Ini sos yang tebal, sangat sedap bukan apa yang lazimnya berlaku ketika kita memikirkan masakan Mexico. Mereka dibuat dengan bahan-bahan yang tidak dijangka seperti coklat dan prun, dan setiap yang kita ada telah sedikit berbeza. Mereka sangat baik sehingga kami tidak dapat menamatkan minggu tanpa menyebut mereka. Adakah anda mempunyai kegemaran?

Sama seperti kari India, tidak ada resipi set untuk sos tahi lalat, walaupun terdapat beberapa ciri umum. Kacang tanah dan benih sering digunakan sebagai pemekat, sementara rempah seperti kayu manis dan ulas mengimbangi rasa cili yang cerah. Kita sering menyedari keseimbangan unsur manis dan gurih dalam sos tahi lalat, yang merangkumi kedalaman rasa yang luar biasa.

Mole negro mungkin versi mole yang paling terkenal di sini di Amerika Syarikat dan ia hampir selalu dibuat dengan coklat pahit, kacang almond, dan lada cabai hangus. Mole rojo adalah serupa, tetapi ia dibuat tanpa coklat dan mempunyai rasa pedas yang lebih cerah. Mol hijau dan kuning dibuat dengan bahan-bahan segar seperti epazote, oregano Mexico, dan marjoram.

Walaupun kita tidak keberatan memakan semangkuk besar tahi lalat sendiri, ia biasanya disekat atas daging babi yang ditarik atau ayam rebus. Kami juga menyukainya sebagai perasa di Taco dan tostadas.

Kami masih mencari resipi tahi lalat yang sempurna untuk membuat di rumah. Ini adalah beberapa resipi yang kami buat selama bertahun-tahun:

Mole Negro Oaxacueño dari Gourmet
Chocolate Mole Sauce dari David Lebovitz (versi pintasan yang bagus apabila kita tidak menghadapi cabaran besar!)
Sauce Mole Merah daripada Tiada Resipi
Sauce Mole Yellow dari Saveur
Mole Hijau dari Epicurious

Pernahkah anda membuat tahi lalat di rumah? Bagaimana awak lakukan?

Berkaitan: Di belakang Adegan dengan Taza: Bagaimana Coklat Dibuat

(Imej: Stephanie Foley / Gourmet)