Kali pertama saya mempunyai rebus kacang Afrika, saya berusia 14 tahun dan tinggal bersama ibu saudara saya. Mereka kini tinggal di negeri-negeri, walaupun selama enam tahun yang lalu mereka telah membuat rumah mereka di negara ini yang dahulu dikenali sebagai Zaire (sekarang Republik Demokratik Kongo). Ia adalah permulaan apa yang akan diketahui selama bertahun-tahun sebagai “makan malam Afrika” di rumah Auntie Dee dan Uncle Terry. Menu ini selalu sama: rebus kacang pedas, enak, dan sangat wangi yang disajikan dengan sukuma wiki (hidangan tradisional Afrika kale atau tepung chard), beras, dan chapati buatan sendiri. Ia sangat lazat, dan ia cukup meletupkan minda dan lelangit remaja saya.

Resipi asal, diberikan kepada saya oleh ibu saudari saya, disusun sekitar tiga perisa utama, yang dia katakan diperlukan untuk menjadikannya “asli” Afrika: banyak tomat, cayenne, dan kacang. Secara tradisinya, dia mengatakan, rebus kacang Afrika dibuat dengan kacang mentah yang dibakar di atas api arang kemudian tanah dengan tangan menjadi tepung. Rebusan itu begitu indah dengan cara itu tetapi SANGAT buruh yang intensif, jadi dia mendapati bahawa mentega kacang chunky semulajadi adalah pengganti yang lebih cepat dan lebih mudah (walaupun, diakui, tidak begitu sama).

Selain itu, kerana versi ini dibuat dengan daging, yang mahal, ia dianggap sebagai “syarikat” makanan dan juga mengapa jumlah daging yang disyorkan adalah fleksibel. Resipi, dalam gaya Afrika sejati, perlu disesuaikan dengan apa yang ada di tangan anda. Sekiranya anda mempunyai sedikit daging, jangan risau. Hanya gunakan apa yang anda miliki, tweak seluruh bahan-bahan dengan rasa, kemudian curahkan hidangan apabila anda menyampaikannya dengan sukuma lebih banyak wiki dan beras. Atau, anda boleh menambah wortel, labu, atau ubi jalar ke dalam hidangan sebagai pengganti daging lembu, atau sebagai tambahan kepadanya. Seperti yang dikatakan oleh Auntie Dee, “Bayangkan awak memasak di atas api terbuka, membuang benda-benda seperti yang diperlukan, dan menonton … mereda!” Dia cukup fleksibel pada resipi, dan bergantung banyak pada bagaimana rupa dan rasa.

Terdapat variasi rebusan yang tidak berkesudahan ini, dan sebagai ibu saudara saya meyakinkan saya, sangat sedikit yang boleh anda lakukan untuk mengecilkannya! Saya telah menambah beberapa rempah lain-sentuhan ketumbar, cumin, buah pala, dan halia-kepada resipi asalnya untuk membungkus rasa, tetapi intipati sup dan rasa yang biasa sekarang masih tidak berubah sebagai kali pertama Saya merampasnya dengan sekeping chapati, bertahun-tahun yang lalu.


Daging lembu Afrika dan rebus kacang

Hidangan 4

  • 1 sudu

    minyak

  • 1 1/2 pound

    daging lembu, potong

  • 2

    bawang sederhana, dicincang

  • 2 ulas

    bawang putih, cincang

  • 1 sudu

    halia, cincang

  • 2 cawan

    air

  • 6

    tomato, biji dan cincang

  • 1/2 sudu teh

    lada cayenne

  • 1/2 sudu teh

    ketumbar

  • 1/2 sudu teh

    jintan

  • 1/4 sudu teh

    pala (opsional)

  • 1/2 cawan

    untuk 3/4 cawan mentega kacang asli chunky

  • Garam dan lada secukup rasa

Ambil ketuhar Belanda atau kuali nonstick, tuangkan sedikit minyak di bahagian bawah, dan letakkannya di atas api yang sederhana tinggi. Biarkan periuk mendapat sangat panas, kemudian tambah potongan daging lembu. Jangan makan daging lembu. Pastikan ketulan tidak menyentuh. Masak daging lembu sehingga ia diserap dengan baik, kira-kira 2-3 minit pada setiap sisi. Anda mungkin perlu melakukan beberapa kumpulan ini, bergantung pada berapa banyak daging yang anda gunakan. Tetapkan potongan daging lembu.

Kurangkan haba ke medium, tambah sedikit lagi minyak ke dalam periuk, kemudian tambah bawang. Sauté hingga lembut. Masukkan bawang putih dan halia, dan tumis selama 2-3 minit lagi.

Kembalikan potongan daging lembu ke dalam periuk dan tambah air untuk menutup (kira-kira 2 cawan). Masukkan tomato, cereenne, ketumbar, jintan, pala, garam dan lada. Kurangkan haba ke medium rendah dan reneh, ditemui, sehingga daging lembut, kira-kira 2 jam. Sekiranya anda mendapati rebusan yang terlalu tebal, tambahkan lebih banyak air atau sebilangan tomato lagi semasa memasak.

Setelah daging terasa lembut untuk tusuk dengan garpu, tambahkan 1/2 – 3/4 cangkir mentega kacang dan terus reneh sehingga dagingnya sangat lembut (ia harus mudah pecah) dan sayur-sayuran telah dimasak menjadi saus yang enak , kira-kira sejam lagi

Pada ketika ini, rasanya dan menyesuaikan perisa dan mentega kacang seperti yang dikehendaki. Jika rebusnya terlalu berair, anda boleh menggunakan tepung jagung untuk menebal kuah, tetapi biasanya anda tidak perlu berbuat demikian. Ini adalah resipi yang sangat pemaaf. Anda boleh menyesuaikan semua bahan-bahan yang agak tanpa menyebabkan masalah.

Hidangkan beras dengan sampingan wiki sukuma dan tortilla, idealnya chapati buatan sendiri. Lebih baik pada keesokan harinya apabila perisa benar-benar melebar, jadi ia menjadikan sisa besar.

Berkaitan: 5 Spice Afrika Campurkan Untuk Membuat Diri Anda

(Imej: Cambria Bold)