Bir ini sama sekali tidak seperti apa yang pernah kita rasakan. Sebenarnya, apabila kita mula mencuba beberapa tahun lalu, kita membencinya! Tetapi sekarang bahawa rasa kami dalam bir telah berkembang sedikit, kami memutuskan untuk memberikan bir buah pedas ini, satu lagi pukulan.

Butiran Beer – Golden Monkey dari Victory Brewing Company di Downington, Pennsylvania. Ini adalah tripel ale gaya Belgia, yang bermaksud bahawa ia dibancuh dengan tiga kali ganda jumlah malt khas Belgia. (9.5% ABV)

Rupa – Bir adalah warna emas kaya dan sangat jelas di dalam kaca. Ia mempunyai kepala yang berbuih dan berbuih dan kita dapat melihat manik-manik pengkarbonan mengalir melalui cecair.

Aroma – Pedas dan pelik. Aroma itu mengingatkan kita banyak sekali! Kami juga mendapat kepekaan yang kuat, seperti kenaikan adunan roti.

Rasa – Oh, wow, pernah pengalaman yang berbeza daripada kali pertama kami mencuba bir ini! Segera, kami merasai madu dan halia: manis, pedas, dan panas. Ini dipindahkan ke dalam gula perang dan rasa jus segar jus dengan keseimbangan pahit yang baik pada akhirnya. Kita pasti dapat merasakan haba dari alkohol pada lidah dan di tekak selepas beberapa sips, tetapi alkohol itu sebaliknya sangat tersembunyi.

Ia mempunyai perasaan yang berkrim dan penuh rasa dalam mulut kita. Terdapat banyak pengkarbonan, yang memberikan bir krispness yang berfungsi dengan baik dengan malt yang berat dan membuat mereka daripada menjadi luar biasa.

Kesan keseluruhan kami adalah bahawa ini adalah bir yang besar dan kompleks. Setiap sudu seolah-olah mendedahkan sesuatu yang baru dan menarik, terutamanya ketika bir panas sedikit. Kami tidak mempunyai banyak tripel lain untuk membandingkan ini juga, tetapi reaksi kami adalah positif. Ini bukan satu perkara yang kita akan menyimpan dalam peti sejuk kami untuk minum sehari-hari, tetapi ia adalah pilihan yang baik untuk majlis-majlis khas.

Pairings Makanan – Terdapat begitu banyak perkara yang berlaku di dalam Monyet Emas ini bahawa kita tidak mahu memasangkannya dengan apa sahaja yang akan mengganggu atau merumitkan. Salad makan malam asas dengan pakaian berasid akan berjalan dengan baik, seperti ikan kukus sederhana atau makanan laut yang lain. Ia juga sepasang dengan baik dengan pencuci mulut karamel dan berasaskan kacang. Pastinya mencubanya sendiri!

Pernahkah anda mencuba Golden Monkey? Apa pendapat kamu?

Berkaitan: Panduan Beer: Semua Tentang Pale Ales

(Image: Victory Brewing Company)