Tomato dan pic, peach dan tomato – mereka pergi dalam tangan kali ini tahun, dan dalam banyak cara daripada satu. Adakah anda tahu bahawa ada “tomato pic”? Memang ada, dan satu kepelbagaian adalah kejutan manis saya kegemaran musim panas ini.

Sesetengah strain tomato mengembangkan fuzz yang sangat lembut, agak seperti pic. The Wapsipinicon Peach adalah salah satu daripada ini, dan saya meletakkannya di taman tomato saya tahun ini. Ia membuahkan buah-buahan secara beransur-ansur, berkelompok ke atas dan ke bawah ketinggian tumbuhan. Tomato ini kecil, cukup untuk makan dalam dua atau tiga gigitan, dan ketika mereka masak, mereka meremukkan merah jambu karang di atas dan bawah. Tetapi mereka kebanyakannya berwarna kuning pucat – dan sangat, sangat manis. Mereka adalah rendah keasidan, dengan tang segar dan manis.

Dan ya, mereka sedikit kabur! Fuzz ini tidak begitu mengganggu kerana ia boleh menjadi peach, bagaimanapun, dan kulit tomato sangat nipis. Fuzz lembut hanya cukup untuk membuat ini menarik lembut ke sentuhan.

Ini tidak semestinya tomato yang saya mahu memelihara; Saya rasa rasa manis mereka yang paling baik dimakan segar. Mereka membuat pelengkap bagus kepada Black Krims yang kaya, saya tumbuh, dan lebih banyak tomato kuning oren yang berasid. Mereka cantik di dalam salad, drizzled dengan sedikit minyak zaitun dan ditaburi dengan basil cincang.

Lebih banyak mengenai tomato ini: Lycopersicon lycopersicum ‘Wapsipinicon Peach’ di PlantFiles Dave’s Garden
Beli benih: Tomato, Wapsipinicon, paket 50 biji untuk $ 2.75 di Seed Savers

Adakah anda tumbuh atau makan tomato pic tahun ini? Apakah yang telah anda tomato kegemaran musim panas 2011?

Berkaitan: Pasangan berpasukan: Peaches and Tomatoes

(Imej: Faith Durand)