Apabila kita memaparkan kentang bakar, kita dapati ia dibalut dengan kerajang aluminium yang berkilat. Kenapa begitu? Kerana restoran melayani mereka dengan cara itu? Kerana ibu bapa kita melakukannya? Kami fikir kita mesti melakukannya dari kebiasaan, tanpa mengetahui sebabnya. Tidak lagi…

Ada yang mengatakan membungkus kentang panggang dalam kerajang aluminium membantu mereka memasak dengan lebih cepat (aluminium menjalankan haba, kemudian perangkapnya), dan ia membuatkan mereka panas untuk lebih lama apabila mereka keluar dari oven, itulah sebabnya kami rasa restoran menggunakan kaedah ini.

Pembungkus kentang juga akan memberi anda kulit lembut, kukus, jika itu yang anda suka. Tetapi kami lebih suka kulit kentang yang renyang dan berpengalaman, jadi kami menggosok kentang kami dengan minyak zaitun dan menutupnya dengan garam halal sebelum memanggang mereka pada lembaran penaik (berpaling sekali atau dua kali). Mereka seolah-olah tidak mengambil masa yang lebih lama untuk memasak. Minyak menyimpan kulit daripada menjadi terlalu kering dan kulit kertas, dan ia menambah rasa yang membuatkan kulit menjadi lebih enak.

Dan, tentu saja, ingatlah untuk menembusi kentang anda. Walaupun kita tidak pernah meletup di dalam ketuhar kita, gambar di atas adalah bukti bahawa ia boleh berlaku.

Bagaimana anda memasak kentang panggang anda??

Berkaitan: Lihat! Kentang di bawah Grill Grate

(Imej: ahli booleansplit Flickr, yang dilesenkan untuk kegunaan di bawah Creative Commons)