Terdapat banyak misteri yang mengelilingi penaik yang sering menyebabkan orang menjadi lemah atau, paling tidak, sedikit keliru. Adakah awak benar-benar perlu menggunakan tepung kek jika resipi memanggilnya? Adakah mentega itu sebenarnya berada pada suhu bilik? Satu soalan yang sering saya dengar adalah saiz telur dalam resipi.

Apabila membeli telur di kedai runcit baru-baru ini, saya juga menyedari bahawa karton telur sendiri mengatakan “bersamaan dengan telur besar” atau “sama dengan telur jumbo.” Oleh itu topik itu jelas mengenai pemikiran pembeli. Dan dengan betul demikian.

Berikutan arahan resipi mengenai saiz telur boleh membuat perbezaan antara kek yang sempurna dan kek yang terlalu kering (atau basah). Telur menambah kelembapan kepada pemukul dan campuran, dan apabila ia datang terus ke bawah, penaik adalah sangat saintifik. Sekiranya anda mengelirukan dengan nisbah tepung / kelembapan, produk akhir anda tidak akan mengubah cara penulis resipi dimaksudkan (dan anda berharap).

Peraturan praktikal yang baik: walaupun ia kelihatan seperti pertimbangan yang kecil, dengar apa saiz telur yang diperlukan oleh resep. Pengawasan di sini boleh memberi perbezaan dalam 2 atau 3 sudu kelembapan di adunan anda: cukup untuk membuang resipi. Tetapi mari kita sedarkan diri sesaat: anda juga tidak boleh membeli karton pelbagai saiz telur dan, lebih banyak lagi, resipi anda tidak akan menunjukkan saiz telur. Jadi apa yang perlu dilakukan? Sebilangan besar resipi A.S. menganggap anda akan menggunakan telur besar kecuali dinyatakan sebaliknya. Jadi, ini sering menjadi pertaruhan yang selamat. Menyimpan. Sekarang mari kita dapatkan penaik.

Berkaitan: Teknik Asas: Cara Memasak dan Telur

(Imej: Utah sendiri)