(Kredit imej: Olha Afanasieva / Shutterstock)

Saya tahu bahawa hidup di cuaca California yang sederhana bermakna musim bunga itu tidak begitu dramatik atau digembar-gemburkan kerana ia berada di bahagian lain di negara ini, tetapi terdapat beberapa perkara yang kita hanya dapat mencari pada masa ini tahun ini.

Bawang putih hijau adalah salah satu daripada mereka, dan saya selalu diluluskan oleh tandan cantik di pasar petani tetapi tidak pernah membeli apa-apa – saya merasakan mereka adalah bahan masakan, koki yang saya makan di restoran dan bukannya memasak di rumah. Iaitu, sehingga beberapa minggu yang lalu, apabila bawang putih hijau muncul sebagai ramuan dalam resipi yang saya buat untuk The Kitchn dan saya terpaksa memilih beberapa!

(Kredit imej: Christine Gallary)

Apakah bawang putih hijau??

Bawang putih hijau benar-benar hanya tumbuhan bawang putih muda. Bawang putih ditanam pada musim gugur sebelum fros pertama, kemudian mula tumbuh dengan kuat pada awal musim bunga ketika puncak hijau mulai menyentuh tanah. Pada ketika ini, bawang putih biasanya belum terbentuk mentol lagi, walaupun beberapa bawang putih hijau akan dijual dengan mentol yang dipasang (tetapi mentol tidak akan dikeringkan).

Petani kemudian pergi melalui ladang dan mengusik beberapa bawang putih hijau untuk menggalakkan pertumbuhan mentol dari tumbuhan bawang putih yang tinggal. Bawang putih hijau yang dicincang ini adalah apa yang dihantar dan dijual di pasar petani dan kedai.

Bawang putih hijau kelihatan seperti bawang merah tebal atau bawang spring – mereka panjang dan langsing dengan puncak hijau lembut, dan bahagian putih dapat diwarnai dengan merah jambu atau ungu. Jika anda tidak pasti jika anda melihat bawang putih hijau atau bawang putih, cuma menghirupnya. Kilang itu harus dibaui seperti bawang putih, bukan bawang merah. Bawang putih hijau akan bertahan beberapa hari di dalam peti sejuk, sama seperti bawang putih atau daun bawang.

Adakah bawang putih dan bawang putih hijau sama dengannya?

Dan, bagi anda yang tertanya-tanya, bawang putih hijau dan bawang putih bukanlah perkara yang sama. Bawang putih hijau dituai muda sebelum mentol berkembang atau kering, sementara bawang putih adalah batang bunga dari bawang putih yang matang matang – penunjuk bahawa mentol bawang putih sudah siap untuk dituai.

Memasak dengan Bawang Putih Hijau

Bawang putih hijau mempunyai rasa yang lebih lembut, segar, dan manis daripada bawang putih berkulit keras biasa. Seluruh tumbuhan boleh dimakan, dan ia mempunyai sedikit lebih gigih daripada gigitan, tetapi boleh digunakan dengan cara yang sama. Saya menggunakannya sebagai kedua-dua gosok untuk memanggang kambing serta pesto dalam resipi ini, dan ia adalah lazat dan mempunyai warna yang jelas yang mengingatkan saya pada musim bunga!

Bawang putih hijau juga hebat dalam pancake atau salad, dan kerana ia adalah di sini untuk musim yang pendek, ia bernilai mencari. Jangan tunggu selagi saya lakukan untuk menemui tanda musim bunga yang enak ini mudah untuk dimasukkan ke dalam masakan sehari-hari!

Domba panggang dengan bawang putih liar Pesto, Lettuce & Peas

(Kredit imej: Kimberley Hasselbrink)

Resipi Bawang Putih

  • Donald Skehan’s Lamb Domba dengan Green Bawang Putih, Lettuce & Peas
  • Salad Bayi Salad dengan Asparagus, Sweet Amaranth & Hijau Bawang Putih Berpakaian
  • Pancake Mini Potong dengan Bawang Putih dan Chives Hijau
  • Barley Salad dengan Bawang Putih Hijau dan Snap Peas