Sama ada pelari antara pulau dan kabinet, tikar kecil di hadapan sink, atau permaidani saiz penuh yang menutupi kayu keras, menambah permaidani ke dapur anda boleh menjadi cara terbaik untuk menambah warna, tekstur, dan keselesaan untuk ruang. Dan walaupun ia mungkin kelihatan tidak menentu kepada sesetengah orang, kerana ruang itu sangat mudah tersumbat dan tersekat, jika anda memilih jenis karpet yang tepat, ia dapat meningkatkan ruang tanpa menambah beban kerja anda. Inilah yang patut anda pertimbangkan.

1. saiz

Langkah pertama: Ukur ruang anda. Tikar segi empat tepat untuk digunakan di hadapan tiub anda cenderung menjadi standard 2 kaki dengan 3 kaki, tetapi anda boleh jubin mereka jika anda mahu lebih banyak liputan. Sekiranya anda sedang mencari seorang pelari, ukur panjang dapur, dan kurangkan beberapa inci di sisi (sekurang-kurangnya tiga inci, idealnya, walaupun lebih seperti enam) untuk meninggalkan ruang di antara kabinet dan karpet. Sama jika anda mendapat permaidani untuk mengisi ruang. Jika permaidani berada di bawah meja makan, peraturan yang baik adalah bahawa ia harus menjadi kawasan meja, ditambah kira-kira tiga kaki di sekeliling untuk menjaga kerusi pada karpet apabila anda mengetuk mereka masuk dan keluar.

2. Bahan

Secara umum, permaidani rata adalah pilihan terbaik untuk dapur, kerana mereka cenderung lebih bersih daripada karpet dengan tumpukan yang lebih tinggi. Rugs yang dipasarkan sebagai permaidani dalaman (biasanya dibuat dari polipropilena) adalah pilihan yang tepat kerana serat tidak akan menyerap tumpahan, tetapi kapas atau campuran boleh menjadi pilihan yang baik untuk karpet yang lebih kecil yang sesuai di dalam mesin basuh anda. Serat semulajadi seperti sisal atau jute adalah tahan lama dan boleh dibersihkan, dan bulu adalah salah satu daripada tenunan semulajadi yang lebih mudah untuk dibersihkan, tetapi masing-masing memerlukan lebih banyak perhatian daripada karpet polipropilena. Pastikan anda membaca arahan penjagaan sebelum membeli karpet untuk memastikan anda bersedia untuk dimasukkan ke dalam usaha.

3. Potensi untuk slip

Jika permaidani tidak mempunyai sokongan tanpa slip, letakkannya di atas pad permaidani yang tidak tergelincir untuk memastikan ia tidak tergelincir ketika anda sedang bekerja. Sekiranya anda mencari permaidani di hadapan sink, anda boleh menggunakan pad permaidani yang tebal di bawahnya untuk menambah sifat anti-keletihan dan membersihkan hidangan lebih selesa

4. hiasan anda

Keindahan karpet adalah cara pelaburan yang agak rendah untuk mengubah rupa ruang! Sekiranya anda hanya memerlukan corak, pilih satu dalam warna yang ada di dapur anda, tetapi dengan reka bentuk grafik. Jika anda memerlukan suntikan warna, pergi liar. Gaya yang bijak, anda boleh memilih sesuatu yang sesuai dengan nada itu, atau menawarkan kontras (misalnya, permaidani kasual di dapur yang lebih formal) untuk menarik ruang ke arah yang berbeza. Satu perkara yang saya akan berhati-hati ialah permaidani warna pepejal dalam warna yang lebih ringan, kerana itu akan menunjukkan noda lebih mudah daripada satu warna atau corak yang lebih gelap.

Adakah anda mempunyai permaidani di dapur anda? Apakah jenisnya? Betapa mudahnya untuk tetap bersih?