Lihat biasa? Menu keju panjang di kaunter restoran, kedai, dan keju yang menyeluruh dan bervariasi seperti senarai wain atau menu makan malam sendiri adalah penunjuk positif ke atas adegan keju yang berkembang pesat. Tetapi bagaimana jika anda makan malam atau pembeli yang menghadapi tugas memilih, dan anda tidak pernah mendengar mana-mana pilihan? Keju tidak murah, dan anda mahu memilih dengan bijak, betul?

Untuk mengetahui bagaimana dan di mana untuk bermula, anda perlu tahu soalan yang betul untuk bertanya, dan beberapa petua.

Tahu apa yang anda suka. Ketahui kategori keju anda dan mana yang paling sesuai menggambarkan mereka: Keju segar sering ringan, susu, tart, dan berumput. Perkataan yang baik untuk mekar adalah mushroomy, kaya, padat, dan berkrim. Rangka pembersih cenderung menjadi funky, bau, kuat, lembut, dan berkrim. Keju yang lebih sukar seperti cheddars, keju gunung, dan goudas boleh digambarkan sebagai manis, gila, sengit, dan tegas. Gunakan kata-kata anda dan berkomunikasi dengan pelayan anda! Walaupun anda tidak merasa biasa bercakap tentang keju, cuba, dan anda harus menerima panduan yang berguna.

Bersikap terbuka: Keju adalah sangat tidak seperti wain, contohnya, yang sering membenarkan kebergantungan taster pada pengalaman masa lalu. Sukar untuk membuat kesimpulan berdasarkan rasa jenis susu (keju yang setara dengan varietal anggur, dalam istilah wain), rantau, atau musim. Dan kerana tidak ada apa-apa seperti vintage dalam industri keju – setiap hari adalah yang berbeza, sebenarnya – sukar untuk membuat generalisasi tentang apa keju akan rasa seperti berdasarkan tahun, musim, atau provinsi.

Buat kawan. Tanya pelayan anda apa yang dia sukai terutamanya sekarang. Kerana keju boleh berubah dari seminggu ke minggu, bulan ke bulan – itu adalah fenomena vintage harian – keju tertentu mungkin terutama, tanpa diduga sangat baik. Bertanya tentang keju dengan cara ini akan memberi anda idea tentang faktor kematangan yang sangat penting, yang boleh membuat atau memecahkan keju.

Beragam. Anda mahu pelbagai gaya di atas pinggan yang anda reka. Semoga senarai itu akan memberi anda beberapa petunjuk tentang umur, tekstur, dan rasa keju. Walaupun anda tidak pernah mendengar mana-mana keju sebelum ini, anda boleh yakin bahawa anda akan berakhir dengan pemilihan gaya yang pelbagai jika anda memilih, katakan, satu keju yang “gila dan tegas,” yang “ringan dan berkrim, “dan salah satu itu” kristal dan karamel. “

Jangan keterlaluan. Kecuali anda dengan ramai orang atau anda mahu keju menjadi hidangan utama anda, pilihlah tiga atau lima pilihan.

Minum. Pilih beberapa minuman untuk menemani keju anda – anggur, bir, atau aperetif tidak akan menghalang pengalaman memasak keju anda. Dan jika anda melakukan beberapa jenis kebodohan keinginan keju, minuman juga boleh membantu menutupnya!

Berkaitan: The Cheesemonger: Cara Rasa Keju

Nora Singley adalah seorang kekasih yang gemar keju, dan untuk beberapa waktu dia adalah Cheesemonger dan Pengarah Pendidikan di Kedai Keju Murray di New York City, di mana dia terus mengajar kelas keju untuk orang ramai. Dia kini seorang pembantu chef di The Martha Stewart Show.

(Imej: Nora Singley)