Saya dapat melihat sisi yang agak unik dari pasaran petani, kerana saya sebenarnya seorang vendor mingguan dan dapat berbincang dengan beratus-ratus pelanggan berpotensi setiap minggu. Ia cukup keren. Dan cukup mencerahkan.

Dengan itu, saya ingin membantu mengurangkan sedikit cahaya seperti apa di sebelah saya meja, dan apa yang boleh anda lakukan (atau tidak) sebagai pembeli untuk menjadikan penjual pasar petani kegemaran anda benar-benar bahagia.

(Kredit imej: Megan Gordon)

Syarikat saya Marge Granola saat ini melakukan dua pasar seminggu di Seattle. Terdapat beberapa hari ketika bekerja di pasar petani adalah mimpi musim panas: matahari bersinar (tetapi tidak terlalu panas); Saya masih ingat teh ais dan air saya; para pelanggan yang ramah dan teruja tentang granola; mungkin saya berdagang dengan beberapa jiran saya untuk salmon atau sayuran segar. Kehidupan boleh menjadi lebih teruk.

Kemudian ada hari-hari lain yang, sebenarnya, sangat mencabar. Pasaran adalah sangat fizikal untuk menubuhkan: tenda tidak kecil; kami membungkus empat pasir 25 paun pasir untuk menimbang sudut; terdapat banyak produk dan meja dan papan tanda – anda mendapat gambar. Datang untuk menjual barangan di pasaran bermakna banyak kerja keras, dan logistik untuk memikirkan setiap minggu. Dan saya juga tidak memetik tomato pada pukul 3 pagi atau mengangkut peti produk rapuh!

Oleh itu, berdasarkan pengalaman saya di pasaran, saya telah membuat beberapa tip mengenai perkara yang harus anda elakkan daripada melakukan itu – saya berjanji – membuat penjual pasar petani anda mencintai anda selama-lamanya.

5 Perkara Tidak Katakan (atau Lakukan) di Pasar Petani

1. Jangan Makan Sampel Percuma untuk Makan Tengah Hari

Sampel adalah sebahagian daripada mana-mana pasaran petani yang tidak dapat dielakkan (dan menyeronokkan!). Mereka sebahagian daripada pengalaman pelanggan dan, sebagai penjual, merupakan sebahagian daripada penjualan produk anda. Pelanggan perlu merasai apa yang anda jual untuk melihat jika mereka suka dan berhati-hati untuk membeli produk anda. Tetapi jika anda membuat produk buatan tangan sedikit lebih tinggi seperti yang kita lakukan (dan seperti kebanyakan vendor di pasaran), sampel tidak bebas untuk kami. Secara terang-terangan, kebanyakan orang akan bersetuju bahawa ia adalah tidak sopan untuk berdiri dan mencuba segala-galanya jika anda tidak berniat membeli sesuatu hari itu … atau pada suatu ketika di masa depan.

Pastinya satu perkara jika anda tidak peduli apa-apa yang anda telah cuba, tetapi kami pasti mempunyai pelanggan yang berhenti untuk membeli makanan mini, yang benar-benar tidak menghormati para pembuat dan pengeluar.

2. Jangan Abaikan Etiquette untuk Sampah

Satu perkara yang kebanyakan pembeli tidak tahu ialah vendor perlu membungkus sampah mereka (Terjemahan: Saya meletakkan tong sampah kita dalam Arnab VW kecil saya dan membongkarnya di sampah peribadi kita sendiri di rumah). Oleh itu, cawan sampel granola adalah sejuk dan apa yang dimaksudkan dengan sampah kecil itu. Cawan kopi kosong sekali-sekala? Sejuk. Tetapi anjing jagung sisa anda, kerak pizza, kerucut salji yang drastik dan menolak quesadillas? Tidak sejuk.

Selalu ada tong sampah besar di mana-mana di pasar petani yang teratur, dan semua vendor akan menghargainya jika anda menggunakannya daripada tin kecil mereka untuk sampah bukan sampel anda.

3. Jangan Biarkan Anjing Super Cute Anda Dekat Makanan

Ia bukan kebersihan untuk mempunyai kaki anjing di meja yang menghidangkan makanan. Untuk sebab tertentu, ramai pelanggan berpendapat ini hanyalah perkara yang paling hebat, tetapi sebagai penjual, kami sering membuang produk yang longgar yang berdekatan dengan haiwan kesayangan anda.

4. Jangan Cuba Haggle Lebih Harga

Ini hanya boleh menjadi pengalaman saya di Seattle (dan, sebelum ini, saya melakukan pasaran San Francisco), tetapi kebanyakan vendor makanan yang disediakan tidak menurunkan harga ketika pasaran hampir berakhir.

Peladang atau penjual bunga mungkin kerana produk mereka mudah rosak, tetapi sesiapa yang menjual produk makanan yang tidak segera mudah rosak dan mereka boleh menjual semula minggu depan (jem, sos panas, bir, granola) benar-benar tidak akan terbuka untuk cadangan ini.

5. Jangan Tanya, “Di mana saya Boleh Cari Produk Anda?”

Saya suka mendidik pelanggan mengenai produk kami – dari apa yang ada di granola kami, bagaimana kami membuatnya, bagaimana kami memulakannya. Ini semua permainan yang adil di pasaran. Tetapi tiada apa yang mendorong saya lebih gila daripada pelanggan yang mengatakan betapa mereka suka produk itu selepas mencubanya dan bertanya di mana mereka boleh membelinya di Seattle. Kami dijual di sekelompok kedai di sekitar bandar, tetapi secara amnya lebih murah untuk membelinya dengan betul dari pengeluar, jadi ia memerlukan semua yang saya tidak perlu bersuara setiap kali: Anda Boleh Beli Betul Di Sini! Sekarang!

Pasaran Peladang Bahagia – Untuk Semua Kami!

Saya ingin menegaskan bagaimana 95 peratus masa pasaran benar-benar hebat dan pelanggan-pelanggannya mengagumkan. Ia sememangnya bukan hasrat saya untuk keluar sebagai tidak berterima kasih di dalam jawatan ini – kerana saya tidak benar. Saya menghargai peluang untuk keluar dan bercakap dengan anda semua setiap minggu, dan saya benar-benar merendahkan untuk memikirkan berapa banyak granola kami mengagumi meja sarapan di bandar kami setiap pagi.

Maksud saya, sebaliknya, adalah untuk memberi penerangan tentang kelakuan kecil yang mungkin memacu vendor pasaran petani gila supaya anda sedar dan cuba mengelak daripada melakukannya. Dengan cara ini, pengalaman pasaran lebih bahagia bagi kita semua – dan yang tidak menginginkannya?

Lebih banyak Pasaran Peladang

  • 10 Etika & Tips Membeli-belah untuk Membantu Anda Nikmati Nasihat Pakar Pasar Petani
  • 10 Makanan Lurus dari Pasar Petani
  • 5 Sebab Kenapa Rakan Kongsi Anda Tidak Sebenarnya Ingin Pergi ke Pasar Petani Dengan Anda