Satu tahun, semasa saya berkuliah, rakan sebilik asrama saya dan saya memutuskan untuk menjimatkan wang dengan tidak mendaftar untuk rancangan makan. Sebaliknya kita masing-masing bertambah pada kira-kira $ 20 seminggu, dan rakan sebilik saya yang luar biasa mencari jalan untuk meregangkannya hingga seminggu untuk dua kali makan. Tetapi tidak banyak memasak yang berlaku. Saya melihat kembali pada masa itu dan ketawa sedikit kesal tentang semua Poket Panas dan Pop-Petang yang saya makan, dan berharap saya akan mengetahui lebih sedikit tentang membuat makanan pintar, murah di sana di bilik asrama saya.

Saya ingin tahu apa lagi editor dan pembaca kami ingin tahu di kolej mengenai memasak. Berikut adalah fikiran kami – kami juga suka mendengar anda!

Sudah tentu, pemikiran ini tidak hanya berlaku untuk kolej. Banyak di antara kita mengambil laluan alternatif dan tidak pernah tinggal di asrama atau makan di ruang makan. Tetapi anda juga boleh memanggil ini “11 perkara yang kami ingin kami tahu tentang memasak di usia dua puluhan kami,” atau, “perkara yang saya ingin saya tahu ketika saya mendapat tempat saya sendiri.” Apa yang anda ingin awak tahu mengenai memasak di awal hidup?

Berikut adalah pemikiran editor kami – ditambah banyak dari pembaca kami melalui Twitter!

Hidangan Mudah Terbaik: Miso Soup dengan Telur & Telur Poyster

(Kredit imej: Faith Durand)

1. Bahawa saya boleh memasak sendiri!

Seperti yang saya katakan di atas, saya tidak menyedari di kolej bahawa anda boleh membuat telur rebus atau polenta dalam gelombang mikro, atau bahawa beg salad dan beberapa deli ayam yang dimasak akan menjadi hidangan yang lebih baik daripada pizza beku. Di Twitter, @cookitpretty berkata banyak perkara yang sama: “Saya harap saya tahu betapa saya suka dan berapa banyak yang saya mampu, sudah pasti hebat untuk memulakan dapur saya!”

Terdapat jumlah yang mengejutkan yang boleh anda lakukan walaupun di ruang ultra-terhad atau pada anggaran yang ketat, dan kolej adalah masa yang tepat untuk memulakan pembelajaran itu. Sebagai @aliphin berkata, “Saya harap saya tahu bagaimana memasak di kolej! Tidak belajar sehingga beberapa tahun kemudian. Bukankah kita semua, Alice, tidak kita semua.

2. Campuran pembungkus berkotak adalah pembaziran wang.

Itu campuran coklat yang anda buat pada tengah malam di dapur asrama? Tidak benar-benar lebih murah atau lebih mudah daripada brownies dari-awal. Dan itu bukan hanya untuk brownie; seperti yang dikatakan Christine, “Saya harap saya tahu bahawa membeli keseluruhan ramuan lebih murah daripada membeli campuran ‘pra-pakej’.”

Resipi: No-Cook Tomato Sauce

(Kredit imej: Leela Cyd)

3. Lebih banyak pasta daripada sos jarred.

Ini datang di Twitter; sebagai @Shemkus berkata, “Semua perkara yang indah untuk dilakukan dengan pasta di luar sos jarred.” Pasta – pilihan hidangan yang hebat – mempunyai banyak lagi cara yang baik untuk dimakan daripada hanya dengan sos jarred. Sayuran segar boleh disimpan di dalam peti sejuk, dan sayur-sayuran beku boleh dikukus dalam ketuhar gelombang mikro. Singkirkan dengan pasta dan bawang putih, atau separuh tin tomato dicincang, dan anda mempunyai makan malam yang lebih baik daripada dewan makan.

4. Tong pukal adalah cara yang luar biasa untuk berbelanja.

Bilik-bilik asrama tidak diketahui dengan baik untuk ruang pantri mereka (dan bukannya perumahan kampus yang paling luar). Ia lebih murah dan lebih cekap untuk membeli-belah menggunakan tong pukal, hanya beli secawan beras, atau sebotol kecil rempah.

5. Pengetahuan pemakanan asas bernilai memperoleh.

Emma berkata, “Saya berharap saya dapat mengetahui beberapa nutrisi asas, saya mempunyai idea yang sifar bagaimana untuk memberi makan kepada saya dan sebenarnya berasa a) berpuas hati dengan apa yang saya makan (dan tidak lapar sejam kemudian), atau b) apa yang benar-benar sihat dan baik untuk saya.” @AdamLehman berkata, “Saya harap saya tahu apa sebenarnya makanan.”

Kolej adalah masa yang sesuai untuk mengambil beberapa sains nutrisi berstruktur; anda boleh mengambil pilihan!

(Kredit imej: Emma Christensen)

6. Beberapa resipi asas boleh membantu sangat.

Ini banyak muncul di kalangan editor kami. Di kolej, dan hanya selepas itu, kami berharap kami akan membina asas asas yang kecil dan kukuh. Seperti yang dikatakan oleh Emma, ​​”Saya harap saya tahu hanya beberapa resipi asas (cara memasak ikan, bagaimana membuat makan malam pasta yang baik) yang saya dapat kembali.”

7. Hanya satu perkakas pintar yang boleh membuat masakan lebih mudah.

Ariel berkata, “Saya berharap saya telah dimiliki seperti SATU perkakas yang mudah, baik … seperti pengisar untuk smoothie.” Peralatan lain yang boleh memasak kolej jauh lebih baik: periuk perlahan, periuk nasi, atau cerek air.

Lebih banyak Asas Dorm: 10 Alat Penting untuk Memasak di Bilik Asrama Anda

(Kredit imej: Faith Durand)

8. Anda akan bergerak banyak, jadi jangan ambil alat atau banyak hidangan tambahan.

Ini satu perkara yang saya pelajari sejurus selepas kolej. Walaupun saya bersungguh-sungguh untuk mendirikan dapur saya, saya cenderung untuk memilih alat-alat murah dan perapian yang cantik dengan kerap, dan mereka melepaskan saya ketika saya berpindah dari tempat ke tempat dalam beberapa tahun akan datang. Saya ingin melihat bahawa saya akan menghabiskan jumlah wang yang sama pada alat-alat yang lebih berkualiti, lebih berkualiti tinggi yang akan menjadikan teras pepejal yang bijak, pintar.

9. Bagaimana untuk mengurangkan resipi dan masak untuk satu.

Sekiranya anda keluar untuk pertama kalinya, ini boleh menjadi sukar. @devinshaircut berkata, “Cara membeli-belah dan masak untuk satu orang, saya berasal dari keluarga empat, dan saya mempunyai masa yang sukar untuk membuat resipi rumah.” Saya tahu bagaimana keadaannya; Saya adalah lapan anak sulung, jadi ini sukar untuk saya! Belajar beberapa resipi asas (dan bagaimana memasak kepingan daging dan ikan individu) sangat berguna.

Lebih lanjut mengenai Memasak untuk Satu

  • Empat Cabaran Asas dalam Memasak untuk Satu: Dan Empat Penyelesaian Mudah
  • 5 Tips Penting dalam Memasak untuk Satu
  • Mengapa Mengganggu Memasak Hanya untuk Diri Anda?

1o. Ia mungkin untuk kedai runcit pada anggaran.

Di Twitter, @ypypearblog berkata, “Makan dengan baik, atau sekurang-kurangnya lebih baik daripada yang saya lakukan, boleh menjadi berpatutan. Belajarlah bagaimana kedai runcit pada belanjawan dan suapan dengan baik adalah sukar! Ia seperti kalkulus lanjutan. Tetapi sekali lagi, kolej adalah masa yang tepat untuk memulakan mencari tahu.

Lebih lanjut mengenai Belanja Runcit

  • Waktu Terbaik Hari Membeli-belah untuk Barangan Groceries
  • Anda Melakukan Hak Ini: Belanja Runcit

Resipi Makan Malam Cepat: Satu Ketuhar Ketuhar Macaroni dan Keju

(Kredit imej: Emma Christensen)

11. Lebih baik memasak hanya setiap hari daripada hanya memasak sesuatu yang rumit sekali-sekala.

Yang terakhir dan tidak kurang pentingnya, kita semua berharap kita akan faham bahawa memasak kurang memikat rakan-rakan kita, dan lebih banyak tentang belajar bagaimana menyuburkan diri setiap hari. Juga, jika anda hanya mula membuat usaha kecil ke arah ini, anda melakukannya dengan baik. Seperti yang dikatakan Ariel, “Saya harap saya tidak begitu susah mengenai makanan dan memasak. Jika anda cuba untuk memakan makanan yang sihat, mengelakkan makan pizza SELESAI, dan menyedari apa yang sebenarnya diperlukan oleh tubuh anda, maka itu OK. ”

Dan, jangan lupa: Poket Panas mempunyai tempat mereka, tetapi sebenarnya – tidakkah anda gembira apabila anda bercabang?