Saya suka bulan Mei apabila semua pasaran petani bermusim mula membuka. Untuk 4 minggu akan datang, saya akan melawat pasar mingguan berhampiran tempat saya tinggal di California Utara dan membeli bahan-bahan untuk membuat hidangan vegetarian yang mudah untuk dibagikan kepada anda. Minggu ini terdapat wortel pelangi cantik di pasaran, bersama-sama dengan lemon dari meja berdekatan. Suka sayuran segar pasti ada di menu.

Saya menggunakan alat pengupas sayuran untuk membuat reben panjang yang panjang dari lobak, dan melemparkannya dengan pasta fettuccine yang kira-kira lebar yang sama. Saya suka nisbah lobak merah kepada pasta untuk kira-kira satu kepada satu. Saya mencari lobak panjang sehingga riben akan lebih “pasta-suka.”

Wortel meringankan hidangan pasta sedikit, tetapi ia juga memuaskan! Sos adalah minyak zaitun, jus lemon dan parmesan. Hiaskan dengan sedikit selasih dan semangat lemon (dan lebih banyak keju, jika anda mahu!) – ia merupakan kursus utama yang segar dan mengisi.

Fettuccine Reben Carrot

Hidangan 4

  • 4 hingga 5

    lobak bersaiz sederhana

  • 8 auns

    pasta fettuccine

  • 4 sudu

    minyak zaitun

  • 1

    lemon (dengan zest dikeluarkan untuk hiasan)

  • 1/4 cawan

    dicincang Parmesan (tambah sedikit lagi untuk hiasan)

  • 1 sprig

    kemangi segar (untuk hiasan)

  • Garam laut kasar

Kupas kulit lobak merah dan buang. Kemudian, bekerja dari atas ke bawah, kupas reben nipis dari lobak. Putar wortel semasa anda pergi untuk mendapatkan jalur lebar yang serupa (teras yang tersisa boleh digunakan untuk salad kemudian). 

Masak dan longkang pasta.

Dalam kuali yang besar, tumis reben lobak merah dengan 2 sudu minyak zaitun dan secubit garam sehingga menjadi sedikit lemas (kira-kira 3 minit pada api sederhana). Hidupkan api ke rendah dan tambah pasta yang dimasak ke kuali. Masukkan jus dari 1 lemon, 2 lagi sudu minyak zaitun dan 1/4 cawan dicukur Parmesan. Tolak untuk menggabungkan, kemudian pinggan.

Hiaskan setiap pinggan pasta dengan secubit setiap zaitun lemon, garam kasar, kemangi dan Parmesan. Nikmati!

Lawati blog Erin: Perayaan Hutan

(Fotografi dan ilustrasi oleh Erin Gleeson.)