Di sini di Kitchn, saya rasa kami telah menetapkan bahawa ibu-ibu Jerman adalah pembersih yang lebih baik. Mereka membersihkan perkara-perkara itu dengan segera, tidak takut untuk mendapatkan tangan dan lutut mereka, dan mengosongkan lantai mereka dengan ketepatan ketenteraan.

Jadi baru-baru ini saya panggang seorang teman wanita Jerman saya, Steffi, yang mempunyai dua anak kecil umur yang sama dengan saya, mengenai teknik pembersihannya. Saya tidak akan mengatakan Steffi adalah orang yang paling biasa – selalunya, sinki disusun dengan hidangan dan mainan kanak-kanak ada di mana-mana – tetapi kita semua tahu ada perbezaan antara kotor dan kotor. Dan saya tidak pernah menemui jejak makanan di meja atau sedikit berkerak di atas kaca dalam kabinetnya. Dia tidak mempunyai kabinet penuh dengan elixers pembersihan yang dibeli, jadi ia benar-benar agak mengejutkan bahawa rumahnya sangat bersih. Dan ini adalah bagaimana saya belajar bahawa Steffi mempunyai bahan pembersihan rahsia yang dia import dari Jerman untuk menjaga spik dan span rumahnya: cuka super kuat.

(Kredit imej: Amazon)

Penggunaan Steffi cuka dipanggil Surig Essig Essenz. Dia membelinya di Amazon, di mana mereka menyebutnya “cuka semangat.” Bahan ini adalah cuka 28 peratus – berbanding dengan kandungan cuka 6 peratus dalam Heinz Cleaning Vinegar atau kandungan cuka 5 peratus dalam Cuka Putih Distilled mereka, yang kebanyakan orang mencairkan separuh untuk membersihkan. Jadi berbanding Steffi, ketika saya membersihkan dengan cuka saya menggunakan cuka 2.5 hingga 3 peratus, sementara dia menggunakan 28 peratus. Um, apa?

Belilah itu: Surig Essig Essence Cuka, $ 19 untuk dua, botol 14-ons

Sekarang, Steffi menekankan bahawa dia tidak menemui apa-apa sebanding di pasaran di sini, yang saya dapati mengejutkan. Setelah menggali sedikit, saya dapati bahawa di A.S., mereka tidak akan membiarkan anda menjual cuka yang dipasarkan untuk tujuan makanan melebihi kekuatan 5 hingga 6 peratus. Jika anda menginginkan sesuatu yang lebih kuat, satu-satunya tempat yang anda mungkin dapati ialah di pusat kebun, di mana vendor berorientasikan organik akan menjual hingga 20 peratus cuka sebagai herbisida. (Anda benar-benar belajar sesuatu yang baru setiap hari!)

Bahaya seperti asid dalam cuka super kuat boleh memakan di permukaan anda dan membakar kulit anda. Saya bertanya kepada Steffi tentang permukaan dan kulitnya – dan dia tidak pernah mengalami masalah, walaupun dia memakai sarung tangan dan pastinya tidak membiarkan anak-anaknya berada di dekatnya. Dia juga bersumpah untuk membersihkannya lebih baik daripada cuka Amerika yang lemah.

Berkaitan: Apakah cuka dan apa yang menjadikannya pembersih yang baik?

Jadi, saya tidak tahu. Saya perlu mengakui saya agak takut. Dan setakat ini cuka Amerika lemah saya telah cukup kuat untuk tujuan saya. Tetapi saya suka idea pembersih yang sangat kuat.

Adakah anda mencubanya?