Raghavan Iyer mahu anda memahami sesuatu: untuk semua rempah-rempahnya, untuk semua rasa, untuk semua warna yang cerah, masakan India tidak sukar. Ini adalah mesej yang dia tunjukkan di sana sejak buku masakan pertamanya 660 Curries, tetapi dalam buku terbaharu ini, Iyer memecahkannya untuk kita dalam bentuk “pelajaran yang mudah, mudah didekati.” Letakkan periuk kegemaran anda dan debu dari rempah-rempah anda, orang, kerana kami akan memulakan Memasak India 101.

Fakta Pantas

Siapa yang menulisnya: Raghavan Iyer

Siapa yang menerbitkannya: Pekerja

Bilangan resipi: Sekitar 100

Resipi untuk sekarang: Kue Minty Kentang, Collard Greens Roulade, Creamy Chicken Kebabs, Indian Slaw, Halia Sup Sup Tomato, Kari Ayam Terbaik, Burger Domba Kismis, Keju Panfried dengan Bayam Creamy, Tart Terong Tart

Sorotan lain: Saya sangat menyukai pendekatan keseluruhan Raghavan Iyer dalam buku ini. Setiap bab memberi tumpuan kepada aspek masakan India yang berbeza, dari makanan ringan dan roti kepada hidangan utama vegetarian dan minuman India. Dalam setiap bab, kita bermula dengan satu resipi induk – yang, menurut tajuk buku masak, dicetak pada kertas besar-besar yang secara literal “dibentangkan” dari buku. Resipi induk ini (yang pertama “Pelajaran”) kemudian membawa kita ke dalam pelajaran lain dalam bab ini, masing-masing satu resipi baru dan setiap bangunan di sebelahnya mengajar kita teknik teras dan gabungan rasa.

Walaupun aspek “terbongkar” dan struktur kelas seperti dirasakan sedikit rumit pada mulanya, selepas meluangkan sedikit masa dengan buku itu, saya berada di atas kapal. Walaupun hanya memeluknya, saya dapat melihat bagaimana memasak jalan saya melalui buku ini akan menjadi pendidikan yang sebenar dalam masakan India. Dan bukannya hanya membuat resepi secara rawak, seperti yang selalu menjadi pendekatan saya, saya dapat melihat bagaimana memasak cara saya melalui masakan ini dengan sedikit lagi niat dan tujuan berpandu akan berfungsi untuk melatih kedua-dua lidah saya dan kemahiran dapur saya.

Sudah tentu, anda pasti boleh memilih dan memilih resipi yang anda ingin buat di sini! Tidak ada yang mengatakan bahawa anda perlu bermula pada mulanya dan memasak jalan anda ke akhir (walaupun betapa menyenangkannya itu jadi ?!). Anda akan dapati campuran yang baik dari resipi tradisional India di sini, seperti kari ayam dan chana dal, bersama dengan beberapa resipi yang jelas dimaksudkan untuk merayu kepada langit-langit Amerika. Oleh itu burger domba kismis dan pizza naan. Seperti yang saya katakan oleh Iyer, makanan campuran seperti ini sangat bagus untuk memperkenalkan orang-orang yang tidak biasa dengan rempah dan makanan India (seperti kanak-kanak) ke masakan.

Siapa yang akan menikmati buku ini? Masak berminat untuk mempelajari lebih lanjut mengenai masakan India

Cari buku di perpustakaan tempatan anda, kedai buku bebas, atau Amazon: Memasak India Ditambah oleh Raghavan Iyer

Lawati laman web pengarang: Raghavan Iyer

Apartment Therapy Media membuat segala usaha untuk menguji dan mengkaji produk secara adil dan telus. Pandangan yang dinyatakan dalam kajian ini adalah pandangan peribadi pengulas dan ulasan produk tertentu ini tidak ditaja atau dibayar oleh apa-apa cara oleh pengilang atau ejen yang bekerja bagi pihak mereka. Walau bagaimanapun, pengeluar tidak memberi kami produk untuk tujuan ujian dan kajian semula.

(Imej: Emma Christensen)