Saya percaya inovasi. Mari kita hadapi – tidak ada yang menginginkan kita masih mengumpul kayu dan memasak dapur kita dengannya atau menyimpan makanan segar dalam kotak yang disejukkan oleh ais. Dan seberapa banyak ketuhar gelombang mikro yang dibenci, kebanyakan kita memilikinya di dapur kami dan menggunakannya setiap hari, walaupun ia terutamanya untuk menghangatkan sisa. Itulah sebabnya, apabila saya mendengar orang mempersoalkan sama ada kita benar-benar memerlukan peralatan yang melakukan kebanyakan kerja untuk kita (baca: cadangkan resep dan program itu sendiri), saya memberi amaran kepada mereka untuk tidak tergesa-gesa untuk menghakimi. Sebenarnya perubahan itu akan datang – dan berita baik itu!

Jika anda membaca ini, kemungkinan anda memasak dan tidak berminat untuk mempunyai robot yang melakukannya untuk anda. Tetapi apa yang anda suka tentang mencukur makan malam atau pencuci mulut bergantung kepada kemahiran dan citarasa anda dan mungkin berbeza-beza bergantung pada hari minggu dan berapa banyak masa yang anda ada. Mungkin anda suka semua memotong dan mencincang atau mungkin anda membeli buah-buahan dan sayur-sayuran sebelum dipotong untuk menjimatkan masa pada waktu petang. Sesetengah daripada kita tidak akan bermimpi melayani pai dengan apa-apa tetapi krim baru disebat dan yang lain adalah baik-baik saja dengan Reddi-wip atau bahkan Cool Whip (tidak ada penghakiman di sini).

Terlepas dari seberapa baik rumah memasak anda, mungkin ada masa apabila anda tertanya-tanya sama ada atau tidak daging panggang adalah medium-rare atau jika brownies berada pada tahap super-gooey-but-not mentah yang sempurna. Bukankah lebih baik untuk mempunyai perkakas atau alat memasak anda membuat penentuan itu dan, tentu saja, dapatkannya dengan betul?

Pendapat pakar saya ialah kita akan mempunyai peralatan yang lebih pintar di dapur kami sebelum 2028 dan kami tidak akan tahu bagaimana kami pernah hidup tanpa mereka. Sebahagian daripada mereka telah dipratonton di Sidang Kemuncak Dapur Pintar di Seattle musim gugur lepas.

Berkaitan: The Coolest Thing I Saw di Sidang Kemuncak Dapur Pintar

Apa pengeluar yang dipamerkan di pameran itu kemungkinan besar jauh dari apa yang akan kita peluk. Terdapat banyak kinks untuk bersenam. Pertama sekali, produk harus benar-benar intuitif untuk digunakan dan tidak memerlukan kita untuk mempelajari “bahasa baru”. Dan kita tidak mahu terhad kepada makanan atau resipi yang telah diputuskan oleh syarikat yang perlu kita gunakan. Mungkin yang paling penting, kita memerlukan sambungan WiFi yang lebih baik tanpa mengira di mana kita berada. Jika sama ada atau tidak kami dimaklumkan sebelum oven mengatasi makanan anda bergantung kepada perkhidmatan internet, lebih baik tidak gagal di pertengahan memasak.

Kebaikan dan Kekurangan 3 Perkakas Memasak Futuristik

(Kredit imej: Sharon Franke)

1. Oven Jun

Di pasaran sekarang adalah ketuhar Jun (untuk bajet yang menghantam $ 1,495), yang mempunyai skala terbina dalam, kamera, dan kuar suhu. Ia mengiktiraf jika anda meletakkan makanan tertentu di dalam ketuhar dan memaparkan berapa suhu dan berapa lama untuk memasaknya. Apabila ia tumbuh dan belajar mengenali lebih banyak makanan, ia akan menjadi lebih berguna. Perlu diingat bahawa Jun adalah serupa dengan ketuhar pembakar roti, jadi hanya boleh membakar satu helai cookies pada satu masa dan tidak dapat mengendalikan kalkun Thanksgiving anda.

Tetapi ia menggunakan jenis teknologi yang kemungkinan besar akan berada di semua ketuhar penuh rumah kami dalam masa 10 tahun dan mempunyai potensi untuk menjadikan kami semua tukang masak yang lebih baik. Anda akan dapat memilih resipi anda sendiri, lakukan seperti dicing dan menghiris yang anda suka, dan oven akan memikirkan bagaimana untuk memanggang, membakar, atau memanggangnya – dan bip anda apabila ia selesai.

(Kredit imej: Sharon Franke)

2. Dialog Miele

Miele baru-baru ini memperkenalkan ketuhar dinding Dialog yang memasak dengan gelombang radio, yang mirip dengan gelombang mikro, tetapi lebih canggih. Selain menembusi lebih mendalam, gelombang radio menyesuaikan diri dengan makanan yang memasak. Akibatnya, Dialog memanaskan dengan sangat sama rata dan boleh memasak lebih daripada satu item sekaligus – katakan, stik dan kentang – dalam jumlah masa yang sama dan minta mereka berdua keluar dengan sempurna. Makanan keluar sangat lembap, dan masak sehingga 70 peratus lebih cepat tetapi tidak coklat atau garing. Bagi makanan yang kelihatan dan rasanya paling baik dan berkerak, ketuhar akan bergerak dalam keadaan berseri atau konvensional haba konvensional.

Masalahnya ialah: Program automatik Dialog hanya untuk item tertentu. Jika anda ingin memasak daging babi dan lada daging babi anda, anda perlu program dalam Unit Gourmet (tenaga) dan Intensiti (kelajuan). Dengan kata lain, anda perlu belajar perbendaharaan kata masakan baru dan saya tidak melihatnya sebagai sangat realistik. Oleh itu, walaupun produk ini dalam bentuk sekarang tidak mungkin mengambil alih dapur kami, penggunaan gelombang radio yang cepat memasak digabungkan dengan pengaturcaraan automatik boleh menguasai dapur masa depan.

FYI, Dialog akan diperkenalkan di Jerman dan Austria pada April 2018 untuk bersamaan dengan kira-kira $ 9,000.

(Kredit imej: Cue Hestan)

3. Cue Hestan

Sistem Hestan Cue ($ 500) menggabungkan kuali dan pembakar dengan sensor yang menghantar maklumat ke aplikasi pada telefon anda melalui Bluetooth. Ia membolehkan anda tahu apabila kuali anda dipanaskan, menyesuaikan tahap haba di bawah kuali, memberitahu anda bila hendak membaling salmon atau hamburger anda, dan membolehkan anda tahu bila ia bersedia untuk berkhidmat.

Kepada saya, ini kelihatan seperti tambahan yang tidak kita perlukan. Kita semua mempunyai sekurang-kurangnya empat pembakar di dapur kami dan mungkin tidak mahu melepaskan ruang balas berharga yang lain. Walau bagaimanapun, angkat tangan anda jika anda juga telah menemui, sekali lagi, bahawa anda telah menambah potong ayam ke dalam kuali sebelum mentega itu mendesis atau melengkapkannya kerana anda terlupa untuk menolak panasnya. Jika teknologi ini wujud, mungkin tidak terlalu lama sebelum kita dapat melihatnya sebagai persembahan biasa di dapur baru, dan ia satu lagi contoh cara inovasi yang dapat membantu kita menjadi tukang masak yang lebih baik.

Masa Depan Memasak Home

Ramalan adalah bahawa AI (kecerdasan buatan) akhirnya akan melihat apa yang ada di dalam peti sejuk dan pantri kami dan mencadangkan apa yang boleh kami buat dengan apa yang ada di tangan kami. Ia juga boleh menentukan apa yang akan kita masak malam ini (mengetahui, contohnya, keluarga anda memerhatikan daging tanpa makan hari Isnin dan taco Selasa dan suka lasagna pada hari Ahad) dan memerintahkan bahan-bahan, membeli-belah untuk harga terbaik atau hasil tempatan yang ditanam menurut anda pilihan. Tidak berbunyi begitu buruk, adakah ia? Saya suka – selagi resipi untuk pasta itu bukanlah anda, bukannya satu komputer yang dihasilkan.

Apa maksud semua ini? Sepuluh tahun dari sekarang, kami akan terus membuat makan malam tetapi kami akan mendapat jenis bantuan yang selalu kami impikan. Barangan runcit akan dihantar ke rumah kami tanpa berfikir sejenak (atau yang pertama!). Dan kita tidak perlu bertanya-tanya apakah sesuatu telah dilakukan atau tidak.

Tentang saya: Selama lebih dari 30 tahun, saya bertanggungjawab menguji dan melaporkan segala-galanya dari sudu kayu ke peti sejuk yang berkaitan di Institut Rumah Tangga yang Baik. Kredibiliti jalan saya? Saya bekerja sebagai tukang masak di restoran New York City selama tujuh tahun. Dalam masa lapang saya, anda akan mendapati saya memukul periuk di dapur saya sendiri.