(Kredit imej: Joe Lingeman)

Beberapa tahun yang lalu, saya melawat Tofino, sebuah bandar berselancar jauh di pantai barat Pulau Vancouver. Pada suatu pagi Ahad, saya menuju ke salah satu restoran terbaik di bandar ini. Bertengger di bangku bar di dalam sebuah bilik yang dibungkus, saya melihat bartender memasang bahan-bahan mencium untuk Caesar: jus Clamato, vodka, Worcestershire, sos panas. Sebagai pelayan mengambil minuman yang satu-satunya ke hujung bilik, kepala bertukar. Untuk jam berikutnya, pelayan bar cenderung kepada barisan pemasangan Caesars. Ketika dia mula, dia menatap saya dan berkata, “Hanya satu.”

Jika anda pernah menikmati plat linguine a la vongole, anda telah merasakan asas Caesar. Ia riffs daripada interaksi tomato dan kerang. Briny dan manis, gurih dan asin, hasilnya jauh lebih daripada jumlah bahagiannya. Tambah vodka, rempah, dan kacang acar atau dua, dan anda mempunyai minuman yang sesuai dari jamuan makan tengahari hingga jam gembira.

Seorang pengurangan mungkin membuang Caesar sebagai variasi pada Bloody Mary – Mary di penggali kerang, jika anda akan. Tetapi seorang realis akan memahami bahawa selain rusuhan pasca hoki dan menjadi sombong tentang penjagaan kesihatan, ini adalah sebagai patriotik sebagai orang Kanada mendapatkan.

(Kredit imej: Joe Lingeman)

Adalah pelik untuk mendasarkan identiti kebangsaan pada koktel sarapan pagi? Mungkin. Tetapi jika ada orang Kanada seperti lebih daripada Caesar, ia keluar dari diri kita sebagai Kanada. Itulah sebabnya kami memesan Caesars pada kapal terbang. Itulah sebabnya kami berpindah ke negara lain, memerintahkan Clamato dari internet, dan membantah Caesars atas rakan-rakan tempatan. Kami sangat suka menerangkan bahawa ada jus kerang di dalamnya. Cubalah, kami memohon. Anda akan menyukainya, kami berjanji.

Anda kini boleh mendapatkan versi artisanal Caesar, dibuat dengan mixer batch kecil dan semangat buatan tempatan dan bumbu. Itu tidak menyentuh pada perlumbaan senjata garnishes ostentatious. Tetapi sebenarnya, ada sesuatu yang menarik tentang asas ‘Caesar’, dibuat dengan Clamato dari kedai sudut, tanpa vodka, dan Worcestershire dan Tabasco dari belakang almari anda. Cuba ia. Anda akan menyukainya, eh?

Kaedah asas Caesar

Membuat 1 koktel

1 biji kapur
Garam saderi
Ais
Garam dan lada
Beberapa cincang saus Worcestershire

1 hingga 3 sudu sos Tabasco, atau lebih jika anda suka pedas tambahan

1 tembakan vodka
Jus Clamato

Jalankan kapur di sekitar rim gelas tinggi, kemudian celupkan ke dalam garam saderi. Isikan kaca dengan ais. Tambah goncang setiap garam dan lada, Worcestershire, dan Tabasco, dan kemudian vodka. Teratas dengan jus Clamato dan kacau. Tambah hiasan pilihan anda – kayu saderi cukup klasik, tetapi berasa bebas untuk pergi gila (kacang hijau jeruk, tombak salmon asap, atau daging babi-sembuh tidak keluar dari soalan).

Nota Resipi

  • Clamato buatan sendiri: Jika anda tidak dapat mencari jus Clamato, anda boleh membuat sendiri dari dua bahagian jus kerang ke satu bahagian jus tomato.