Lemak, minyak khusus, adalah komponen penting apabila memakan makanan. Tanpa itu, anda tidak akan mendapatkan karamelisasi yang segar dan segar yang menjadikan sayuran panggang begitu hebat. Terdapat begitu banyak jenis yang berbeza, dan pemilihan di kedai-kedai hanya seolah-olah berkembang – jadi, minyak yang harus anda gunakan untuk memanggang untuk kedua-dua keselamatan dan rasa?

Memahami Mata Asap

Dari segi keselamatan, penting untuk memahami asas-asas titik asap minyak. Sekiranya anda tidak mendengar istilah ini sebelum ini, ia hanya seperti apa yang berlaku – titik di mana minyak mula merokok dan terbakar. Sekiranya anda pernah meninggalkan periuk dengan minyak di atas pembakar panas selama satu minit terlalu lama, dan mendapati asap mengembara dari dapur, anda telah melihat ini dalam tindakan.

Jadi mengapa asap penting? Terdapat beberapa sebab. Untuk satu, apabila minyak dimasak di luar titik asapnya, ia dapat menyebarkan rasa terbakar atau pahit kepada makanan. Di luar itu, apabila minyak dimasak di luar titik asapnya, lemak akan pecah dan beberapa sifat pemakanan lemak akan dikompromi.

Titik asap lemak dan minyak masak berbeza secara meluas, dan sebahagian besarnya dipengaruhi oleh perbaikan (atau kekurangannya). Lemak dan minyak halus, seperti minyak, minyak kanola, dan minyak zaitun (dilabel sebagai dara atau cahaya), mempunyai titik asap yang lebih tinggi daripada minyak yang belum ditapis seperti minyak zaitun tambahan.

Bagaimana Untuk Memanggang Apa-apa Sayuran

(Kredit imej: Faith Durand)

Untuk Lemak dan Rasa Apabila Pemanggang, Pilih Minyak Zaitun atau Ghee

Untuk sayur-sayuran, ayam, dan segala-galanya, minyak zaitun dan minyak adalah pilihan pertama kami untuk memanggang pada suhu melebihi 400 ° F. Bukan sahaja mereka membantu memasak makanan dengan keperitan yang anda butuhkan, tetapi masing-masing juga menyampaikan rasa uniknya sendiri yang anda tidak dapat dari minyak neutral seperti grapeseed atau canola.

  • Minyak zaitun: Walaupun titik asap minyak zaitun (sedikit lebih rendah daripada suhu pemanggang standard kami iaitu 425 ° F, ia masih merupakan pilihan yang padat (dan rasa yang sedap pada itu) untuk memanggang. Ini berlaku untuk kedua-dua ekor (tempat asap yang tepat pelbagai ini bergantung pada kualiti, tetapi purata di sekitar 425 ° F) dan minyak dilabelkan sebagai “dara” atau minyak zaitun ringan, yang lebih halus dan mempunyai titik asap yang lebih tinggi.
  • Ghee: Walaupun bukan minyak, ghee, sejenis mentega yang dijelaskan dari mana padatan air dan susu telah dikeluarkan, sangat baik untuk memanggang. Ia mempunyai titik asap yang agak tinggi (lebih daripada 450 ° F), yang menjadikannya pilihan yang baik untuk memasak panas tinggi. Ia juga memberikan rasa mentega yang lemah kepada apa sahaja yang anda masak di dalamnya. Cubalah pada ayam panggang anda seterusnya.

Lagi Mengenai Ghee

  • Apa itu Ghee?
  • Cara Membuat Mentega dan Ghee Diperbaharui

Minyak Kelapa: Lezat, tetapi Bukan untuk Pemanasan Tinggi Panas

Sekiranya rasa adalah apa yang anda mahu, saya tidak akan menghiraukan minyak kelapa. Ia mempunyai rasa yang hangat dan sihat dan indah untuk memasak. Minyak kelapa mempunyai titik asap yang rendah kira-kira 350 ° F, supaya selamat saya cadangkan menggunakan suhu ketuhar yang lebih rendah dengan minyak ini.

Kentang Panggang Herb Segar Bryant Terry

(Kredit imej: Melissa Ryan)

Untuk Perisa Lebih Ringan, Jangkau untuk Minyak Neutral

Tidak benar-benar peduli terhadap rasa minyak zaitun pada makanan anda? Tidak mengapa. Sebaliknya, dapatkan minyak masak yang lebih ringan, neutral, seperti sayuran, canola, atau minyak grapese. Ia akan memasak makanan dengan cara yang sama, membantu mereka memasak secara merata dan keluar dari ketuhar dengan tepi karat yang mengagumkan, tanpa memberikan sebarang rasa tambahan.

Simpan Minyak Mahal untuk Keriting dan Berpakaian

Barangkali anda baru-baru ini jatuh ke atas tumit untuk sebotol minyak zaitun mahal, minyak alpukat, atau beberapa minyak kacang mewah, dan telah mempertimbangkan untuk menggunakannya dengan kumpulan veggies panggang anda yang seterusnya. Bertahan.

Keindahan minyak ini berada dalam rasa halus mereka. Malangnya, rasa yang lebih tebal makanan panggang cenderung untuk mengatasi jenis minyak tersebut. Sebaliknya, simpan mereka untuk mencelupkan roti anda, menggelegak ke atas sup, menggabungkan bersama vinaigrette. Atau lebih baik lagi, gerimis mereka ke atas makanan sebaik sahaja ia keluar dari ketuhar.