Pernahkah anda mendengar mengenai resipi pai vodka pai? Ia membuat berita besar dalam dunia pembakar ketika Cook Illustrated pertama kali menerbitkannya pada musim gugur lalu. Separuh kelembapan adunan pai berasal dari vodka, iaitu 40% alkohol tulen. Alkohol tidak mempromosikan pembentukan gluten, jadi ia membantu kerak memelihara lebih banyak dan lebih lembut – bantuan yang tidak menentu bagi kita yang cenderung mengerjakan tugas doh pie kami.

Jadi, bagaimana kerja doh pai ini? Adakah penambahan vodka yang tidak konvensional berbaloi? Kami memberikannya putaran dan di sini adalah pemikiran kami.

Keranda pai dibuat hanya beberapa perkara, seperti yang dijelaskan oleh Emma. Resipi vodka tidak mengubah banyak formula klasik lemak, tepung, dan cecair; vodka adalah inovasi utama.

Resipi ini secara khusus menyeru pemproses makanan untuk mencampur bahan kering (tepung, garam, gula) dan lemak (campuran mentega dan pemendekkan). Kami bercampur-campur dalam keadaan sengit dan memotong mentega dan memendekkan. Kami pulverized ini dengan hanya beberapa letupan cepat (menonton untuk jawatan yang lebih terperinci pada keseluruhan proses membuat pai tidak lama lagi).

Kemudian sudah tiba masanya untuk menambah vodka! (Kami menggunakan Sobieski Vodka, pelbagai murah tetapi sangat bagus dari Poland yang kami cuba. Itu sebenarnya # 1 vodka di Poland dan baru-baru ini diperkenalkan ke Amerika Syarikat.) Sejumlah vodka dan air yang sama masuk ke dalam kerak ini resipi. Kami mengaduknya dengan spatula dan doh cepat membentuk bola halus. Kami membungkusnya dengan plastik dan meletakkannya di dalam peti sejuk supaya sejuk.

Kini, di sinilah kerak ini menjadi rumit. Terdapat sedikit kelembapan tambahan di dalamnya kerana vodka. Lihat, sebahagian besar alkohol terbakar semasa memasak, meninggalkan kerak lembut di belakang. Sementara itu, adunan yang tidak dibakar sangat melekit – banyak, lebih lengket daripada adunan pai yang biasa digunakan. Jadi di sini adalah hujung utama yang akan kami tawarkan ketika bekerja dengan resipi ini:

• Dinginkan adunan anda sehingga ia menjadi sengit seperti taffy atau gula-gula keras lain. Anda mahu masih boleh melancarkannya, tetapi ia perlu menjadi sangat sengit. Jika tidak, ia akan melekat pada papan rolling atau countertop anda dengan sangat teruk, tidak kira berapa banyak tepung yang anda gunakan.

Selepas beberapa permulaan yang palsu cuba untuk mendapatkan adunan biskuit yang sangat lembut ini ke dalam kuali kami, kami hanya menepuknya keluar dari tengah kuali. Ia tidak kelihatan cantik, tetapi ia memegang janji.

Pasti cukup, adunan yang telah dipanggang (kami mempunyai beberapa sisa yang kita dibakar dan dimakan dengan serta-merta) adalah keranjang yang paling lembut, paling sejuk yang pernah kita gunakan dalam pai. Delicious! (Dan tidak ada rasa alkohol, jika anda tertanya-tanya.)

Kami bukan orang pertama yang membuat blog kerak pai ini; semak ulasan ini juga, sama ada dengan cetakan resipi.

• Doodle Pie Foolproof Cook Illustrated di Makan Serius
• pai kerak 101 di Smitten Kitchen

Pernahkah anda mencuba adunan pai ini? Kami pasti menambahnya kepada repertoir biasa kami.

Berkaitan: Resipi: Asas Pai Asas

Berkaitan: Sains Makanan: Anatomi Kerak Pai

(Imej: Faith Durand)