(Kredit imej: Joe Lingeman)

Perkara yang paling saya suka tentang cabai (selain dari setiap gigitan!) Adalah betapa serba boleh. Apa saja yang berlaku dengan cabai, dan versi terbaik tidak datang dari satu resipi berharga, tetapi dari membina ia seperti yang anda suka. Sebenarnya, saya tidak fikir anda selalu memerlukan resipi – hanya satu template asas yang membimbing anda bersama untuk membuat periuk cabai seperti yang anda suka. Berikut adalah cara membuat apa-apa jenis cabai tanpa resipi.

Templat Asas untuk Membuat Apa-apa Jenis Cili

Ketika datang ke cabai, resipi berfungsi sebagai inspirasi kreatif lebih daripada buku panduan. Untuk membuat periuk cabai yang baik, anda suka, apa yang anda perlukan adalah pemahaman tentang komponen utama dan bagaimana mereka berfungsi bersama. Templat ini akan membimbing anda melalui komponen-komponen utama dan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk meletakkan mereka bersama-sama untuk cabai gaya bebas yang dibuat hanya seperti mana yang anda suka. Untuk memulakan membincangkan tentang komponen utama. Chile mempunyai lima blok bangunan utama: komponen asas, sayuran, rempah, sos, dan topping.

Templat asas untuk mana-mana cili:
komponen asas + sayuran + rempah + sos + topping

Sebaik sahaja anda tahu apa yang berlaku dalam cabai anda, keputusan seterusnya adalah bagaimana anda bercadang untuk membuat cabai ini. Inilah cara anda meletakkan templat anda untuk berfungsi. Pilih kaedah yang paling sesuai untuk anda dan jadual anda, sama ada pada dapur, dalam periuk yang perlahan, atau dalam Pot Segera.

3 Kaedah Membuat Apa-apa Cabai

  • Cara Membuat Cili di Dapur
  • Cara Memasak Cookie Sederhana & Rasa Sedap
  • Bagaimana Membuat Coklat Pot Instan

(Kredit imej: Joe Lingeman)

Komponen Asas: Pilih 2 atau Lebih

Komponen asas ialah bahan cili anda, baik dalam bentuk protein untuk menjadikannya mengisi dan bahan-bahan yang membuat tekstur hangat. Ini termasuk gabungan daging, kacang, dan lentil. Tidak ada peraturan yang tegas tentang bagaimana menggabungkan perkara-perkara: Anda boleh menggunakan dua jenis daging, daging dan kacang, kacang dan lentil, atau kombinasi apa saja yang baik untuk anda. Dua komponen asas yang berbeza memberi anda pelbagai dalam rasa dan tekstur.

Contohnya, lentil tender akan menjadi lazat dengan daging ayam yang disedut, atau mungkin cuba chorizo ​​dan kacang buah dalam periuk seterusnya. Ingin menyimpan sesuatu yang berasaskan tumbuhan? Lentil dan buah pinggang gigi dan kacang hitam adalah kegemaran dan muncul dalam resipi vegan kami.

Untuk Cili yang Berfungsi 4 hingga 6 Orang

Untuk cabai berasaskan daging yang paling klasik, anda akan memilih sekurang-kurangnya satu paun daging dan satu kaleng kacang.

Untuk cabai vegetarian yang paling mudah, kami mencadangkan sekurang-kurangnya dua kaleng kacang yang berlainan atau satu cawan lentil dan satu kaleng tambahan kacang.

  • 1 hingga 2 paun daging: Daging lembu, ayam belanda, daging korner, chorizo, sosej, atau bacon
  • 2 (15-ounce) kacang tin: Biji buah pinggang, kacang pinto, kacang hitam, atau kacang Cannellini
  • 1 cawan lentil kering: Lentil merah, lentil coklat, atau lentil hijau

Langkah Pertama: Coklat Daging

Apabila menambah daging kepada mana-mana cili, langkah pertama selalu menyedut atau daging coklat terlebih dahulu, tanpa mengira sama ada anda membuat cili pada dapur, dalam periuk perlahan, atau Pot Segera. Mana-mana biji dan lentil akan ditambah dengan cecair (menantikan lebih banyak perkara ini).

(Kredit imej: Joe Lingeman)

Sayuran: Pilih 2 hingga 3

Sayur-sayuran dalam cabai selalu menjadi idea yang bagus, dan boleh melayani beberapa tujuan. Sejauh mana sayuran yang digunakan, bahagian itu sepenuhnya terpulang kepada anda.

Perlu diingat bahawa tidak semua sayur-sayuran dapat ditambah ke periuk pada masa yang sama. Sebagai contoh, sayur-sayuran seperti bawang, lada belacan, dan cabe hijau berfungsi sebagai aromatik, sementara cendawan meminjamkan daging ke periuk. Ingin membuat cabai anda lebih enak? Termasuk sayur-sayuran akar tebal atau skuasy musim sejuk untuk menduduki sebahagian besarnya. Atau memilih sesuatu seperti zucchini, jagung, atau sayur-sayuran untuk pop kesegaran.

Untuk Cili yang Berfungsi 4 hingga 6 Orang

Untuk cabai berasaskan daging yang paling klasik, anda akan memilih bawang dan lada loceng.

Untuk cabai vegetarian yang mudah dan enak, kami mencadangkan bawang dan campuran sayur-sayuran akar atau sayuran akar, cendawan, dan sayur-sayuran yang hangat.

  • 1 sayuran aromatik besar: Bawang, lada loceng, saderi, atau cili hijau cincang. Potong sedikit lebih kecil dan tambahkannya lebih awal dalam proses memasak.
  • 1 sayuran akar pon: Wortel, parsnips, ubi jalar, skuasy musim sejuk, atau kentang putih. Sayuran-sayuran ini menambah sedikit manis vegetasi dan membantu menebal cabai dengan kanji semulajadi mereka. Potong ini menjadi ketulan 1 inci.
  • Sehingga 1 paun sayuran berair: Cendawan hendaklah dikuasai dan disemai lebih awal dalam proses memasak bersama aromatik apa-apa. Bunga kembang kol, yang boleh rosak selama masak, harus diaduk ke dalam cabai dalam 10 menit terakhir memasak.
  • Sampai sayap 1 paun sayur-sayuran: Kekacang zucchini, kernel jagung, atau kale atau chard koyak harus ditambah dalam 10 minit terakhir memasak juga.

Langkah Dua: Melembutkan Sayuran

Seterusnya tiba masanya untuk menambah sayuran ke dalam periuk. Jika cabai anda termasuk daging, sayur-sayuran akan menjadi set kedua ramuan untuk memukul periuk, dan jika anda pergi tanpa daging, anda akan mula dengan memberikan sayuran cepat sauté. Kacau mereka ke dalam periuk dan masak selama beberapa minit untuk membantu mereka melembutkan. Sesetengah sayuran perlu ditambah kemudian dalam proses memasak jika anda mahu mereka memegang bentuknya. Jika anda memasak cabai anda dalam Pot Segera atau periuk perlahan, pertimbangkan sayur-sayuran yang kacau di hujungnya.

Nota pada sayuran beku: Anda sentiasa boleh menggunakannya di tempat yang segar – hanya menunggu untuk mengaduk mereka ke dalam periuk dalam beberapa minit terakhir memasak supaya mereka tidak mendapat lembap.

(Kredit imej: Joe Lingeman)

Campuran Perasa: Pilih 2

Kabinet rempah anda adalah alat yang berkuasa apabila menyentuh periuk cabai. Selain garam dan lada (selalu diberikan), campuran beberapa rempah tanah menetapkan nada untuk rasa dan aroma yang ada di dalam cili anda. Kami mengesyorkan mencampurkan bumbu cabai anda sendiri, tetapi jika anda sedang terburu-buru dan perlu menaburkannya ke dalam periuk semasa anda pergi, inilah rundown asas.

Dapatkan resipi: Cara Membuat Campuran Spice Chili

Serbuk cili dan jintan adalah pasangan klasik yang memberi cabai aroma tanda-tanda yang berasap. Ingin beberapa smokin tambahan dengan hanya sedikit rempah hangat? Dobel di jintan dan masukkan sedikit cecair serbuk cili, seperti yang kita lakukan dalam cabai ayam putih. Jangkau untuk cabai cabai apabila anda ingin membawa beberapa haba tambahan ke dalam periuk.

Untuk Cili yang Berfungsi 4 hingga 6 Orang

Untuk cili yang paling klasik, kami cadangkan 2 sudu teh serbuk cili dan 1 sudu teh cumin.

Untuk cabai spicier, pilih 2 sudu teh serbuk cili dan 1/2 sudu teh lada cayenne dan simpan tahap cumin sama (1 sudu teh).

  • 1 hingga 2 sudu besar serbuk cili: Gunakan serbuk cili biasa atau chipotle untuk panas panas dan rempah lembut.
  • 1 hingga 2 sudu teh jintan tanah: Ini akan membawa aroma yang berasap kepada cabai.
  • 1 sd 2 sendok teh kering oregano: Sudu oregano membawa beberapa nota herba ke periuk.
  • 1 hingga 2 sudu teh paprika: Gunakan paprika manis atau salai untuk lapisan tambahan atau kehangatan dan smokin.
  • Sehingga 1/2 sudu teh lada cayenne: Anda mahu cili dengan panas, cayenne akan melakukan silap mata.

Langkah Tiga: Tambah Rempah

Inilah satu peraturan kami tentang cabai dan rempah-rempah: Mereka harus sentiasa ditambah sebelum cecair. Ini memberi mereka peluang untuk melapisi bahan-bahan di dalam periuk, bercampur dengan minyak, dan mekar (baca: lepaskan sepenuhnya rasa mereka).

Apabila membuat cabai dalam periuk perlahan, mekarkan rempah dengan daging dan / atau sayur-sayuran pada stovetop sebelum memindahkan semuanya ke periuk perlahan.

(Kredit imej: Joe Lingeman)

Bahan-bahan Sos: Pilih Sehingga 2

Cecair beraroma adalah penting untuk mencipta sup yang kaya dan lazat untuk cabai anda. Walaupun sesuatu yang asas seperti air akan mendapat kerja yang dilakukan, sup adalah cara yang cepat dan mudah untuk memberi cabai rasa yang lebih enak, dan tomato dalam tin boleh menambah lapisan manis. Apabila menambah bir atau wain, anda perlu menyimpannya kira-kira 1/2 cawan apabila menggunakan periuk perlahan, jadi rasa tidak terlalu kuat.

Stok atau campuran stok dan tomato dalam tin adalah pilihan utama saya untuk cili klasik, mudah; ia adalah kombinasi yang saya gunakan paling kerap. Beri cili dengan kelembutan dengan menambah bir atau sedikit kekayaan tambahan dengan wain merah.

Untuk Cili yang Berfungsi 4 hingga 6 Orang

Untuk cabai yang paling klasik, anda akan memilih satu daripada tomato dadu dan satu cawan kaldu.

Untuk cabai mudah dengan sentuhan, gunakan satu kaleng tomato dan swap semua atau sebahagian daripada satu cawan kaldu untuk jumlah yang sama bir.

  • 1 (28-ounce) boleh tomato: Tomato yang ditelan atau dihancurkan. Memilih satu.
  • 1 hingga 3 cawan kaldu: Sapi daging lembu, sup ayam, atau sup sayur-sayuran
  • Sehingga 1 cawan bir: Ales adalah pilihan yang baik, walaupun jenis bir yang anda suka akan berfungsi.
  • Sehingga 1 cawan wain merah: Mana-mana jenis wain merah yang anda miliki akan berfungsi.

Langkah Empat: Tambah Cecair ke Chile

Pilih ramuan pilihan sos anda, dan masukkannya ke dalam panci pada dapur, periuk perlahan, atau Pot Instan. Sebagai peraturan ibu jari, bahan-bahan tersebut harus kebanyakannya tetapi tidak sepenuhnya tenggelam. Kami mahu berani – tidak mendidih di sini!

Sebaik sahaja ditambah, biarkan cabai meremehkan di mana saja dari 20 minit hingga dua jam pada dapur; sekurang-kurangnya 4 jam dalam periuk perlahan pada LOW, dan 15 minit pada Tekanan TINGGI dalam Pot Segera (diikuti dengan pelepasan semula jadi selama 15 minit).

Jangan lupa tentang kacang anda! Sekarang adalah masa untuk menambah kacang-kacangan dan / atau kacang-kacangan yang anda pilih. Anda akan menambahnya ke dalam periuk bersama bahan-bahan sos.

(Kredit imej: Joe Lingeman)

The Toppings: Pilih Dua

Saya sangat beriman bahawa tidak ada mangkuk cili lengkap tanpa topping. Peranan topping adalah untuk mengimbangi rasa dan ramuan dalam cabai; topping mengambil mangkuk dari yang baik ke yang besar.

Sebagai contoh, penambahan seperti alpukat atau krim masam menambah kontras penyejukan kepada cabai pedas, manakala jalapeños memberikan versi yang lebih ringan sebagai punch heat. Cilantro dan bawang merah yang dihiris menambah pop untuk kesegaran kepada cabai yang kaya dan kaya.

  • Topi berkrim dan penyejukan: Krim masam, yoghurt Yunani, alpukat, keju dicincang
  • Topping pedas: Dihancurkan jalapeños segar atau jeruk
  • Topping segar: Cilantro, bawang merah, bawang merah atau putih dicincang, kapur
  • Pemangkasan renyah: Cip Tortilla atau cip jagung

Langkah Lima: Selesai dengan Topping

Selepas memasak cili ke dalam mangkuk, hapuskannya dengan beberapa topping pilihan anda. Kemudian tiba masanya untuk digali.

Menyelesaikan masalah Cabai Anda

Oleh itu, anda menanam cabai anda secara percuma tetapi anda telah menghadapi masalah. Tiada peluh! Terdapat satu penyelesaian yang sedia untuk hampir mana-mana kecemasan cili. Sama ada ia terlalu nipis, terlalu pedas, atau hanya sedikit membosankan, kami mempunyai satu set tip untuk membantu anda. Dapatkan pegangan pada mereka supaya anda boleh tweak periuk terakhir anda seperti yang diperlukan!

Baca lebih lanjut: Apa yang Harus Dilakukan Apabila Chili Anda Terlalu Pedas, Terlalu Tipis, atau Terlalu Membosankan