Kami dalam perniagaan wain mempunyai tabiat malang untuk membuang kata-kata kita seolah-olah semua orang akan memahaminya. Dapatkan beberapa dari kita bersama dengan botol (atau dua atau empat) dan kami juga boleh menjadi guru dari Charlie Brown. Dalam percubaan untuk menghidupkan semua kata-kata itu dengan kata-kata yang anda tidak hanya memahami, tetapi juga dapat menggunakan diri anda, inilah penjelasan yang cepat – dalam istilah awam keseluruhan.

Kami pada masa ini ketika memanggil oaky wain tidak betul-betul pujian. Perkataan “terlalu” adalah jenis yang tersirat, dan wain beralkali, terutama wain putih seperti Chardonnay, adalah seperti yang bergaya seperti tomato kering.

Berikut adalah apa yang sebenarnya bermakna untuk wain menjadi oaky, dan bagaimana untuk memilih salah satu yang anda akan suka.

Rasa Oaky Wines

Secara jujur, keengganan ini dapat difahami. Orang-orang telah dibakar berkali-kali oleh wain oaky yang buruk yang mereka anggap bahawa oak pada wain = cloying dan astringen, dengan kek coklat yang menggerunkan twang anda mendapat dari Merlot terlalu panas anda tercekik jatuh dalam kerusi ekonomi anda di atas kapal terbang. Tetapi mengatakan semua oak adalah buruk adalah seperti mengatakan bahawa anda membenci semua minyak wangi kerana anda tidak suka bau penyegar udara yang mereka gunakan di bilik mandi berhenti rehat.

Wain yang telah dirawat dengan ek baiklah seperti selebriti dalam seluar jeans “hanya” dan baju T-shirt. T-shirt telah disesuaikan, seluar jeans itu berharga $ 800, dan mereka baru saja menyerang profesional. Tidak ada apa-apa “hanya” mengenainya, tetapi anda tidak boleh meletakkan jari anda ke atas mengapa mereka kelihatan begitu istimewa dan anda kelihatan seperti kucar-kacir, kucar-kacir di pakaian yang sama.

Letakkan hidung anda dalam segelas Burgundy merah Grand Cru, atau Napa Cabernet yang mewah, dan anda tidak akan berfikir “oaky” – anda akan berfikir “mmmm” dan “Saya harap orang lain membayar untuk ini. ” Oak benar-benar baik menggunakan cara yang betul pada wain hanya berbau mahal. Ia berbau seperti tergelincir ke dalam kerusi kulit di stik di mana buku tempahan masih merupakan buku sebenar dan mereka tahu betapa anda suka martini anda. Seperti watak Richard Gere dari Pretty Woman mungkin muncul pada bila-bila masa dan membawa anda membeli-belah dan kemudian mandi di dalam tab mandi panas gergasi.

Ciri-ciri pengaruh oak dalam arak adalah aroma dan perisa yang mengingatkan anda tentang rempah penaik (terutama vanila), barang bakar, perkara yang dibakar, atau perkara yang dipanggang. Ada semacam ini halus, serbuk, vanili pedas yang pedas yang anggur sampul dirawat dengan oak yang mahal seperti sweater kasmir yang memeluk anda hanya betul.

Jadi, bagaimanakah anda mengelakkan barangan adunan kuih kari dan mendapatkan ekor Richard Gere tanpa muflis? Mempunyai sahabat yang kaya! Hanya bergurau.

Membeli-belah untuk Oaky Wines

Jika anda benar-benar murah, seperti harga kotak-kotak, maka tinggal jauh dari oak sepenuhnya. Ia hanya terlalu sukar untuk dilakukan dengan betul pada tahap harga dan kualiti ini. Terdapat pengecualian, tetapi malangnya, saya tidak berada di sana untuk memegang tangan anda pada setiap perjalanan ke Target (saya harap saya boleh walaupun, kerana siapa yang tidak suka Target?). Kata-kata untuk dielakkan di atas pembicara rak dan penerangan pembungkusan termasuk: vanila, rempah, kopi, coklat, roti bakar, panggang, dan berasap.

Sekiranya anda selesa dalam lingkungan $ 12 hingga $ 25, cari wain yang disebutkan kayu halus, neutral, atau digunakan oak. Ini akan memberi anda citarasa aroma oak yang mahal dan rasa tanpa mengatasi wain yang mungkin tidak mempunyai oomph untuk menampung rawatan oak berat.

(Kredit imej: KL Wines)

Satu contoh hebat gaya halus ini ialah Puncak Bishop Chardonnay – memberikannya kepada seseorang yang mendakwa mereka benci oaky Chardonnay! Dan Perancis adalah tuan atas rawatan oak yang tepat. Pinot Noir yang lazat dari Vincent Girardin hanya memberi kesan kepada oak yang mewah untuk citarasa yang lazat, serai, dan raspberi.

Apa yang anda ambil pada oak? Adakah anda kekasih Cali Chardonnay lama sekolah, trend yang terkutuk, atau adakah perkataan “oaky” menghantar shine ke bawah tulang belakang anda? Bincangkan komen di bawah!