Pada bulan Februari lalu, saya mempunyai kekayaan yang melampau untuk mengiringi keluarga saya (atau, benar-benar, mengundang diri saya) bercuti ke St Barthes. Februari di Seattle adalah salah satu bulan yang lebih gelap, jadi ini adalah rehat yang paling dialu-alukan. Memandangkan St. Barthes adalah sebuah pulau yang mempunyai penghantaran hasil yang terhad dari tanah besar, ia adalah kejadian umum bahawa restoran atau kedai runcit akan keluar dari hidangan atau ramuan “sehingga bot seterusnya akan datang.” Terdapat sedikit keperluan mengenainya; orang yang buat. Dan salah satu cara restoran yang dilakukan adalah untuk menukar bahan masuk dan keluar, seperti halnya dengan pesto ini.

Pada mulanya dimaksudkan untuk menjadi kacang pinus yang lebih tradisional dan pesto kemangi, tukang masak di kafe tepi pantai kegemaran kami harus kreatif apabila mereka tidak mempunyai. Mereka melancarkan pesto arugula yang berbulu. Saya sangat menyukainya saya perlu meniru di rumah.

Resipi ini mempunyai kesan baik bawang putih dan lemon – jus dan semangat menambah kecerahan dan zip yang saya dapati kekurangan pestos yang banyak. Arugula sedikit pedas dan walnut menambah toastiness bersahaja, jadi ia sangat seimbang.

Jika pasta bukan perkara anda, sebarkannya pada sandwic sebagai gantinya, masukkannya ke omelet pagi, atau sudu ke dalam bijirin hangat untuk sesuatu yang menarik dan berbeza.

Perkara yang baik untuk membuat pesto di rumah ialah anda boleh mengamalkan mentaliti pulau St. Barthes – gunakan kuantiti di bawah, tetapi capaian bahan-bahan yang ada di tangan anda. Saya telah membuat pesto dengan walnut, hazelnut dan kacang pain sama. Saya telah membuat spinach dan kale pestos yang menakjubkan juga. Setiap berbeza, pasti, tetapi indah dengan cara mereka sendiri. Oleh itu, jangan ragu untuk bereksperimen dengan sayur-sayuran dan kacang-kacangan seperti yang anda lihat patut – atau seperti keperluan bergantung kepada apa yang ada di rumah.

Saya membuat pesto ini petang ini untuk makan tengahari – kali kedua saya telah membuatnya sejak berada di rumah dari St Barthes dan saya terlupa betapa baiknya itu. Saya tidak pasti jika ia hanya menimbulkan kenangan tentang hari-hari pantai yang malas atau jika ada sesuatu tentang lemon cerah dan zip bawang putih yang entah bagaimana membawa saya kembali ke sana. Walau apa pun, ia dibuat untuk satu makan tengahari yang baik.

Nutty Arugula Pesto dengan Penne dan Parmesan

Hidangan 6 hingga 8

  • 1 1/2 cawan

    arugula

  • 3/4 cawan

    basil segar dicincang

  • 3/4 cawan

    walnut panggang

  • 1/2 cawan

    minyak zaitun tambahan

  • 2 ulas

    bawang putih, berpusat

  • 1

    lemon, zest dan juiced (kira-kira 2 jus sudu)

  • 1/4 sudu teh

    garam halal, ditambah dengan air pasta garam

  • 3 sudu

    parut Parmesan, ditambah tambahan untuk berkhidmat

  • Lada hitam segar, hingga musim

  • 1 pound

    penne pasta

Di dalam mangkuk pemproses makanan, campurkan arugula, kemangi, walnut panggang, minyak zaitun, bawang putih, zaitun lemon dan jus, garam dan sebilangan lada lada hingga digabungkan dan lancar. Jangan ragu untuk menambah minyak zaitun jika pesto terasa terlalu tebal atau tebal.

Letakkan periuk besar air masin ke atas api yang sederhana dan masak sehingga mendidih. Tambah pasta dan masak ke al dente. Tiriskan dan letakkan semula dalam periuk. Lipat di pesto. Hidangkan panas di dalam mangkuk kegemaran anda dengan pistaman Parmesan yang mewah di bahagian atas setiap mangkuk. 

(Imej: Megan Gordon)