Kami telah bercakap mengenai cintakan Benin dan penjual Benriner sebelum ini, tetapi saya sendiri belum lagi mencuba. Ya, mengejutkan, saya tidak memiliki mandolina – menunggu sehingga saya mempunyai dapur yang lebih besar, lebih banyak ruang, dan bantuan dari beban alat yang ada sekarang. Kemudian rakan sekerja yang sangat baik yang akan kekal tanpa nama (tetapi inisialnya bermula dengan Sara Kate) menghantar saya satu.

Krismas datang lebih awal! Saya bersedia untuk bekerja julienning wortel dan adas pencukur. Bagaimanakah kerja mandolin ini sedikit ekonomik, dan mengapa anda perlu memikirkannya? Lihat dan lihat…

The mandoline / slicer Benriner dilengkapi dengan slicer plastik asas, tiga pisau lampiran, pengawal tangan dan buku arahan.

Bilah asas yang tetap secara kekal dalam alat penghiris itu banyak daripada apa yang anda mahu manduline lakukan: Slice sayur-sayuran keras ke dalam kepingan kertas-nipis. Tetapi anda juga boleh memasukkan pisau kedua untuk membuat jalur nipis atau kepingan tipis zucchini, lobak merah, brokoli, dan banyak lagi. Skru di belakang membolehkan anda mengetatkan atau mengeluarkan bilah sekunder.

Punggung juga boleh dimiringkan sedikit untuk menyesuaikan untuk kepingan nipis atau tebal dari bilah utama.

Alat kecil ini mengiris adas untuk Orange, Zaitun dan Fennel Salad baru-baru ini yang merupakan kerja yang ringkas. Saya biasanya memotong adas dengan teliti dengan pisau yang sangat tajam. Tetapi berjalan empat mentol adas kerana ini menghasilkan kepingan kilat cepat, dicukur sempurna yang saya dapat lihat melalui.

Hampir tidak kesan saya mendapat dengan pisau.

Sudah tentu, adalah yang terbaik untuk memegang sayuran yang anda hancurkan dengan penjaga jari plastik. Sebilangan orang boleh membuktikan, mandolin dan bilahnya yang tajam adalah alat perangkap yang menarik. Ia sangat mudah untuk terbang ke atas bilah dan tiba-tiba datang ke sayur-sayuran anda (dan jari-jari anda). Saya menggunakan pengawal jari kebanyakannya tetapi mengaku bekerja di bawah adek adas dengan hanya jari saya. Gunakanlah berhati-hati, tetapi peningkatan kelajuan mengiris dan bercukur di sini adalah berhati-hati tambahan yang anda ambil.

Semua dalam semua, ini adalah alat yang hebat dan saya harap saya lebih awal lagi. Ia adalah penjimat masa yang utama dan ia menyimpan rata di dalam laci atau almari – dengan idealnya dalam beg plastik untuk melindungi jari-jari yang tidak curiga mengomel melalui almari.

Bilah diperbuat daripada keluli karbon; mereka perlu mengekalkan kelebihan mereka selagi mereka dibasuh dan dikeringkan dengan teliti. Mereka akan berkarat jika tidak kering dengan teliti.

Adakah anda memiliki mandolin atau penghiris seperti ini? Apa perkara kegemaran anda untuk dipotong dengannya?

• Beli Benriner Mandoline, $ 23.47 di Amazon
• Juga! Amaran hiburan – lihat gambar tindakan di SharpKnives.com

(Imej: Faith Hopler dan
Amazon)