Ketidakpastian tidak pernah menghalang kami semasa membeli-belah di pasar etnik … yang bermaksud kami meninggalkan kedai runcit Asia Tenggara kami dengan beg yang penuh dengan “Malongai” dan banyak persoalan. Kami tidak pernah menggunakan hijau sebelum ini dan berharap dapat menemui beberapa cadangan masakan di kalangan pembaca kami.

Kami melakukan beberapa penyelidikan dan mendapati bahawa ini adalah daun dari pokok Moringa oleifera; Malongai atau Malunggay adalah nama Tagalog. Sebagai tambahan kepada Filipina, tumbuhan asli Himalaya ini juga ditanam di Malaysia, India, Sri Lanka, Amerika Tengah dan Selatan, dan Afrika. Ia bertambah cepat, toleran kemarau, dan disebut sebagai “pokok ajaib” kerana nilai pemakanan yang tinggi dan pelbagai kegunaan lain, termasuk segala-galanya daripada pembersihan air kepada biodiesel.

Tetapi bagaimana rasa? Kami mencuba daun hijau kecil yang gelap mentah dan mereka adalah lemon dan peppery. Rupa-rupanya ia boleh dimasak seperti bayam atau dikeringkan dan digunakan sebagai ramuan atau teh. Secara nutrisi, ia tinggi dalam kalsium, kalium, besi, dan Vitamin A dan C. Pelbagai bahagian lain dari kilang Moringa juga boleh dimakan; Kathryn menemui pods benih, atau Drumstick Malunggay, di pasaran petani tahun lepas.

Kami mendapati beberapa resipi yang menarik untuk daun Moringa dan akan lebih suka nasihat daripada sesiapa yang biasa dengan hijau ini!

• Jagung dengan Malunggay Daun, dari Berita Bumi
• Munaga Aaku Charu (Drumstick Leaves Soup), dari Makanan Makanan-India Sailu
• Ginataang Malunggay, dari Resipi Vegetarian Filipina
• Moringa Sauce Daun dan Segar Moringa Daun, Kacang dan Daging, dari Moringa Farms
• Daun Drumstick Spiced, dari Persatuan Asia

Berkaitan: Tumpuan Bahan: Drumstick Malunggay

(Imej: Emily Ho)