(Kredit imej: Emma Christensen)

Dapur saya tidak pernah tanpa bawang putih. Secara praktik, setiap hidangan yang kami buat mempunyai cengkeh atau dua cincang dan dilemparkan. Bahkan, tunang saya dan saya adalah pencinta bawang putih itu sehingga kami hampir selalu mempunyai kepala sandaran yang tersimpan di pantri sekiranya kami kehabisan. Ini bermakna ia sangat penting kerana kita menyimpannya dengan betul supaya ia akan berada dalam keadaan puncak apabila tiba masanya untuk menggunakannya.

Cara Menyimpan Kepala Bawang Putih

Bawang putih sebenarnya boleh dijaga dengan baik selama berbulan-bulan; kunci adalah untuk menyimpannya dengan cara yang betul. Terdapat tiga perkara penting yang harus diingat ketika datang ke penyimpanan yang betul.

1. Simpan keseluruhan kepala.

Meninggalkan seluruh kepala (aka mentol) keseluruhan bawang putih dan tidak memecahkannya adalah cara terbaik untuk menyimpan bawang putih segar. Jika disimpan dengan cara ini, di bawah keadaan yang betul, kepala akan tetap segar selama beberapa bulan.

Hayat bawang putih mulai berkurang apabila anda memisahkan kepala dan mengambil ulas individu. Kepala yang patah akan bertahan kira-kira tiga hingga 10 hari, jadi menjadikannya satu titik untuk menggunakannya terlebih dahulu sebelum membuka kepala baru.

2. Fikirkan kering dan gelap.

Cahaya dan kelembapan adalah musuh paling buruk bawang putih, kerana kedua-duanya menyebabkan acuan tumbuh. Sebaliknya, simpan bawang putih pada suhu bilik di tempat yang kering dan gelap yang mempunyai banyak peredaran udara, seperti dalam keranjang jejaring kawat atau beg kertas terbuka di dalam almari atau pantry.

3. Elakkan peti sejuk.

Apabila disimpan dalam persekitaran yang sejuk, seperti peti sejuk, bawang putih akan mula tumbuh tidak lebih dari beberapa hari. Walaupun bawang putih yang tumbuh masih boleh dimakan, ia kadang-kadang boleh menjadi sedikit rasa pahit.

Cara Memanggang Bawang Putih di Ketuhar

(Kredit imej: Emma Christensen)

Cara Simpan Bawang Putih yang Dikupas

Jika anda telah dikupas atau dicincang terlalu banyak bawang putih untuk resipi, ia adalah OK untuk melekatkannya di dalam peti sejuk. Pastikan ia dimeteraikan dalam bekas kedap udara untuk mengelakkan bau bawang putih mentah mengalir melalui peti sejuk, dan cuba menggunakannya secepat mungkin, dalam sehari atau lebih, untuk mengelakkan pertumbuhan dan kehilangan rasa.

Bagaimana Mengendalikan Lebihan Bawang Putih

Sekiranya anda benar-benar ditimpa dengan bawang putih dan bimbang ia akan menjadi buruk sebelum anda dapat mengatasi semua itu, melihat cara pemeliharaan yang lain. Bawang putih panggang sangat mudah dibuat dan disimpan dalam peti sejuk selama dua minggu atau dibekukan sehingga tiga bulan. Bawang putih panggang membuat apa-apa yang lebih baik, dari hummus hingga salad berpakaian dengan kepingan tebal roti berkerak.

Atau ada confit bawang putih, yang merupakan ulas bawang putih yang telah dipelihara dalam minyak. Sambungan tersebut boleh disimpan di dalam peti sejuk selama tiga minggu, dan kedua-dua ulas dan minyak yang disemai dapat digunakan dalam hidangan pasta, sandwic, saus, sup, dan banyak lagi..

Dapatkan Resipi: Bawang Putih Confit Adalah Rahsia Ajaib untuk Mencintai Setiap Sayuran