Kami mendengar tentang jenis kustard baru pada hari yang lain. Ia dipanggil mayat, diperbuat daripada krim, gula, dan perasa apa sahaja yang anda suka. Dan ternyata itu sama sekali tidak baru! Malah, ia adalah salah satu versi tertua custard sekitar. Baru atau lama, ini kelihatan seperti pencuci mulut yang sempurna untuk kami.

Kami benar-benar menemui dua versi yang berbeza dari posset. Satu versi ialah minuman susu panas yang dikuliti dengan wain atau bir, dihidangkan dengan rempah dan kadang-kadang diperkaya dengan telur. Ini adalah ubat yang biasa untuk penyakit pada abad ke-15 dan ke-16.

Kami lebih berminat dengan versi pencuci mulut! Ini dibuat oleh krim dan gula mendidih selama beberapa minit, kemudian kacau dalam jus lemon, sedikit minuman keras, atau sebarang perisa yang dikehendaki. Dituangkan ke dalam ramekin, campuran ini menjadi kustard seperti puding yang longgar. Sesetengah jenis bahan berasid diperlukan untuk membantu krim menebal.

Jika anda mempunyai akses kepada krim segar yang benar-benar baik dari tenusu tempatan, ini kelihatan seperti cara yang hebat untuk mempamerkannya. Tambah beberapa buah segar atau buah musim panas di atas, dan kami akan mempunyai diri kami yang sangat baik – dan sangat mudah! – pencuci mulut.

Berikut adalah beberapa resipi yang kami dapati:

• Lemon Posset dari food52 – inilah yang pertama kali kita ingin tahu tentang kemungkinan!
• Clementine Posset dari Bon Appétit
• Lime and Lemon Posset dari Epicurious

Berkaitan: Puding Butterscotch dari Shuna Fish Lydon

(Image: Sarah Shatz courtesy Food52)