Saya sakit dengan sejuk yang buruk pada hujung minggu dan walaupun saya dibesarkan di WASP di Midwestern Amerika Syarikat, ketika saya turun untuk mengira saya biasanya memasak periuk besar congee, mungkin salah satu makanan yang paling banyak di Asia.

Dalam pengalaman saya, tidak ada yang lebih mudah dan lebih selesa daripada congee, yang pada dasarnya beras dimasak dengan banyak cecair sehingga membentuk bubur lembut dan krim. Terdapat banyak resipi dan kaedah untuk membuat congee kerana ada ibu dan nenek untuk menjadikannya, tetapi berikut adalah asas-asas.

Congee adalah nama Cina untuk bubur nasi tetapi ia juga dikenali sebagai okayu di Jepun, juk di Korea, dan jok di Thailand untuk menamakan tetapi beberapa. Walaupun mereka masing-masing mempunyai variasi tersendiri, mereka semua bermula dengan nasi dan cecair, biasanya air dan mungkin sedikit garam. Dari permulaan asas ini, mozek yang menakjubkan dengan rasa dan tekstur boleh ditambah, seperti kimchi dan ikan masin (Korea), atau daging babi dengan bawang putih goreng dan bawang merah (Filipina.) Congee juga boleh dipanaskan dengan gula dan dihidangkan dengan buah, seperti pir atau epal.

Satu lagi variasi kegemaran adalah membuat congee dengan sayap atau sayap ayam dan halia. Sayap dibuang apabila mereka selesai memasak, daging dicincang dan kembali ke periuk yang dihiasi dengan bawang hijau berbentuk.

Walaupun congee biasanya dibuat pada dapur, ia juga boleh dibuat dalam periuk perlahan atau periuk nasi. Sesungguhnya, banyak periuk nasi mempunyai tetapan congee, yang bermaksud anda boleh memulakan congee malam tadi dan bangun pada keesokan harinya ke sarapan pagi yang telah dimasak dan dinikmati.

Kerana penambahan air tambahan dapat meregangkan cangkir beras mudah untuk melayani seluruh keluarga, congee dianggap sebagai hidangan yang berjimat. Hari-hari ini, tidak kira di mana anda berada atau apa keadaan ekonomi anda, membentangkan dolar makanan anda adalah kebijaksanaan dapur sesungguhnya.

Tetapi yang paling menarik dari semua, congee adalah hampir satu bentuk bahasa, penghantar memori, budaya dan identiti. Seperti semua makanan yang baik, ia menyuburkan lebih daripada sekadar perut.

Sila berkongsi dengan kami kenangan dan resipi congee anda!

Congee asas

berfungsi 6

1 cawan beras putih bijirin panjang

9 cawan air atau stok (ayam atau ikan)

Garam secukup rasa

Di dalam periuk berat, bawa nasi, garam cair dan pilihan ke dalam mendidih, kemudian putarkannya ke dalam reneh dan tutup dengan longgar dengan tudung. Masak perlahan-lahan, kacau sekali-sekala, sehingga nasi dimasak dengan teliti dan bubur menjadi tebal dan berkrim, kira-kira 1 1/2 jam. Hidangkan panas dengan bumbu pilihan anda atau biasa, sama seperti itu, untuk hidangan yang selesa dan mudah.

(Imej: Dana)