Memasak untuk keluarga saya semasa lawatan bercuti ke Seattle, saya datang dengan chowder ini sebagai makan malam malam yang ringan namun selesa untuk memberi kita rehat dari makanan mewah kaya yang telah kami makan. Susu itu melangkau susu biasa atau krim dan sebaliknya menebal dengan kentang dan aromatik yang dimasak menjadi aromatik ke dalam asas berkrim yang dibumbui dengan potongan ikan putih lembut dan sayuran lembut. Hangat, memuaskan dan tidak terlalu berat, sup tanpa tenusu ini adalah hidangan yang sempurna untuk malam Januari yang sejuk.

Saya mempunyai pengakuan: sup ini pada asalnya akan termasuk tenusu kecil. Suami saya adalah orang asli Massachusetts dan sangat khusus tentang chowders makanan lautnya, jadi saya merasakan bahawa versi tenusu sepenuhnya tidak akan terbang. Tetapi ketika saya memasak, saya menyedari setengah setengah yang saya ambil di kedai itu sebenarnya dibumbui dengan vanila dan tidak ada susu di dalam rumah.

Saya mempunyai pengakuan kedua: Saya secara rahsia gembira dengan kesilapan ini. Saya telah membersihkan sup itu pada ketika itu dan gembira dengan bagaimana berkrim tetapi membersihkannya, rasa ikan segar dari pasaran tidak bertopeng dengan tenusu yang berat. Dan apabila kita semua duduk makan malam – mangkuk mangkuk ikan, lobak merah yang mudah dimasak dan sebotol roti zaitun dari Macrina Bakery – walaupun suaminya yang sayang mencintai saya berkata, “Kekurangan krim tidak mengganggu saya ! ” Sekitar di sini, yang dianggap sebagai kemenangan.

Dan jika, seperti saya, anda mendapati sup yang kaya dengan sup susu yang terlalu berat di tempat pertama, anda mungkin suka versi ini lebih daripada yang asal.


Krim Dairy Dairy Creamy

Membuat 4 hidangan

  • 2 sudu

    minyak zaitun

  • 1

    bawang, dicincang

  • 1 cengkih

    bawang putih, dicincang

  • 2

    batang saderi, dicincang, dibahagikan

  • 4

    Yukon kentang emas, dibahagikan

  • 1/4 cawan

    Wain putih

  • 1 kuartal

    ayam natrium rendah, ikan atau sayur-sayuran, dibahagikan

  • 1

    lobak merah

  • 1 pound

    ikan putih tegar (seperti ikan kod, ikan rock atau haddock), dipotong menjadi kepingan 1 inci

  • 1/2 hingga 1 sudu teh

    cuka wain putih, pilihan

  • Cincang daun atau daun pasir yang dicincang, untuk hiasan

Hancurkan minyak zaitun dalam periuk besar di atas api sederhana dan tumis bawang, bawang putih dan separuh saderi sehinggalah bawang lembut dan lut. Sementara itu, kupas dan potong 3 kentang (membuat kira-kira 2 cawan). Masukkan kentang, wain putih dan 3 cawan stok ke dalam periuk dan masak sehingga mendidih.

Kurangkan haba dan reneh selama 7-10 minit, atau sehingga kentang sangat lembut. Keluarkan periuk dari haba. Campurkan sehingga licin dengan pengadun rendaman atau dalam kelompok dengan pengisar countertop. Jika perlu, tambahkan beberapa baki 1 cawan stok ke sup nipis untuk konsisten yang diingini. Rasa dan tambah sedikit garam jika diperlukan.

Kembalikan periuk ke dapur dan bawa kembali ke renyah. Sementara itu, dadu wortel dan baki kentang. Masukkan lobak merah, kentang dan sisa cincang yang dicincang ke sup dan reneh selama 10 minit, atau sehingga kepingan kentang lembut tetapi tidak hancur. Tambahkan ikan dan reneh selama 5 minit lagi, atau sehingga ikan dimasak. Rasa dan tambah cuka sedikit jika sup memerlukan kecerahan. Hiaskan setiap hidangan dengan daun saderi atau pasli.

Berkaitan: Bergerak, Susu: 9 Resipi Tanpa Dairy dengan Sayuran yang Kaya-Kalsium

(Imej: Anjali Prasertong)