salad yang menjadikan proses pengeringan hijau menjadi menyenangkan. Sekiranya anda memiliki salah satu daripada persamaan ini, maka anda tahu apa yang saya bicarakan. Pengangkat selada kegemaran saya yang baru? The Oxo Good Grips Salad Spinner.

Oxo Good Grips Salad Spinner, $ 30

(Kredit imej: Amazon)

Ini bukan cemuhan (saya pastinya bukan satu-satunya peminat), tetapi sebuah ode untuk kemudahan semata-mata menolak pam dan menonton bola basket, dengan tanpa suara, lancar, dalam mangkuknya. Anda melakukannya lagi, dan sekali lagi, sehingga salad (atau kale, atau chard Swiss, atau herba, atau apa sahaja) adalah kering. Sekiranya anda mahu perjalanan berhenti, anda hanya tekan butang pemecahan kecil, dan selesai. Ia tenang seperti kabin Lexus. Ini sangat ditentukur, begitu terperinci, sukar untuk membayangkan saya pernah bertempur dengan pemutar salad gemuk yang mengancam harikari.

Seketika kami mengetepikan, saya tidak pernah mempersoalkan tempat pemutar salad di dapur. Ia mempunyai fungsi yang jelas dan jelas: mangkuk adalah tempat di mana anda menyerap sayur-sayuran sehingga mereka bebas daripada kotoran dan serpihan; bakul di mana anda meletakkannya kering.

Ia tidak berlaku kepada saya sehingga saya membaca profil mini salad spinner ini Majalah New York Times bahawa kewujudannya berada di bawah ancaman kerana kecenderungan Amerika untuk dibungkus, tiga kali ludah. Walaupun saya selalu mengetahui tentang diri saya sendiri, saya tidak pernah merasakan keperluan untuk mengisytiharkannya sehingga kini: Saya bukan orang salak yang sudah dibasuh.

Saya suka sayur-sayuran saya kotor. Mereka sepatutnya kelihatan seperti mereka keluar dari tanah. Kadang-kadang, mereka juga akan mempunyai pepijat di dalamnya. Dan mereka harus dibersihkan dengan betul dengan pemutar salad – pemutar salad baru saya, yang saya sayangi secara mendalam dan tidak dapat membayangkan hidup tanpa.

Baca lebih lanjut mengenai Salad Spinners (Ya, Ada Lagi untuk Katakanlah!)

  • Adakah Salad Spinners Perlu – atau Tidak?
  • 10 Kegunaan Alternatif untuk Spinner Salad anda
  • Siapa yang membuatnya? A Look at How Brunch, Salad Spinners, PB & J & More Dame To Be