(Kredit imej: Alice Choi)

Telur rebus tradisional mendapat sentuhan yang menyeronokkan dan lazat dengan penambahan kimchi Korea pedas. Hidangan ini hanyalah perkara untuk menggoncang anda daripada anda musim panas hampir berakhir blues dan membuat anda teruja anda mendaftar untuk membawa dulang telur yang dibuang ke pesta belakang rumah anda yang seterusnya.

Cara Membuat Kimchi Mudah di Rumah

(Kredit imej: Emily Han)

Saya Korea dan dibesarkan di sebuah rumah di mana kita selalu mempunyai kimchi di dalam peti sejuk. Sentiasa. Ibu saya memiliki kedai runcit Korea di mana dia, bersama satu atau dua wanita lain, selalu membuat kimchi itu sendiri di dapur. Ia dibuat dengan menggosok daun kubis dengan campuran garam, rempah-rempah Korea, dan perasa lainnya, dan kemudian membiarkannya ditapai untuk mana-mana dari beberapa hari hingga beberapa bulan. Hasilnya adalah keberanian, pedas, keberanian; sempurna untuk berkhidmat bersama pelbagai hidangan. Anda boleh membelinya di kebanyakan kedai runcit Asia atau membuatnya sendiri.

→ Tutorial Kimchi: Cara Mudah Kimchi di Rumah

(Kredit imej: Alice Choi)

Saya sebenarnya tidak dapat mengendalikan makanan Korea yang pedas ketika saya masih muda, tetapi saya akhirnya mendapati cinta saya untuk kimchi dan semua bahasa Korea ketika saya berada di kolej. Malaikat menyanyi dan ibu saya akhirnya boleh mengatakan saya adalah anak perempuannya.

Sekarang, saya tidak boleh mendapatkan barang yang mencukupi. Saya mendapati diri saya mendambakan kimchi sepanjang masa dan suka hanya makan kimchi dengan semangkuk nasi putih. Atau pada roti yang dibakar. Atau, pada telur ayam!

Telur Deviled sentiasa menjadi salah satu perkara kegemaran saya untuk dimakan. Saya suka menggigit ke dalam putih telur yang dimasak dengan lembut dan mengisi krim. Sama seperti segala-galanya di tempat makanan sekarang, saya suka melihat bagaimana orang-orang menjadi benar-benar mencabar dan kreatif dengan telur yang dibuang. Kemungkinan tidak berkesudahan.

Telur kimchi ini telur yang baik sekali! Saya mungkin selalu membuat telur saya seperti ini sejak sekarang. Anda mendapat rasa gila dengan setiap gigitan dan saya benar-benar suka mengisi kuning telur di sini. Terdapat satu lagi bahan kejutan, bersama dengan kimchi, yang menendang telur-telur yang dibuang ini menjadi takik. Saya berharap anda memberikan telur-telur ini untuk dicuba. Nikmati!

(Kredit imej: Alice Choi)

Lebih Telur Deviled

  • Cara Rebus Telur Sempurna Setiap Masa
  • Cara Membuat Telur Deviled
  • Resipi: Smoky Deviled Eggs dengan Greek Yogurt & Frizzled Shallots

Telur Kimchi Deviled

Membuat 14 telur rebus

  • 7

    telur besar

  • 2 menjatuhkan sudu

    mayonis

  • 1 hingga 2 sudu teh

    mustard kuning (bergantung kepada citarasa anda)

  • 1/4 sudu teh

    cuka (cuka beras putih atau coklat)

  • 1 sudu

    gochujang

  • 1 sudu

    minyak bijan

  • 1 cawan

    kimchi, secara kasar dicincang

  • Straw bacon yang renyah, hancur menjadi bit (pilihan)

  • Dadu chives untuk hiasan

Letakkan telur dalam periuk kecil dan isi dengan air sejuk. Bawa periuk mendidih ke atas api yang tinggi. Setelah air mula mendidih, belilah panas hingga rendah dan biarkan telur memasak selama kira-kira 6 minit. Keluarkan dari panas dan perlahan-lahan tuangkan air panas dan isi periuk dengan air sejuk, menutup telur selama kira-kira satu atau dua minit.

Peel telur, potong mereka memanjang, dan perlahan-lahan mengeluarkan kuning telur, memindahkannya ke mangkuk pencampur. Susun putih telur kosong di pinggan, potong tepi.

Menggunakan garpu, mash kuning sehingga mereka hancur. Masukkan mayonis, mustard kuning dan cuka dan campurkan bersama sehingga anda membentuk tampalan halus. Masukkan gochujang dan kacau bersama sehingga kacau. Mengetepikan.

Menggunakan kuali bersaiz kecil hingga sederhana, panaskan minyak bijan di atas api tinggi sederhana dan tumiskan kimchi cincang selama 3 hingga 4 minit, atau sehingga dipanaskan. Keluarkan dari haba dan ketepikan. Ini memasak cepat mendalamkan rasa kimchi.

Pindahkan telur kuning telur ke beg plastik atau beg paip yang dilengkapi dengan tip. Tekan beg dengan tangan anda untuk menolak semua pengisian ke satu sudut dan tekan udara keluar dari bahagian atas. Jika menggunakan beg plastik zip, potong satu sudut dengan sepasang gunting.

Paip mengisi ke dalam cawan setiap putih telur, isi cawan supaya gulung mengisi sedikit di atas. Kencangkan beg dari bahagian atas untuk memaksa pengisian ke bawah. Sebagai alternatif, anda boleh menyemai pengisian ke dalam putih telur dengan sudu kecil.

Hiaskan setiap telur yang dibakar dengan kimchi tepung dan teratas dengan bit bacon dan kucai. Berikan segera.

Nota Resipi

Minyak bijan adalah kunci kepada resipi ini. Cuba jangan menggunakan minyak zaitun atau minyak sayuran semasa memasak kimchi anda.