Perkara: Kyocera Seramik Chef Knife
Harga: $ 69.95

Gambaran keseluruhan: Ringan dan mudah dijaga. Terlalu memotong sayuran dan herba yang keras.

Idea pisau yang kekal pisau cukur selama berbulan-bulan – bahkan tahun! – mempunyai banyak daya tarikan kepada saya sebagai tukang masak rumah yang pisaunya seolah-olah memerlukan keperluan untuk mengasah dan mengembalikan semula. Tetapi pisau koki terpaksa memakai banyak topi di dapur, dan saya selalu tertanya-tanya bagaimana pisau seramik yang ringan dan rapuh akan berlaku apabila dimasukkan ke dalam ujian.

Tinjauan

Ciri-ciri dan Spesifikasi: 7 “pisau seramik Bahan plastik acuan yang selesa, gunakan dengan papan memotong plastik atau kayu – jangan gelas atau batu, elakkan memotong motions yang melibatkan memutar atau melengkapkan bilah. Pisau Kyocera pisau dengan pemegang plastik adalah mesin basuh pinggan mangkuk.
Butiran kegemaran: Ringan dan sangat seimbang. Zero pergelangan tangan selepas memotong longgokan sayur-sayuran. Saya cinta ia untuk memotong herba dan sayur-sayuran. Mudah dibersihkan dan memerlukan sedikit penyelenggaraan (iaitu mengasah)
Masalah berpotensi: Bilah boleh merasakan “lengket” sambil memotong bahan-bahan basah seperti bawang. Daripada lancar mengiris melalui bawang, saya terpaksa menarik pisau sedikit untuk mendapatkannya melalui sayur-sayuran (terutama ketika membuat luka mendatar).
Baik untuk dapur kecil? Ya.

Pisau seramik telah datang jauh sejak pertama mula mendapat populariti sepuluh atau lebih tahun yang lalu. Kyocera membuat bilah mereka menggunakan proses proprietari yang menjadikannya lebih kuat, padat, dan kurang cenderung untuk merapat. Anda masih perlu mengelakkan luka yang mungkin berpusing atau membengkokkan bilah, seperti boning daging atau menghancurkan ulas bawang putih, tetapi pisau seramik ini kelihatan jauh lebih tahan lama daripada mereka yang terdahulu.

Saya sangat suka bagaimana pisau ini terasa di tangan saya. Ia ringan dan sangat seimbang, membolehkan saya memastikan, walaupun kepingan. Saya mempunyai tangan yang kecil, dan ini rasa betul ketika saya mencengkam pemegangnya. Ia berbentuk licin untuk irisan berulang tetapi juga berfungsi dengan luka lurus yang lebih kuat.

Saya telah menggunakan pisau koki seramik ini dari Kyocera, bersama-sama dengan salah satu pisau paring mereka yang lebih kecil, selama beberapa bulan sekarang. Saya mendapati diri saya gembira apabila menggunakannya untuk beberapa tugas dan kecewa dengan yang lain:

  • Herba dan Hijau: Saya kini meraih pisau seramik setiap kali saya perlu memotong longgokan tumbuhan. Ia bersihkan dengan irisan-irisan tepat di atas sayur-sayuran itu tanpa meninggalkan mana-mana separuh bahagian belakang. Saya sukakannya. (Pisau paring yang lebih kecil juga bagus untuk ini; lihat Bagaimana Basil Chiffonade)
  • Sayur-sayuran yang keras (seperti lobak merah, ubi jalar, dll.): Ini adalah tempat lain di mana pisau seramik cemerlang. Ia memotong sayur-sayuran keras ini dengan bersih dan tepat, bahkan memberi saya keupayaan untuk memotong nasi wafer nipis tanpa mandolin.
  • Menghirup pizza, pastri, dan sebagainya. Cemerlang. Bilah nipis adalah sempurna untuk membuat potongan yang tepat tanpa merobek kue atau menggosok topping pizza.
  • Daging: Saya memberikan pisau seramik penarafan neutral untuk daging dicing seperti sosej, bacon, dan stik. Ia berfungsi sama seperti bilah keluli tahan karat pada tugas-tugas ini.
  • Bawang putih: Sekali lagi, pisau seramik adalah baik untuk mengurangkan. Ia berfungsi hanya sebagai pisau keluli tahan karat.
  • Sayur-sayuran yang lembut dan basah (seperti bawang): Di sinilah saya kecewa. Menghirup bawang, saya terpaksa menarik bilah melalui sayur-sayuran – ia seolah-olah tersekat pada bahagian tengah dan seret ketika saya menolaknya, terutamanya dengan luka mendatar. Memotong lurus ke bawah, saya rasa seperti bilah memar sayur-sayuran yang lembut sebelum ia mengiris, menyebabkan kurang tepat. Oleh kerana bawang adalah makanan utama untuk kebanyakan masakan saya, ini adalah kelemahan utama bagi saya.

Satu nota terakhir: maklumat produk untuk pisau ini dan banyak tinjauan dalam talian menyebutkan bahawa pisau seramik tidak akan makanan coklat atau mengubah rasa atau bau makanan. Saya tidak pernah menyedari peningkatan keradangan, rasa tidak enak atau aromanya dengan pisau keluli, jadi ini tidak merasakan titik jualan yang kuat untuk saya.

Secara keseluruhannya, saya berasa sedikit terkejut di udara mengenai pisau ini. Ia melakukan tugas-tugas mencincang banyak juga, dan kadang-kadang lebih baik, daripada pisau keluli tahan karat, dan ia adalah pilihan ringan yang baik untuk orang yang mencari pisau logam berat berat. Tetapi sebaliknya, saya rasa penggunaannya agak terhad. Saya akan sentiasa mahu pisau keluli tahan karat dalam laci saya untuk perkara-perkara seperti boning daging mentah, ukiran daging yang dimasak, dan tugas lain yang meletakkan sedikit tekanan pada balde (dan ya, menghiris bawang!).

Saya benar-benar suka mendengar daripada pengguna pisau seramik lain di luar sana. Adakah anda suka pisau seramik anda? Adakah terdapat masa apabila anda masih menggunakan pisau keluli tahan karat?

Cari ia! Kyocera Chef Chef Knife and Utility Knife, $ 69.95 di Kyocera Advanced Ceramics

Apartment Therapy Media membuat segala usaha untuk menguji dan mengkaji produk secara adil dan telus. Pandangan yang dinyatakan dalam kajian ini adalah pandangan peribadi pengulas dan ulasan produk tertentu ini tidak ditaja atau dibayar oleh apa-apa cara oleh pengilang atau ejen yang bekerja bagi pihak mereka. Walau bagaimanapun, pengeluar tidak memberi kami produk untuk tujuan ujian dan kajian semula.

(Imej: Emma Christensen)