Pendekatan yang anda ambil untuk perancangan makan membuat semua perbezaan dalam menetapkan diri anda untuk berjaya. Sudah tentu tips dan strategi untuk bermula, memilih satu minggu resep, membeli-belah untuk pelan makan anda, dan membawanya bersama-sama adalah penting. Tetapi ia sama pentingnya untuk mengenal pasti semua titik di mana ia boleh menjadi salah, dan kemudian mempunyai penyelesaian pintar untuk mengelakkan setiap dan setiap perangkap.

1. Tidak memberi masa yang mencukupi untuk perancangan.

Tidak kira berapa lama anda berada di sana, perancangan makan memerlukan masa, dan ia tidak berlaku pada waktu petang. Cuba untuk mencungkil perancangan, membeli-belah, dan membuat persiapan secepat mungkin dan tidak memberi diri anda cukup masa akan membuat proses ini kelihatan sama sekali mengecewakan dan menggembirakan dari permulaan.

Penyelesaian: Beri diri anda banyak masa untuk perancangan makan, terutamanya jika anda baru bermula. Saya cadangkan mengetepikan dua hingga tiga jam setiap minggu untuk perancangan makan. Juga, ambil kesempatan pada hujung minggu untuk menyebarkan perancangan, membeli-belah runcit, dan hidangan persiapan. Ia akan membuat perancangan makanan berasa lebih berjaya dan mampan sepanjang jangka masa panjang.

Bermula: Cara Terbaik untuk Menggunakan Hujung Minggu untuk Perancangan Meal

A Week of Dinners from the Freezer

(Kredit imej: David Hopler daripada D & S Squared Photo & Video)

2. Tidak memilih resipi yang tepat untuk keperluan anda.

Untuk membuat perancangan makanan untuk anda, langkah pertama ialah memahami apa yang anda perlukan dari resipi. Pilih resipi yang tidak sesuai dengan kriteria tersebut dan anda mungkin akan berakhir dengan tidak puas, kecewa, dan lapar.

Penyelesaian: Pilih resipi untuk jenis makanan yang anda perlukan. Nampaknya begitu jelas, tetapi ia juga boleh jadi mudah diabaikan. Sebelum anda pergi mencari resipi, tuliskan senarai apa yang anda mahu resipi lakukan untuk anda. Mungkin perlu bersama di bawah 30 minit, atau menjadi vegetarian. Mungkin anda perlu menggunakan kepala kembang kol. Gunakan mata ini untuk memilih resipi.

Ketahui lebih lanjut: 5 Strategi untuk Memilih Resipi untuk Minggu Perancangan Makan

3. Sangat bercita-cita tinggi dan tidak realistik.

Ingat: Perancangan makan adalah maraton, bukan pecut. Adalah hebat bahawa anda merasa sangat terinspirasi dan bersemangat mengenai perancangan makan, tetapi membuat rancangan yang terlalu bercita-cita tinggi dan yang tidak cukup sesuai dengan jadual atau keperluan anda tidak akan dapat bertahan dalam jangka masa panjang.

Penyelesaian: Mulakan dengan mendefinisikan matlamat anda dan menilai jadual anda untuk melihat apa yang terasa paling realistik kepada anda, kemudian buat rancangan yang terasa mampan. Tidak pasti apa yang kelihatan seperti itu? Jangan takut untuk memulakan kecil, mungkin dengan memasak dua hingga tiga malam seminggu. Berikan sedikit masa untuk mengetahui apa yang berlaku untuk anda (dan apa yang tidak), dan ingat anda sentiasa boleh menyemak semula pelan anda.

Mula di sini: Tanyakan Diri Anda Ini 5 Soalan Sebelum Anda Memulakan Perancangan Makan

Senarai Beli-belah untuk Minggu Pertama di Dapur Baru Anda

(Kredit imej: Kelli Foster)

4. Tidak menyimpan stok pantry anda.

Perancang makan yang berpengalaman tahu bahawa asas-asas pantri adalah tangan membantu mereka untuk mendapatkan makan malam di atas meja; mereka juga merupakan kunci untuk mengembalikan resipi poket. Tidak menyimpan staples serba guna yang kecil di tangan terlepas manfaat membuat perancangan makanan sedikit lebih mudah.

Penyelesaian: Secara strategik, stok pantry anda dengan bahan-bahan asas yang anda gunakan berulang-ulang – fikir minyak zaitun, stok, beras, dan barangan tin – akan membuat perancangan makan lebih mudah. Walaupun pada hari-hari ketika anda merasa tidak ada apa-apa untuk dimakan, bahan-bahan utama ini menghidupkan telur menjadi frittata yang hangat, pasta menjadi hidangan tiga hidangan yang lazat, atau nasi ke dalam keajaiban satu pot.

Ketahui lebih lanjut: The Pantry Planning Meal: 10 Essentials to Have in Pantry Anda for Planning Better Meal

5. Tidak memerhatikan dapur untuk makanan yang perlu digunakan.

Jangan lupa untuk membeli dapur anda dan ambil keuntungan dari bahan-bahan sisa yang sudah anda miliki. Ini langkah mudah yang boleh membantu anda mencegah sisa makanan, dan bahkan mungkin menjimatkan sedikit wang.

Penyelesaian: Sebelum memilih resipi dan menuju ke kedai, cari peti sejuk dan pantri untuk makanan yang perlu digunakan, kemudian cari cara untuk mengerjakannya ke dalam pelan anda. Gunakan bungkusan paha ayam yang dicairkan tetapi tidak masak, atau mengubah sekelompok sayur-sayuran menjadi sayap sederhana sebelum mereka pergi buruk.

(Kredit imej: Faith Durand)

6. Tidak menulis atau menyimpan resipi anda.

Pertubuhan adalah kunci kejayaan perancangan makan. Tidak menulis resipi anda selama seminggu (walaupun hanya ada pasangan) atau apabila anda bercadang membuatnya mudah untuk jatuh.

Penyelesaian: Ingatlah rancangan makan anda dan tetap teratur dengan memasak resipi yang anda merancang untuk membuat setiap minggu. Ia tidak perlu apa-apa yang mewah – ia boleh semudah sekeping kertas sekerap di dalam peti sejuk, papan putih di dapur, atau nota dalam perancang atau kalendar anda.

Cuba ini: Bagaimana saya menggunakan Helaian Google untuk Perancangan Makanan

7. Melupakan inventori bahan sebelum membeli-belah runcit.

Selepas memilih resipi anda selama seminggu, jangan lupa untuk melihat bahan-bahan yang anda sudah ada di pantri, beku, dan peti sejuk. Mungkin anda sudah mempunyai beberapa item yang anda perlukan.

Penyelesaian: Sebelum memuktamadkan senarai membeli-belah dan menuju ke kedai, semak senarai ramuan resipi dengan apa yang sudah ada dalam pantri dan peti sejuk. Ia akan membantu anda menggunakan makanan yang sudah ada dan mencegah terlalu banyak.

Cuba ini: 5 Perkara Perancang Makanan Pakar Adakah Sebelum Mereka Pergi ke Kedai Runcit

Apa yang saya Prep pada hari Ahad untuk Whole30 Meals

(Kredit imej: Gina Eykemans)

8. Meluncurkan persiapan makanan di hadapan.

Penyediaan makanan adalah bahagian khas hidangan makan yang memberikan masa depan diri anda sebagai bantuan. Melangkah langkah ini sangat menguntungkan meninggalkan lebih banyak kerja yang perlu dilakukan pada waktu petang setelah pulang dari kerja.

Penyelesaian: Jangan buka makanan khas. Ini langkah yang menghalang anda dari bermula dari sifar setiap malam. Mengetepikan sebahagian kecil masa (walaupun 30 minit akan membuat perbezaan) pada hujung minggu untuk menyiapkan ramuan, atau makan penuh, untuk minggu depan. Menghadapi persiapan makan malam terlebih dahulu menjadikan hari minggu memasak lebih cepat, lebih mudah, dan lebih cekap.

Mengetahui lebih lanjut: 5 Perkara yang Saya Mahu Seseorang Telah Mengucapkan Saya 5 Tahun Ago Tentang Perancangan Makan

9. Memasak resipi baru setiap malam.

Walaupun saya menggalakkan mencuba resipi baru, ia juga penting untuk pergi secara strategik. Mengisi minggu sepenuhnya dengan resipi baru mungkin bagus, tetapi ia mungkin untuk membuktikan kegembiraan dan tidak lestari sepanjang jangka masa panjang.

Penyelesaian: Jangan diskaun resipi baru bersama-sama, walaupun. Bina sebahagian besar pelan makan anda dengan resipi yang anda tahu dan buat sebelum ini, kemudian tambahkan satu resipi baru. Ia akan memastikan setiap minggu berasa baru dan mengembangkan repertoir resepi anda pada masa yang sama.

Baca lebih lanjut: 5 Strategi untuk Memilih Resipi untuk Minggu Perancangan Makan

10. Tidak mempunyai pelan cadangan.

Malah perancang makan yang paling berpengalaman terperangkap di tempat kerja lewat, terlepas kereta api, dan mempunyai malam mereka tidak merasakan makan malam yang mereka rancangkan. Anda tahu anda tidak mahu menyelesaikan sepotong pizza jelek kerana anda tidak mempunyai Pelan B.

Penyelesaian: Mempunyai pelan cadangan, dan kenal pasti resipi poket belakang anda. Ini adalah resipi mudah yang anda tahu dengan hati yang datang bersama-sama dengan cepat, seperti omelet, pancake, atau tortellini beku dan sos.