Saya seorang yang agak tenang. Tidak mudah meremukkan bulu saya. Tetapi jika saya mendengar satu lagi orang mendakwa bahawa mereka “suka labu!” sementara selendang di bawah snek yang tidak mempunyai satu labu di dalamnya, saya rasa kepala saya mungkin meletup.

Orang, rempah labu bukanlah sebenarnya rasa labu seperti itu.

Saya mungkin terlalu sensitif terhadap masalah ini kerana beberapa sebab. Pertama, saya tinggal selama beberapa tahun di Jepun, sebuah negara orang yang sebenarnya suka labu. Bukan labu rempah labu, tidak rempah labu M & Ms, tidak juga labu labu. Labu. Seperti dalam, sayur sayuran berwarna oren yang tumbuh dari bumi. Di Jepun, mereka memakannya dalam dashi atau tempura-goreng atau bahkan membuat hidangan gaya fusion seperti labu-Gruyère gratin. Tidak ada rempah labu yang dilihat dan ia lazat. Kerana rasa seperti labu.

Sebab kedua di sebalik kebencian saya yang tidak rasional terhadap Cult Pumpkin Spice adalah hakikat bahawa saya berkahwin dengan lelaki yang selama beberapa tahun mendakwa “benci labu” kerana dia tidak suka pai labu. Seperti yang saya katakan padanya tentang rasa rempah labu berbanding rasa labu, Saya sedar sejauh mana akar konspirasi ini berlari. Ia adalah saya terhadap seluruh industri yang membanting untuk meyakinkan rasa labu masyarakat seperti gabungan kayu manis, ulas, halia, allspice dan pala. Tidak sanggup mengakui kekalahan, saya membuat labu-Gruyère gratin untuk makan malam – dan dia menyukainya. Sekarang dia memberitahu orang ramai, “Saya benci labu. Kecuali untuk gratin labu.” Saya rasa kemajuan itu.

Benar-benar, ia adalah untuk labu yang saya berdiri. Mengapakah ia tidak disengajakan dengan tidak adil ke seluruh kelas makanan yang sebahagian besarnya tidak termasuk labu? Biarkan labu menjadi labu. Sudah waktunya kita menyukainya – atau membencinya – untuk apa itu.

Beberapa Resipi Labu Yang Sebenarnya Rasa Seperti Labu:

  • Simmered & Stir-Fried: 5 Resipi Labu Gaya Asia
  • Panggang Labu Kuri Merah & Kelapa
  • Sup Tortilla Labu
  • Turki Meatloaf dalam Labu

Apa pendapat kamu? Adakah anda seorang rakan labu-kekasih yang sakit dengan trend rempah labu? Atau bukan labu tanpa rempah-rempah?

(Imej: Flickrankel ahli Flickr dilesenkan di bawah Creative Commons)