Minggu lalu kami melepasi Pecorino Romano. Besar untuk memasak, tetapi untuk makan? Tidak begitu banyak. Jika anda suka pecorino di atas meja seperti di dalam hidangan, lihat ciri minggu ini. Ia lebih sukar untuk dicari, tetapi kedai-kedai khusus Itali sepatutnya. Dan kerana ciri utama salah satu resipi pasta Roman yang paling klasik di sekeliling, anda tidak akan menyesal telah melakukan usaha untuk mencarinya.

Pecorino Cacio di Roma adalah keju semulajadi, pasteurisasi dari Lazio, rantau Itali ke Rom. (Dan kerana itu pecorino, anda secara automatik tahu ia diperbuat daripada susu biri-biri.) Dibuat dengan cara tradisional, menggunakan rennet haiwan sebagai koagulan, lebih mudah untuk mencari di Itali, di mana kehadirannya di rumah sebagai keju meja sehari-hari adalah meluas , terutamanya di Selatan.

Kenderaan tradisional untuk keju Cacio di Roma adalah dalam hidangan pasta Cacio e Pepe, yang terkenal, hidangan Rom yang paling mudah yang mendapat rasa dari dua perkara: keju (cacio), dan sejumlah besar lada hitam retak (pepe). Apabila cair, keju ini menjadi gila berkrim, dan hampir berubah menjadi sos krim yang sudah siap, tetapi tanpa bechamel. Cuba kupasnya dengan halus sebelum mencairkan hasil terbaik.

Rasa yang bijak, ia asin tetapi seimbang, agak tidak seperti Pecorino Romano, saudara asinnya yang pedas. Mungkin kerana Cacio di Roma berumur hanya beberapa bulan, ia mengekalkan profil rasa muda yang hampir bunga: lembut dan ringan, manis dan hanya sedikit berseri dengan cara yang sangat berbulu. Inilah yang terbaik tentang keju, belia. Pecinino muda yang lain cenderung menjadi rata dalam rasa, satu nota; lain pecorinos yang baik untuk makan biasa cenderung menjadi keras dan rapuh, yang baik jika anda berada dalam mood untuk sesuatu yang tegas dan sedikit masin, tetapi tidak jika anda menginginkan sesuatu yang lembut dan mentega.

Makan dengan jelas, kami pasti mengesyorkan, dan ada juga dengan wang itu. Dengan kemasan yang sangat panjang dan pelbagai rasa yang sangat kompleks, ia akan membuat anda bercakap … dan makan, terutamanya dengan segelas putih bertubuh penuh di tangan anda. Atau jika anda lebih suka pasangan serantau, pergi dengan merah juicy, selatan Itali.

Cari ia: Anda boleh menemui Cacio di Roma dengan harga $ 13.80 / lb di pasaran pasar Mario Batali dan Joe Bastianich yang sangat stocked Itali, kedai Itali baru Eataly.

Nora Singley adalah seorang kekasih yang gemar keju, dan untuk beberapa waktu dia seorang cheesemonger dan Pengarah Pendidikan di Kedai Keju Murray di New York City, di mana dia terus mengajar kelas keju untuk orang ramai. Dia kini seorang pembantu chef di The Martha Stewart Show.

Berkaitan: Keju: Pada Lebur

(Imej: Nora Singley)