(Kredit imej: Sara Kate Gillingham)

Bagaimanakah saya dapat menampung setengah cermin bola angkasawan angkasawan dan bekas serbuk Tang 20-auns? Ini cerita panjang yang bermula pada Disember lalu di penjara sekolah anak perempuan saya di mana kami melelongkan jamuan untuk enam di rumah saya. Pembida jauh melebihi jangkaan, dan pemenang akhirnya menjadi rakan yang membeli makan malam untuk ulang tahun pasangannya.

Inilah kicker: Pemenang memohon makan malam berdasarkan makan malam negeri White House yang diberikan oleh Richard Nixon sebagai penghormatan kepada angkasawan Apollo 11. Mereka menghantar saya menu asal.

(Kredit imej: Sara Kate Gillingham)

Setelah beberapa menggaru kepala, kami bekerja melalui setiap kursus dan mengembangkan versi yang lebih moden. Ia adalah peregangan, tetapi saya terus berkata kepada diri sendiri, “Saya seorang profesional, ini tidak harus menakutkan saya.” Kemudian saya mendapat e-mel dari kawan saya.

“Anak lelaki hari jadi meminta koktail yang diilhamkan oleh Tang.”

Kami terpaksa mengambil sedikit nafas dalam. Tang? Apa yang akan datang? Es krim beku kering?

(Kredit imej: Sara Kate Gillingham)

Selepas bermain selama beberapa hari dengan barangan manis yang manis (Tang rim adalah menyeronokkan, tetapi mengingatkan kita lebih banyak Fun Dip daripada majlis makan malam negeri White House yang mewah), kami menyeru rakan-rakan campuran kami Paul Zablocki dan Steve Schul dari Cocktail Buzz.

Idea mereka adalah brilian – mereka terjebak ke dalam perasa yang dalam, gelap, musim sejuk Scotch dan Amaretto, dan menambah kulit jeruk yang berkilauan. Dan hanya sedikit Tang. Sebenarnya, saya lebih suka dengan jus oren segar, tetapi untuk acara besar esok, kita akan pergi; terus ke bulan.

A Cocktail Midwinter Tang

Berkhidmat 1

  • 1 1/2 auns

    wiski Scotch dicampur cahaya

  • 1 auns

    Tang (2 sudu makan dalam 1 cawan air untuk membuatnya) atau 1 auns jus oren segar yang diperah

  • 1/2 auns

    Amaretto

  • 1 dash

    Angostura pecah

  • Kulit jeruk, dinyatakan melalui api (pilihan, tetapi ia menambah kedalaman rasa lebih)

Goncangkan Scotch, Tang, Amaretto, dan pecah dengan ais selama 15 saat dan ketatkan ke dalam gelas batu dingin (dengan kiub ais besar) atau coupe dingin. Kupas kulit jeruk menerusi nyalaan perlawanan yang menyala di atas minuman dan jatuhkan kulit ke dalam kaca.