Nama: Dante
Penerbit: Wisconsin Dairy Cooperative Cooperative (WSDC)
Susu: Susu Domba Pasteurized
Umur: Sekurang-kurangnya 6 bulan
Harga: $ 12-14 setiap paun

Seorang rakan baru-baru ini kembali dari San Francisco yang menawarkan hadiah buku, beberapa buah zaitun buatan tempatan, buah segar, dan sebilangan keju Dante yang dibeli di Cowgirl Creamery. Kami berada di syurga! Kami tidak membuang masa untuk mencuba Dante.

Dante adalah keju Wisconsin murni, yang dibuat oleh kambing tenusu tenusu di bahagian barat laut negeri ini. Keju berusia selama sekurang-kurangnya 6 bulan dan ia mempunyai kulit yang boleh dimakan polimer dengan tekstur yang sedikit plasticky, tetapi kami gembira memakannya. Seluruh keju adalah sangat tegas dan kering, walaupun tidak rapuh. Ia kuat dan tajam dengan rasa kita hanya dapat menggambarkan sebagai “domba-y” – rasa yang manis, berlarutan yang bercakap tentang padang rumput dan herba. Penuaan yang diperpanjang yang diterima juga memberi ia kaya, nutty nada.

Keju ini dibangunkan untuk koperasi oleh saintis tenusu di University of Wisconsin, dan ia memenangi 2nd Place Ribbon di Pertandingan Masyarakat Keju Amerika di Burlington, Vermont, 2007. Ini adalah keju bermusim dan ia dibuat pada musim bunga dan musim panas (Februari – September) apabila ekor dipelihara.

Kami bertanya Paul Haskins, seorang ahli dan Setiausaha Koperasi, tentang keju dan kerja koperasi. Beliau berkata bahawa kedua-dua keju adalah bermusim dan dibuat di kilang keju yang sangat kecil (Cedar Grove Cheese) di Plain, Wisconsin. Saiz batch sangat kecil, sekitar 80 roda setiap batch. Jumlah Dante yang dibuat adalah terhad kepada kira-kira 1000 roda setahun kerana jumlah buruh yang terlibat dan ruang penuaan disediakan untuk keju.

Dante juga berkata, “Kami merancang untuk meningkatkan sedikit ini pada tahun 2008, tetapi tidak banyak. Semua ini menjadikan Dante sebagai keju yang agak langka dengan ketersediaan terhad. Semua susu yang digunakan untuk membuat Dante berasal dari ladang keluarga kecil koperasi kami, semua terletak di Northwestern Wisconsin Walaupun Dante serupa dengan gaya ke Manchego, ia berhutang dengan rasa uniknya ke rumput dan makanan ternakan Wisconsin Barat Laut. “

Ini juga menarik: Pada tahun 2008, WSDC akan membuat keju segar yang pada asasnya ditekan, Dante curd. Percubaan ini telah terbukti dapat memberikan keju yang sangat baik dengan rasa seperti Dante yang lebih ringan. Haskins mengatakan bahawa mereka melakukan ini untuk menggunakan kelebihan tambahan yang kadang-kadang mereka ada apabila semua gelung penuh. Carilah ia pada musim panas ini.

Kami sangat gembira untuk memakannya dengan kepingan kecil sendiri dan dengan zaitun, membiarkan setiap gigitan kecil runtuh dan mencairkan lidah. Tetapi ia juga sangat baik dicukur dengan pasta atau sayur-sayuran panas.

Anda boleh membeli keju melalui laman web WSDC.