Kami telah memberikan banyak resipi sos tomato – kami benar-benar suka sos tomato sederhana, sama ada mereka dibuat dengan tomato segar atau tin. Tetapi saya mahu kembali satu sos yang lebih mudah (dan kami mempunyai sos yang lebih mudah untuk anda datang esok). Akhir-akhir ini, cara kegemaran saya untuk membuat sos tomato adalah dalam oven. Rasanya – oh, itu jauh lebih baik!

Panggang panjang dan perlahan untuk tomato anda membolehkan rasa mereka perlahan-lahan menumpukan ke dalam sos chunky. Sos ini agak pecah dengan rasa musim panas; ia cukup mudah untuk membiarkan tomato bersinar. Resipi ini seolah-olah salah satu cara terbaik yang saya dapat menghormati dan menikmati tomato yang lazat, lazat namun lazat.

Resipi ini agak serupa dengan sos tomato panggang yang dimasak oleh Kathryn dari tahun lepas, tetapi saya mengetepikan dengan langkah tambahan untuk meremajakannya, dan saya meninggalkan sos chunky itu. Saya suka potongan dan potongan kulit dalam sos, tetapi sudah tentu, jika anda ingin melicinkannya, anda boleh menjalankannya melalui penapis ayam atau pemproses makanan.

Mentega, seperti yang anda ketahui, adalah menganggarkan kecemerlangan sos tomato Marcella Hazan yang ringkas dan mentega. Lemak dalam mentega membantu membawa rasa tomato.

Sos tomato panggang dengan bawang putih

membuat kira-kira 2 cawan

Minyak zaitun

2 paun tomat segar


8 helai bawang putih, kupas dan cincang


4 sudu mentega tanpa santan

Garam kosher dan lada hitam segar

Panaskan oven ke 350 ° F dan pinggan mangkuk 9×13 inci dengan aluminium foil. (Catatan: Langkah ini adalah pilihan, tetapi ia akan membuat pembersihan lebih cepat.) Sembur hidangan baking dengan semburan baking, atau sapu dengan minyak zaitun.

Tuangkan tomato secara kasar tetapi sama rata. Sebarkan mereka dalam hidangan pembakar. Kacau bawang putih yang kacau, gerimis minyak zaitun, dan kira-kira 1 sudu teh garam dan beberapa lada hitam segar. Potong mentega ke dalam kiub kecil dan berselerak sama rata dengan tomato.

Bakar tomato selama 2 hingga 3 jam. Ini sangat fleksibel; anda boleh membakar mereka sehingga tomato mudah mula memecah dan mengeluarkan jus mereka. Atau anda boleh meneruskan penaik sehingga tepi mereka menjadi gelap, dan jus dikurangkan dengan ketara. Saya membakar saya selama 3 jam, dan itu sesuai untuk tujuan saya.

Berkaitan: Bolehkah saya Membuat Sos Marinara dengan Tomat Segar?

(Imej: Faith Durand)