Risotto Cendawan Baked dengan Bawang Caramelized

(Kredit imej: Maria Siriano)

Selama bertahun-tahun saya tidak dapat mengetahui risotto. Saya akan cuba resipi selepas resipi dan tidak pernah dapat mendapatkannya tepat. Sama ada ia tidak cukup berkrim (walaupun kacau saya tidak berkesudahan) atau ia akan terlalu matang dan praktikal.

Biarkan saya berlari dan belajar di Itali untuk akhirnya mengetahui bagaimana untuk mendapatkannya dengan betul. Ternyata bertukar-tukar beras arborio yang biasanya dipanggil dalam resipi boleh membuat perbezaan yang sangat besar.

Carnaroli Adalah Absolut Best Rice to Make Risotto

Pada satu perjalanan sekolah, kami cukup bernasib baik untuk melawat pengeluar beras risotto tidak terlalu jauh dari universiti saya, di wilayah barat laut Piedmont. Di sana mereka hanya menanam satu jenis beras yang dipanggil carnaroli. Sebelum itu, ia adalah pelbagai yang saya tidak pernah mendengar terlalu banyak tentang, kerana kebanyakan resipi memanggil beras arborio, pelbagai anda boleh memilih di mana-mana supermarket.

Walaupun pengeluar menyanyikan puji-pujian mereka terhadap pelbagai spesies ini, saya tidak cukup yakin. Apa yang membuatnya lebih baik daripada beg arborio yang biasanya saya beli? Kedua-duanya adalah biji-bijian sederhana, tetapi mereka mendakwa karnaroli sebagai “raja,” dengan mengatakan ia dibuat untuk risotto yang lebih baik. Saya mendengar spiel mereka dan makan makan tengah hari risotto mereka telah disediakan. Ya, risotto dimasak dengan sempurna, tetapi seorang koki yang terkenal telah membuatnya, jadi saya masih tidak dijual pada produk – iaitu, hingga saya menggunakannya untuk membuat risotto saya sendiri di rumah.

Risiko Squash Musim Panas

(Kredit imej: Christine Han)

Tiba-tiba risotto saya sama seperti apa yang saya makan di restoran, dan saya tidak menggunakan resipi baru – satu-satunya perkara yang saya telah berubah adalah nasi. Spiel itu tepat: Padi ini mempunyai kandungan kanji yang lebih tinggi dan tekstur yang lebih tegas daripada arborio, yang menghasilkan risotto creamier yang lebih sukar untuk dibungkus. Biji-bijian juga sedikit lebih lama dan mengekalkan bentuknya lebih baik apabila dikacau.

Semua ini menjadikan produk yang lebih banyak memaafkan. Walaupun arborio boleh pergi dari al dente ke gummy dan tidak menyenangkan dalam masa beberapa saat, carnaroli memegang ke chew sempurna walaupun jika anda mengaduk beberapa kali terlalu banyak masa lalu dermanya. Hasilnya sentiasa berkrim dan tepat, yang membolehkan saya berubah dari seseorang yang akan dibiarkan secara praktikal untuk membuat risotto di rumah kepada seseorang yang kini membuatnya secara tetap (heck, saya buat malam tadi!).

Oleh itu, nikmatilah diri dan carnaroli pada masa akan datang apabila anda merancang untuk membuat risotto. Semak kedai makanan khas tempatan anda atau kedai runcit Itali – Saya juga melihatnya di Whole Foods sekali-sekala. Ia juga boleh didapati secara dalam talian. Percayalah kepada saya yang satu ini – ia berbaloi untuk mencarinya.

Baca Lagi: Cara Membuat Risotto di Rumah